Békéscsaba

2019.10.26. 11:30

Van, amikor bizonyítási kísérlet ad választ

Időről időre előfordul, hogy azért zár le a rendőrség egy adott útszakaszt, helyszínt, hogy rekonstruáljanak egy korábban történt közlekedési balesetet. Tóth László rendőr alezredes, a Békéscsabai Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője elmondta, az úgynevezett bizonyítási kísérleteket annak érdekében végzik, hogy megtudják, a balesetben résztvevőknek az adott körülmények között mikor mit kellett volna észlelniük, kinek a mulasztása miatt következett be a szerencsétlenség.

B. O.

Budapest, 2019. szeptember 14. tkzsben sszeroncsoldott szemlygpkocsi 2019. szeptember 14-n az M5-s autplya Budapestrl kivezet, soroksri szakaszn, a 15. kilomterszelvnyben, ahol hrom aut rohant egymsba. A balesetben egy n meghalt. MTI/Mihdk Zoltn

Fotó: Mihádák Zoltán

– A KRESZ szerint mindenki köteles úgy közlekedni, hogy önmaga, illetve közlekedő partnerei biztonságát és a vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Tehát az úttestre, a közlekedésre kell figyelni. Például ha egy személygépkocsi rossz látási viszonyok között elüt egy kerékpárost, akkor megvizsgáljuk, hogy a jármű vezetőjének honnan, milyen távolságból, az ütközés előtt mennyi idővel kellett észlelnie, látnia a kerékpárost. Arra keressük a választ, hogy akkor, amikor észlelnie kellett volna, miért nem észlelte, mi vonta el a figyelmét a vezetéstől, miért nem az utat nézte. Azt is tisztázni kell, hogy amikor észlelte, hogyan reagált, időben cselekedett-e annak érdekében, hogy a baleset elkerülje. A szabálysértési, illetve büntetőjogi felelősség megállapítása szempontjából minden apró részletnek döntő jelentősége van – részletezte Tóth László.

A helyszínelés során rögzített nyomok és információk alapján végzik el az esetleges bizonyítási kísérletet /Fotó: MTI/

Megtudtuk, a bizonyítási kísérlet során a rendőrség szakemberei ugyanolyan körülményeket próbálnak teremteni, mint amilyenek közt a baleset történt. A kísérletet ugyanazon a helyszínen tartják, és ha például gépjárművek ütköztek, akkor azonos típusú, felszereltségű járműveket, ha lehetőség van rá, ugyanazokat a gépkocsikat használják. A helyszínt centiméter pontosságra ugyanúgy állítják be, ahogy a baleset után a rendőrök találták. Ügyelni kell az időjárásra, a fényviszonyokra, ezért előfordult már, hogy a baleset után egy évet is várni kellett a bizonyítási kísérlettel.

Tóth László elmondta, Békéscsabán és a megyeszékhelyhez tartozó településeken évente általában tíznél kevesebb esetben szükséges bizonyítási kísérletet tartani. De volt olyan év, amikor havonta, viszont olyan is, amikor csak negyedévente került sor erre.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában