Autósport

2020.02.20. 15:48

Több mint nyolcezer kilométerrel zárt a csabai–budapesti páros

Kezdjük a legfontosabbal: vasárnap a csapatok többségével együtt sikeresen beért a Sierra Leone-i főváros, Freetown stadionjába az Ozmium–Budapest–Bamako rally csapat a békéscsabai Petrovszki Gergővel és budapesti társával, Mohácsi Bálinttal. Ezzel elérte célját, megtéve több mint 8 ezer kilométert a Budapest–Bamako rally-n.

G. P.

Kettősük egy 2,8-as turbós motorral felszerelt Iveco Daily-vel – a 15 éves autós kalandtúra hivatalos honlapja szerint mintegy 270 csapattal együtt – január 31-én rajtolt el a magyar fővárosból, hogy a túra kategóriában az európai országok után a nyugat-afrikai Marokkót, Mauritániát, Szenegált, Guineát átszelve elérje Sierra Leonét. A korábbi Budapest–Bamakóhoz képest idén újdonságot jelentett, hogy a mezőny először haladt át Guineán és ért célba a közel egymilliós népességű Freetownban. A kalandtúra névadója, Bamako városa ugyanis jelenleg is a Maliban zajló polgárháború egyik helyszíne.

A békéscsabai–budapesti duó útját csapatuk hivatalos közösségi oldalán posztolt bejegyzéseik alapján igyekeztünk végig követni, legutóbbi beszámolónk idején Szenegálban jártak. Továbbhaladva megálltak a nyugat-afrikai ország Gambiából „érkező”, s útját az Atlanti-óceán felé Guinenán keresztül folytató Gambia-folyónál is.

Felvonulással zárta a kalandot (balról) a budapesti Mohácsi Bálint és a csabai Petrovszki Gergő /Beküldött fotó/

Találkoztak furcsa jelenségekkel is (sőt, szinte csak azokkal!), kezdve az egykor balesetet szenvedett, fülkéjével a földbe fúródott teherautó roncsától, az árnyékban „hűsölő”, de víz és táplálék hiányában elpusztult krokodil csontvázáig és olyan sajátos szállítási módozatokkal is, amikor 8-10 méteres fémszálakat húznak motorkerékpárral.

Megálltak a Dindefelo-vízesésnél, de a közeli városban átszaladtak a helyi piacon is, ahol a kínálat ugyan gazdag volt, de a körülmények bizony messze voltak az európaitól.

Változatos domborzati viszonyok jellemezték Szenegálban a határátkelőhöz közeledve az első off-road szakaszt. A nap első felében még homokdűnék között szlalomoztak, s nyelték az apró homokszemcséket, majd délután már fás, füves terület következett.

– Három óra sorban állás, némi hídpénz, sorompónyitó pénz, pecsétnyomó pénz, autó biztosító pénz osztogatása után már mehetsz is tovább. S hogy az off-road miért kell? Hát hogy elkerüld Afrika legkorruptabb határátkelőjét, Rossot – írták a fiúk némi iróniával. A határokon általában ellenőrizték azt is, hogy nem vagyunk-e lázasak.

Végül egy valóban kalandokkal tarkított több mint két hetes túra után felvonulhattak a freetowni stadionban, s ezzel legszebb álmuk valósult meg.

Karitatív célok

A Budapest–Bamako minden évben kiemelkedő karitatív esemény Afrikában. A csapatok ajándékokkal és adományokkal felszerelkezve érkeznek (így tettek az Ozmium tagjai is) a világ legszegényebb országaiba. Célként szerepelt, hogy segíthessenek Szenegál egyik eldugott kis falvában, Dindefeloban vezetékes tiszta ivóvíz rendszert építeni.

Sierra Leonében a felelőtlen erdőirtásos gazdálkodás több tízezer hektár erdőt semmisített meg. A futam rendezői célként fogalmazták meg 2000 fa elültetését a Bumbuna Falls Freetown szakaszon.

Kapcsolódó cikkeink:

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában