Csákvölgyi Erika

2023.03.05. 12:12

Nemzetközi díjra jelölték a kétegyházi tanár programját

Az Energiaügyi Minisztérium döntése alapján EWWR (Európai Hulladékcsökkentési Hét) nemzetközi díjra kapott jelölést Csákvölgyi Erika programja. A Kétegyházi Márki Sándor Általános Iskola testnevelője nagyon sokat foglalkozik környezetvédelemmel, fenntarthatósággal, lelkes tagja az intézményben működő öko-munkacsoportnak.

Nagy Szilvia

A mostani tanév a harmadik, amikor Csákvölgyi Erika a gyakorlatban is megvalósíthatta az általa kidolgozott "jógyakorlatot" az Európai Hulladékcsökkentési Héten, melyen idén a textíliák kerültek fókuszba. Az „ÖKO DIVATHÉT-ECO FASHION WEEK” nevű akciója oktatás kategóriában országos második lett, megosztott helyen végzett a békéscsabai Szent-Györgyi Albert iskola programjával. 

Fotós: Bende Tamas

– Már a 2021-es Fenntarthatósági témahéten is megmérettettem magam, "jógyakorlatomat" lektorálta az oktatási hivatal. Külön öröm, hogy idén az Energiaügyi Minisztérium legjobbnak ítélve felterjesztette a brüsszeli szakemberek bizottsága elé. Többlépcsős elbírálás során választják ki majd az uniós országok pályázatai közül a nyerteseket, áprilisban várható eredmény – részletezte Csákvölgyi Erika.

A pedagógus hozzátette, a Covid óta először teljesedhetett ki igazán a programja, melynek során a hetedik-nyolcadik osztályosok megismerhették a ruhaipar káros hatásait és egyéni felelősségüket, lehetőségeiket. 

Élményeken keresztül jutottak el a felismerésekig, de elsőként még megfogalmazták a túlfogyasztással kapcsolatos aggályaikat, aztán megkeresték a megoldásokat, mint az újrahasznosítás, az átalakítás és a second hand.

– Ódivatú darabokból újat varrtunk, még a fiúk is lelkesen készítették a farmerből a bevásárlószatyrokat. Pedagógustársaim segítségével megtanítottuk nekik a különféle öltési technikákat, telefontokokat készítettünk. Jártunk egy használruha-üzletlác békéscsabai boltjában, ahol Sajgó Anikó szín-és stílustanácsadó tartott ingyenes, tartalmas workshopot. 

Segített a gyerekek stílusához illő alapdarabot választani és elmondta, mit jelent a gardróbkapszula, hogyan lehet praktikusan kiválasztani és variálni a ruhákat. 

Elfogadtatta a gyerekekkel, hogy használt ruhát hordani nem ciki, sőt, ökológia lábnyom nélkül lehet márkás darabokhoz jutni – sorolta a pedagógus. Hangsúlyozta, kitértek a fair trade kereskedelem sajátosságaira is, a fiatalok szembesültek azzal, világszerte milyen sok a méltatlan körülmények közt dolgozó, kizsákmányolt felnőtt és gyerek. 

– Ellátogattunk egy szabászati üzembe is, ahol tervezéstől a kivitelezésig minden munkafolyamatot megnéztünk. Kaptunk szabászati hulladékokat is, amikből táskák születtek az újrafelhasználás jegyében. Megismertük a Fashion Revolution magyar szervezetét, az iskolában Fekete Gabriella ökoprintes termékeiből nyílt kiállítás. Egy póló életútján keresztül bemutattam, hogy a gyapottermesztéstől, a színezésen, a szállításon át, mennyi energiát, vegyszert és vizet pocsékolnak egyetlen divatcikk gyártásához. Közösen batikoltunk, hogy a fiatalok lássák, sokkal tovább körforgásban tarthatjuk a ruhákat, mint elsőre gondolnánk – árulta el Csákvölgyi Erika.

A hét zárásaként divatbemutatót szerveztek az iskolában; diákok és tanárok is használt ruhákba bújtak, sőt megmozgatták a szülők és az öregdiákok kreativitását is. Az ebédlő megtelt a fiatalok által készített ökotermékekkel. 

Az öltözködési morállal is védhetjük a bolygót

Csákvölgyi Erika 2008 óta dolgozik a Kétegyházi Márki Sándor Általános Iskolában. Történelem-francia szakos, de jelenleg pedagógiai asszisztensként tanítja a testnevelést, és napköziben foglalkoztatják. A szegedi Testnevelési Egyetem hallgatója. Szabadidejében is kreatív, hobbija a lakásdekorációk készítése, a varrás, a nemezelés. Bevallása szerint nagy second hand imádó, régóta foglalkozik a fenntarthatósággal, számos versenybe, programba kapcsolódott be ötleteivel, sikeres pályázatokat tudhat maga mögött. Hangsúlyozta, a fiatalok szeretnek öltözködni, ám a reklámok kapcsán sok olyan információhoz jutnak, ami csábító, de a valóságot nem teljesen tükrözi. Célja, hogy a gyerekek a marketing mögötti árnyékokat is megismerjék, a bolygónkat kímélő, gondolkodó, felelősségteljes felnőttekké váljanak.  

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában