Szabályok

2022.01.04. 06:45

A legtöbb csabai üzletben is cserélik az ajándékot

Előfordul, hogy a karácsonyra kapott ajándék mérete, színe, formája nem tetszetős, ám tévedés azt hinni, hogy a termékcsere automatikus, lehetősége mindenhol adott. Ha az áru hibátlan, a kereskedők, áruházláncok egyéni üzletpolitikájától függ, milyen szabályok érvényesülnek.

N. Sz.

Patkás Andrea eladó elmondta, blokk ellenében cserélnek, de csak elvétve visznek vissza a vevők egy-egy cipőt

Kézenfekvőnek tűnik, hogy a könyvet, amelyből kettő lapult a fa alatt vagy a pulóvert, aminek nincs ínyünkre a színe, visszavisszük az üzletbe. Internetes vásárlás esetén a webshop az átvételtől számított 14 napon belül köteles visszavenni a terméket, indokolni sem kell az elállást, ám az üzletben vásárolt áruk visszavételére nem kötelezi jogszabály a kereskedőt. A vevők elégedettsége érdekében azonban egyre több bolt biztosít üzletpolitikai okokból levásárlási vagy cserelehetőséget. A Csaba Center több kiskereskedője is a fent említettekhez hasonló, fogyasztóbarát megoldásokat kínál. 

– Ha a nálam vásárolt ruha mégsem tetszik, vagy kiderül, a méret nem jó, vissza lehet hozni, bármire kicserélem – mondta el Vidovenyecz András, a Gas ruházati üzlet vezetője. Hozzátette, karácsony előtt is bátorította a bizonytalankodókat, vigyék el a farmert, inget, aztán ha mégsem lesz jó, kicserélik. Ugyanolyan terméket is vihetnek, másfélét is választhatnak. – Utalványt is adok, ha pedig olcsóbb ruhára esik a választás, a fennmaradó összeget később is levásárolhatják az érintettek. Rugalmas vagyok, a lényeg, hogy elégedett legyen a betérő, és máskor is szívesen jöjjön – összegezte, kiemelve, eddig csak egyetlen nadrágot vittek vissza, ami túl nagynak bizonyult, már meg is rendelte a kisebbet. 

A Kohi Kids gyermekruházati bolt tulajdonosa leszögezte, ők is bármit kicserélnek, ha fiús ruha helyett a vevő inkább lányosat választana, azt is lehet. Pénzt nem adnak vissza, de utalványt írnak. Kohanyecz Károlyné hozzáfűzte, fogyasztóbarát működtetésre törekszenek, ünnepek előtt is mindenkinek elmondták, ha valami nem jó, cserélik, csak hozzák vissza időben, hogy legyen még választék. 

Vidovenyecz András számára is a vevő elégedettsége a legfontosabb /Fotó: Bencsik Ádám/

– Nem szabtunk időhatárt, de január első feléig általában jönnek, ha a megajándékozott ízlését vagy méretét nem találták el. Blokk ellenében, ha a terméken rajta van az árcédula és tiszta, szívesen cserélünk – összegezte. A Krokodil Cipőboltban Patkás Andrea eladó árulta el, pénzt ugyan ők sem adnak vissza, de kártyát kiállítanak: fél–egy évig levásárolhatják a rajta szereplő összeget a vevők. 

– Ha mégsem tetszik a cipő, találunk megoldást, célunk, hogy a vásárlóink pozitív érzésekkel távozzanak. Csak az a kikötés, hogy legkésőbb január első napjaiban hozzák vissza a terméket. Hozzátette, lábbelit próba nélkül ritkán vesznek ajándékba az emberek, így probléma sem sűrűn adódik. A választásnál segítenek, és mindenkit tájékoztatnak a csere lehetőségeiről. A blokk ehhez alapfeltétel, ha még a cipősdoboz is megvan, annak örülnek. – Elsősorban nem a cserék határozzák meg a boltok jelenlegi forgalmát – mondta el Hrabovszki György. 

A Csaba Center igazgatója kiemelte, az embereknek egyre kevesebb a szabadidejük, egyre kevésbé ismerik egymás vágyait, ezért praktikus ajándékként sokszor készpénzzel, vásárlási utalvánnyal lepik meg a másikat, emiatt is erőteljes a forgalom a két ünnep közt és az év elején. Hozzátette, a boltok egyre korábban kezdik a leértékeléseket is, az üzletek jó része már kedvezményeket hirdetett, így a napokban is jelentős forgalomra számítanak a bevásárlóközpontban.

Bizonyos esetekben a teljes vételár is visszajárhat

Ha a kapott ajándék hibás, akkor szavatossági, jótállási igényt lehet érvényesíteni. A bolt köteles a terméket javíttatni, ha ez nem lehetséges, akkor ugyanolyan árura cserélni. Ha egyik sem megy, vissza kell fizetni a vételárat – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium. Idéntől fontos változás lép életbe a fogyasztók védelme érdekében: az árukra és digitális szolgáltatásokra vonatkozó szavatosságnál egy évre nő az az időszak, amikor minőségi kifogás esetén a vállalkozásé a bizonyítási teher. 

Tehát a korábbi fél év helyett egy éven át a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibája a gyártáskor keletkezett, vagy nem rendeltetésszerű használatból ered. A vételárat bizonyos esetekben a szavatossággal érintett termékeknél – ruhák, cipők, a 10 ezer forintnál olcsóbb műszaki cikkek – is vissza lehet kérni már az első javítás vagy csere után – írták a szaktárca honlapján.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában