2018.08.06. 11:26
Tapasztalt pilóták szenvedtek balesetet Vésztőnél vasárnap
Két vitorlázó repülőgép ütközött vasárnap Vésztő közelében: az egyik lezuhant, de a pilóta még időben kiugrott belőle, a másik pedig le tudott szállni a békéscsabai repülőtéren. A gépek Szegeden, egy verseny keretében szálltak fel, és Békéscsaba után oda tartottak visszafelé. Mindkét pilóta tapasztaltnak számít, ennek is köszönhető, hogy nem szenvedtek sérülést.
Húszévente fordul elő ilyen baleset – mondta lapunk megkeresésére a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség egyik alelnöke. Daróczy János megosztotta, hogy Szegeden zajlik egy verseny – a nemzeti bajnokság a standard, 15 és 20 méteres kétüléses gépek számára –, a két gép ott szállt fel, és a békéscsabai fordulópont érintése után oda tartottak visszafelé, amikor Vésztő közelében ütköztek.
Hogy mi miatt, azt nem tudta megmondani – nem ismeri a körülményeket, de a vizsgálóbizottság majd választ ad a kérdésekre –, ugyanakkor véleménye szerint figyelmetlenség vezethetett a balesethez. Egy-egy ütközésnél több tényező jöhet számításba, elképzelhető, hogy a pilóták olyan helyzetet teremtettek, amikor nem látták egymást.
A szövetség alelnöke megosztotta, hogy egy ütközésnek az esélye szinte nulla, ha viszont bekövetkezik, kiszámíthatatlan, hogy mi történik utána, hogy miként viselkednek a gépek. Akkor is azonnal le kell szállni, ha a jármű vezethető marad, ha pedig zuhan, akkor ejtőernyővel ugrani kell – tehát mind a két pilóta a szabályoknak, a követelményeknek megfelelően cselekedett.
Daróczy János hangsúlyozta, hogy tapasztalt pilóták szenvedtek balesetet: az egyik az ifjúsági világbajnokságon is részt vett, a másik pedig magyar ifjúsági válogatott kerettagja is volt. Elmondta, hogy a versenyeken is legalább 50 méteres távolságot kell tartaniuk egymástól a gépeknek és vezetőiknek, és hogy egyébként egy műszer csipogva, villogva jelez, ha két jármű túl közel kerül egymáshoz.
Részletezte, hogy a vitorlázórepülésnek és a pilóták elméleti, gyakorlati képzésének szigorú szabályai vannak, annyira, mint az utasforgalmi pilótáknak, csupán a tananyag más. Oktatóval együtt 60-80 felszállást kell végrehajtani, azt követően lehet egyedül ülni a gépbe. Hozzáfűzte: igazi művészet az, hogy miként lehet kihasználni a légáramlatokat, ezt egy egész életen át lehet tanulni.
Aki szakszolgálati engedélyt szerez, annak nem kötelező oktató segítségét igénybe vennie, és teljesíthet úgynevezett távrepüléseket – azaz nemcsak a repülőtér felett körözhet, hanem akár több száz kilométeres távolságokat is bejárhat –, emellett benevezhet különféle versenyekre, amelyek hat szinten, kategóriában zajlanak. Egy verseny során többek ugyanazt a feladatot teljesítik, és egy bonyolult, számítógép által végzett számítás alapján dől el, hogy ki hány pontot kap és ki a bajnok.
Az egyik gép lezuhant, a másik épségben landolt
Vasárnap 15 óra 20 perc körül ütközött össze a két vitorlázórepülő Vésztő közelében. A bejelentést követően a rendőrség, a katasztrófavédelem és a mentőszolgálat munkatársai azonnal a helyszínre indultak.
Az egyik gép könnyebben sérült és épségben le tudott szállni a békéscsabai repülőtéren. A másik pilótája az ütközés után kiugrott, a gép pedig egy kukoricatáblára zuhant a Mágor tanya közelében.
A rendőrség és a katasztrófavédelem a földön kezdte meg a pilóta és a roncs felkutatását, a mentőszolgálat pedig mentőhelikoptert indított. A gép személyzete kis idő múlva egy tisztáson észrevette a pilótát, így a földi egységek a helikoptert követve hamar megtalálták a vezetőt, aki sértetlenül ért földet az ejtőernyőjével.