vitorlázók balesete

2018.08.06. 11:26

Tapasztalt pilóták szenvedtek balesetet Vésztőnél vasárnap

Két vitorlázó repülőgép ütközött vasárnap Vésztő közelében: az egyik lezuhant, de a pilóta még időben kiugrott belőle, a másik pedig le tudott szállni a békéscsabai repülőtéren. A gépek Szegeden, egy verseny keretében szálltak fel, és Békéscsaba után oda tartottak visszafelé. Mindkét pilóta tapasztaltnak számít, ennek is köszönhető, hogy nem szenvedtek sérülést.

Licska Balázs

Húszévente fordul elő ilyen baleset – mondta lapunk megkeresésére a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség egyik alelnöke. Daróczy János megosztotta, hogy Szegeden zajlik egy verseny – a nemzeti bajnokság a standard, 15 és 20 méteres kétüléses gépek számára –, a két gép ott szállt fel, és a békéscsabai fordulópont érintése után oda tartottak visszafelé, amikor Vésztő közelében ütköztek.

Hogy mi miatt, azt nem tudta megmondani – nem ismeri a körülményeket, de a vizsgálóbizottság majd választ ad a kérdésekre –, ugyanakkor véleménye szerint figyelmetlenség vezethetett a balesethez. Egy-egy ütközésnél több tényező jöhet számításba, elképzelhető, hogy a pilóták olyan helyzetet teremtettek, amikor nem látták egymást.

Vésztőn, a Mágor tanya közelében találták meg a szakemberek a baleset után lezuhant gépet. Fotó: police.hu

A szövetség alelnöke megosztotta, hogy egy ütközésnek az esélye szinte nulla, ha viszont bekövetkezik, kiszámíthatatlan, hogy mi történik utána, hogy miként viselkednek a gépek. Akkor is azonnal le kell szállni, ha a jármű vezethető marad, ha pedig zuhan, akkor ejtőernyővel ugrani kell – tehát mind a két pilóta a szabályoknak, a követelményeknek megfelelően cselekedett.

Daróczy János hangsúlyozta, hogy tapasztalt pilóták szenvedtek balesetet: az egyik az ifjúsági világbajnokságon is részt vett, a másik pedig magyar ifjúsági válogatott kerettagja is volt. Elmondta, hogy a versenyeken is legalább 50 méteres távolságot kell tartaniuk egymástól a gépeknek és vezetőiknek, és hogy egyébként egy műszer csipogva, villogva jelez, ha két jármű túl közel kerül egymáshoz.

Részletezte, hogy a vitorlázórepülésnek és a pilóták elméleti, gyakorlati képzésének szigorú szabályai vannak, annyira, mint az utasforgalmi pilótáknak, csupán a tananyag más. Oktatóval együtt 60-80 felszállást kell végrehajtani, azt követően lehet egyedül ülni a gépbe. Hozzáfűzte: igazi művészet az, hogy miként lehet kihasználni a légáramlatokat, ezt egy egész életen át lehet tanulni.

Aki szakszolgálati engedélyt szerez, annak nem kötelező oktató segítségét igénybe vennie, és teljesíthet úgynevezett távrepüléseket – azaz nemcsak a repülőtér felett körözhet, hanem akár több száz kilométeres távolságokat is bejárhat –, emellett benevezhet különféle versenyekre, amelyek hat szinten, kategóriában zajlanak. Egy verseny során többek ugyanazt a feladatot teljesítik, és egy bonyolult, számítógép által végzett számítás alapján dől el, hogy ki hány pontot kap és ki a bajnok.

Az egyik gép lezuhant, a másik épségben landolt

Vasárnap 15 óra 20 perc körül ütközött össze a két vitorlázórepülő Vésztő közelében. A bejelentést követően a rendőrség, a katasztrófavédelem és a mentőszolgálat munkatársai azonnal a helyszínre indultak.

Az egyik gép könnyebben sérült és épségben le tudott szállni a békéscsabai repülőtéren. A másik pilótája az ütközés után kiugrott, a gép pedig egy kukoricatáblára zuhant a Mágor tanya közelében.

A rendőrség és a katasztrófavédelem a földön kezdte meg a pilóta és a roncs felkutatását, a mentőszolgálat pedig mentőhelikoptert indított. A gép személyzete kis idő múlva egy tisztáson észrevette a pilótát, így a földi egységek a helikoptert követve hamar megtalálták a vezetőt, aki sértetlenül ért földet az ejtőernyőjével.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában