Munkabeszüntetés

2024.01.29. 19:38

Bosszankodtak is meg nem is a sztrájk miatt a csabai buszpályaudvaron

Békés vármegyében is maradtak, maradhattak ki járatok vasárnap után hétfőn is a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet által meghirdetett sztrájk miatt. A várakozó utasok egy része szerint volt kellő tájékoztatás, egy része viszont annak hiánya miatt panaszkodott. Azzal mindenki egyetértett, hogy keressenek többet az autóbuszsofőrök, ugyanakkor azzal nem mindenki, hogy ehhez munkabeszüntetésre van szükség.

Licska Balázs

Bár voltak kimaradó járatok, folyamatosan indultak a távolságiak a békéscsabai buszpályaudvarról. Fotó: Licska Balázs

– Nem volt kellő tájékoztatás, hogy mely járatok indulnak és melyek nem. Az sem megy, amelyikre számítottam. Most várhatok 50 percet – panaszkodott egy utas a békéscsabai buszpályaudvaron, aki a váróterem felé vette az irányt, hogy melegedhessen a hideg időben. 

– Volt kellő tájékoztatás arról, hogy mely járatok mennek, illetve, hogy melyek maradhatnak ki a sztrájk miatt. Persze nem biztos, hogy ennek mindenki utána is tudott nézni az interneten, nem biztos, hogy tisztában volt azzal, hol kell ezt keresni. Én megtaláltam és átvizsgáltam a listát, és az a járat, amelyikkel szerettem volna utazni, megy is – tette hozzá egy másik utas.

Amíg előbbi nem értett egyet azzal, hogy sztrájkolnak a sofőrök, utóbbi szerint igazuk van, hiszen fontos, hogy mindenkinek legyen olyan fizetése, amelyből meg tud élni. Egy harmadik utas pedig egy élet bölcsességével azt mondta: mivel nincs képben arról, hogy mennyit keresnek ténylegesen a sofőrök és a Volánbusz Zrt. szakemberei, nem is tud véleményt nyilvánítani arról, hogy jogosak-e a követeléseik.

– Nem értem, hogy miért mondták be, hogy közlekedik, ha végül nem indult el – heveskedett egy utas. Nyugodtabb társa részletezte, hogy az a járat, amelyikre számítottak, nem indult, bíztak abban, hogy a következő viszont menni fog. A sztrájk miatt legalább másfél órát töltöttek mondhatni feleslegesen a békéscsabai buszpályaudvaron, pedig, mint fogalmaztak, nagyon siettek volna haza.

A tulajdonosi ajánlat szerint a 2024 és 2026 közötti, hároméves bérfejlesztési ciklus alatt a cégcsoport munkavállalóinak alapbére átlagosan legalább 25 százalékkal növekedne. Fotó: Licska Balázs

Értetlenkedtek amiatt is, hogy miért hétfőn maradt vagy maradhatott ki több járat, amikor sokan mennek munkába vagy iskolába, miért nem inkább vasárnap. A sztrájkkal egyébként egyetértettek, és hozzátették, hogy nem bánkódnak a várakozás miatt sem, ha lesz értelme. 

Egy fiatal anyuka a kislányával sétált a békéscsabai buszpályaudvaron. Mint mondta, csak szórakozásból szálltak fel az egyik távolsági járatra, a kislány szeretett volna világot látni. Nem sejtette, hogy pont belecsöppennek egy sztrájkba. Azt nem tudta, hogy mikor indul visszafelé járat, és hozzáfűzte: ha nagyon sokat kellene várakozni, akkor értesítik az apukát, és értük megy autóval.

A Volánbusznál közölték, hogy a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet munkabeszüntetésének második napján a hétfőre vezényelt autóbusz-vezetők 56 százaléka, míg a teljes munkavállalói létszámnak mindössze egyötöde vett részt a sztrájkban. A MÁV-VOLÁN-csoport továbbra is a bérmegállapodás mielőbbi megkötésére törekszik, a tárgyalások már kedden folytatódnak. Elkötelezettek abban, hogy a lehető leghamarabb megkössék a 2024-re vonatkozó bérmegállapodást a munkavállalókkal.

Három évre legalább 25 százalékot ajánlottak

A Volánbusz Zrt. indokolatlannak tartotta a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet által meghirdetett kétnapos sztrájkot. A cégnél hangsúlyozták, hogy a MÁV-VOLÁN-csoport továbbra is a bérmegállapodás mielőbbi megkötésére törekszik, a tárgyalások folyamatosak. A MÁV–Volán-csoport vezetése idén kétszer, január 16-án és január 23-án is tárgyalóasztalhoz ült az érdekképviseletekkel. 

A tulajdonosi ajánlat szerint a 2024 és 2026 közötti, hároméves bérfejlesztési ciklus alatt a cégcsoport munkavállalóinak alapbére átlagosan legalább 25 százalékkal növekedne, míg az első évben, 2024-ben egységesen havi 70 ezer forinttal nőne a vállalatcsoport minden munkatársának alapbére. Ez átlagosan 16,8 százalékos, a Volánbusz autóbuszvezetői esetében 20,5 százalékos béremelést jelentene már idén.

Mint írták, az érdekképviseletek többsége – a reálbér értékének megőrzését biztosító garanciák esetén – elfogadhatónak tartja a hosszabb távra szóló bérmegállapodást is. E garanciák kidolgozására a munkáltatói oldal nyitottságot mutatott. A SZAKSZ viszont eredménytelennek minősítette a bértárgyalást, ezért hirdetett vasárnapra és hétfőre újabb, kétnapos sztrájkot.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában