Békéscsabai Szakképzési Centrum

2024.02.18. 11:51

Hogyan függ össze a klímasemlegesség és a szakképzés?

Úton a klímasemlegesség felé – fókuszban a szakképzés címmel tartottak a napokban az építőipari szakképzésre és felnőttképzésre vonatkozó szakmai workshopot a Békéscsabai Szakképzési Centrumban.

Licska Balázs

Mucsi Balázs, a BSZC főigazgatója mondott köszöntőt. Fotó: BSZC

A napokban a Békéscsabai Szakképzési Centrum (BSZC) adott otthont a ConstructSkills4LIFE projekt negyedik workshopjának. A projektet megvalósító öt konzorciumi tag (az ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft. mint koordinátor szervezet mellett, a GEONARDO Kft., a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Magyar Épületgépészeti Koordinációs Szövetség és a Békéscsabai Szakképzési Centrum) készített egy Helyzetértékelő tanulmányt, mely feltérképezi Magyarországon az építőipari szakemberképzést, a szükséges készségeket és kompetenciákat a 2030-as épületenergetikai- és klímacélok elérése érdekében.

Cselekvési tervet állítottak össze

Ezen megállapításokra építve dolgoznak ki egy Útitervet, mely stratégiákat és intézkedési javaslatokat, cselekvési tervet fogalmaz meg, hogy a hazai a célok elérhetőek legyenek. A javaslatokkal választ kívánnak adni a kihívásokra és a feltárt hiányosságokra, ezzel is elősegítve az építőipari szektor fejlődését, különös tekintettel a tiszta energiára való átállásra, körforgásos gazdaságra, digitalizációra és szakmai ismeretek fejlesztésére. 

A békéscsabai rendezvényen többek között az építőipari szakképzésre és felnőttképzésre vonatkozó, valamint az azt érintő javaslatokat ismertették, illetve megvitatták, hogy mennyire megvalósíthatók. Az eseményen a konzorciumi tagok mellett elsősorban Dél- és Kelet-Magyarország szakképzési centrumainak, szakképző iskoláinak, technikumainak képviselői voltak jelen, továbbá meghívást kapott a Békés Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara, a Békés Vármegyei Építész Kamara, a Magyar Elektrotechnikai Egyesület Békéscsabai Szervezete is.

Sikeres és eredményes szakképzés

Megnyitó beszédében Mucsi Balázs, a Békéscsabai Szakképzési Centrum főigazgatója hangsúlyozta, hogy kiemelten támogatnak minden olyan projektet, amelyek a sikeres és eredményes szakképzés megvalósításához hozzájárulnak. A ConstructSkills4LIFE projekt révén az építőipari képzésekhez kapcsolódóan lehetőségük nyílik kiváló intézményekkel és szakemberekkel együttműködni. Az intézmény életében fontos minden hazai, európai uniós, sőt az Európán túlnyúló együttműködés is. Az Európai Unió országai mellett ázsiai, például kínai és vietnámi iskolákkal is van közös szakképzési programja a Békéscsabai Szakképzési Centrumnak.

Előadásában Vlcskó Pál, a BSZC szakmai főigazgató-helyettese áttekintést adott arról, hogyan alakultak az építőipari szakmák esetében a képzésekbe bevontak számai az elmúlt négy évben a BSZC-ben. Jól látható volt, hogy a szükséges építőipari szakemberek biztosítása nem oldható meg csak nappali képzésben végzettekkel, szükség van a felnőttképzési jogviszonyban szakmát szerzőkre is. Ezért hatékonyabbá kell tenni a pályaválasztási, pályaorientációs tevékenységet. A megfelelő színvonalú képzéshez elengedhetetlen az oktatók szakmai továbbképzése is. Az épületek felújításához szükséges új ismeretek megszerzéséhez továbbképzési programokat kell indítani az építőiparban dolgozók részére.

Előny a duális képzés

A Békés Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési osztályvezetője, Mészárosné Szabó Anna arról beszélt előadásában, hogy a szakképzésen belül a technikusi beiskolázás létszámai a szakképző iskolai szakmák terhére növekednek. A duális képzőhelyek kapacitásának felét sem éri el a szakképzési munkaszerződéssel tanulók száma – hangsúlyozta a szakember, és hozzátette: duális képzésben részt venni előnyt jelent mind a képzést adó cégek, mind a diákok számára. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában