kötelező biztosítás

2018.03.22. 11:30

Minden tizedik autós biztosítót cserélt

Több mint százezer gépjármű-tulajdonos cserélte le kötelező felelősségbiztosítását a legutóbbi kampányidőszakban. Körülbelül minden tizedik sofőr váltott, a Békés megyei szakemberek elmondása alapján régiónkban is hasonló a helyzet.

Busi Ottó

Mintegy másfél millió jármű kötelező biztosításának évfordulója továbbra is az év első napja. A kampányidőszakban közülük mintegy 160 ezren mondták fel addigi szerződésüket, köztük százezer, személyautóval rendelkező­ magánszemély – derül ki a ­Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) adataiból. Nekik ­március 1-jén éjfélig kellett eljuttatniuk az esedékes díjrészleteket régi vagy új biztosítójukhoz.

Annak, hogy nagyságrendileg csak minden tizedik érintett váltott biztosítót, egyik oka lehet az autójuk öregebb életkora, valamint az ebben a körben jellemzően magas bónusz fokozat (mintegy háromnegyedük B10 besorolású). Éves átlagdíjuk jóval alatta marad a teljes gépjármű állományénak, nem éri el a húszezer forintot, ebből adódóan a biztosítói ajánlatok közötti különbségek is kisebbek, mint más időszakokban – tájékoztatott a szövetség.

A szakemberek elmondása alapján megyénkben sem volt nagy mozgás, a biztosítót váltó autósok száma a tapasztalatok alapján nem jelentős. Inkább az árérzékeny vagy a biztosításhoz kapcsolt egyéb szolgáltatásokat kereső sofőrök váltottak.

A kiegészítő szolgáltatások is keresettek, megyénkben jellemzően kátyú- és vadkár ellen kötnek ilyet Illusztráció: Shutterstock

– Nem tapasztaltam, hogy nagy számban váltottak volna az autósok. Nálunk több új ügyfél jelent meg, mint amennyien eltűntek. Közülük sokan keresik a kötelezőhöz kapcsolt kiegészítő szolgáltatásokat, és van egy réteg, mely emiatt váltja le a biztosítóját – mondta lapunknak a Generali­ Biztosító megyei képviseletének vezetője.

Lipták György hozzátette, régiónkban az autósok jellemzően kátyú- és vadkár ellen vesznek igénybe kiegészítő biztosítást a kötelező mellé, ez a kettő a legnépszerűbb. Cascót pedig új autónál kötnek.

– Ezt a finanszírozó is elvárja, de ilyenkor a tulajdonosok is féltik járműveiket. Használt autónál vegyes a tapasztalat, ott csak a sofőrök egy része választ ilyen biztosítást a kötelező mellé – jegyezte meg.

A Mabisz adataiból az is kiderül, hogy nemcsak a cascót, de a kötelezőt sem mindenki köti meg autójára. A tavaly őszi adatok szerint – az 5 évvel korábbi majd 6 százalékkal szemben – a járművek mintegy két százaléka nem rendelkezett kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással. A segédmotorok nélkül számított, 4,7 millió­ gépjármű közül így is több mint 86 ezerről van szó. A szerződéssel nem rendelkező járművel okozott jogos kárigényeket a Mabisznál kezelt kártalanítási számlából rendezik.

Tavaly a számla terhére bejelentett és kifizetett károk száma – a korábbi évek csökkenésével szemben enyhén, nem egészen két százalékkal növekedett: 4808 káreseményre alapozottan 5789 gépjármű, dologi, személysérüléses, illetve járadékigényt nyújtottak be. Az átlagos kárkifizetés viszont az előző évi 447 ezer forinttal szemben 427 ezer forintra csökkent – tájékoztatott a Mabisz.

Mi történik, ha nem kötik újra?

A január elsejével felmondott ­felelősségbiztosítási szerződésekből több mint kétezer díjnemfizetés miatt szűnt meg, a magánszemélyek közül pedig mintegy ezren február utolsó napjaiig valamilyen ok miatt nem kötöttek új szerződést. A jogszabály szerint az aktuális díjrészletnek legkésőbb a kgfb-díj esedékességétől számított 60 napos türelmi idő végéig be kell érkeznie a biztosítótársasághoz – ez a január 1-jei évfordulós szerződéseknél március 1-je éjfél volt.

Amennyiben ez elmaradt, akkor az ügyfél szerződése díjnemfizetés miatt megszűnt, és a díjjal nem fedezett időszakra a törvény rendelkezései szerint fedezetlenségi díjat kell fizetni. Az ebben az időszakban okozott kárt pedig a károkozónak kell megtérítenie. A fedezetlenségi díj felszámítását 2010 óta törvény írja elő, annak kiszámítása napi díjszámítással történik, amely személygépkocsik esetében – a gépjárművek teljesítményétől függően – 300-800 forint naponta­. Nagyobb tehergépjárművek, vontatók esetében pedig a napi 2100-2600 forintot is elérheti.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában