divat

2018.07.14. 15:20

A gyorsan változó, gerjesztett trendek világát éljük és viseljük

Ha épp a trapéznadrág vagy a platformos cipő volt divat­, akkor húsz-harminc éve még szinte mindenki ugyanazt hordta. Az utcán rengetegen jöttek velünk szembe az aktuális divatnak megfelelő viseletben. Ezzel szemben napjainkban már ahány ember, annyi öltözködési stílus, ráadásul folyton változnak a trendek is.

Vásári Erzsébet

A témában Mengyán Eszter békéscsabai származású divatblogger, a Vous magazin vezetőszerkesztője nyilatkozott lapunknak. Beszámolója szerint a trendek jelenleg összemosódnak. Egyszerre felkapott a nadrágokból például a karcsú, testvonalat követő fazon és a trapéz, a széles ­szárú, valamint a háromnegyedes szoknyanadrág is. Az örök életű farmerból divatos a szakadt, a fehér, a fekete és a kék összes árnyalata. Tehát a választási lehetőség végtelen, eldönthetjük, hogy mit viselünk, hova szeretnénk tartozni.

A szakemberek szerint ugyanakkor megszűntek azok a megnevezések, mint a párizsi” vagy a „milánói” nő, mert az úgynevezett fast fashion (a kifutókon megjelenő legújabb, márkás modellek leggyorsabb módon eljuttatása a vásárlókhoz – a szerző.) olyan szinten árasztotta el ugyanazokkal a ruhákkal a piacot, hogy a világon szinte mindenki azokat hordja. Trükközni azonban mindig lehet, amivel kitűnhetünk a tömegből. Ilyen például, ha mondjuk másképp kombinálunk össze bizonyos darabokat. Milánóban sokkal bátrabbak ezen a téren, pedig ott is azokkal a darabokkal árasztják el az üzleteket, mint Magyarországon, ami már az utcaképeken is látszódik.

Mengyán Eszter ma már inkább csak inspirálódik a divatból.

Eszter hozzátette, hogy a gerjesztett trendek világát éljük, ahol divatba hoznak egy-egy darabot, mindenki lecsap rá, de annak „csillogása” legfeljebb két-három hónapig marad fent, és a következő szezonra már semmiképpen. Ilyen volt például a tavalyi neccharisnya-mánia, amit a szakadt farmer alá húztak fel, vagy a masnis necc bokazokni. Mindkettő egy hónapig volt menő, utána eltűntek. Ezekre a mesterségesen változó célzatokra egy bizonyos korosztály nagyon fogékony, főleg a fiatalabbak (18-25 év közöttiek) és azok, akik még keresik önmagukat.

A divatblogger szerint a fast fashion és a divatgerjesztés is mind azt a célt szolgálják, hogy az embereket vásárlásra ösztönözzék. Saját szokásairól elmondta, hogy bár fontos neki a divat, ma már – tudva azt, hogy a ruhák halmozásának milyen hatása van a környezetünkre – inkább csak inspirálódik belőle. Egyre kevésbé vesz magának új holmikat, gyakrabban választ magának turkálóból, vagy varrja meg azt a darabot, amire vágyik. Számára idővel a legfontosabb, hogy kifejezze magát viseletével, erre a divatot lényegében csak eszköznek használja. Ötleteket merít belőle az öltözködéshez, saját igényeire és holmijaira szabottan.

– A divat a világgal együtt változik. Régen az életvitel is lassabb volt, így a trendek sem változtak olyan gyakran. Manapság minden felgyorsult, és egyre több dologra jellemző, hogy mesterségesen állítják elő, ebbe beletartoznak a stílusirányzatok is – tette hozzá Mengyán Eszter.

A dresszkódok is meghatározóak

Vannak munkahelyek, ahol nem mindegy, hogyan öltözködik az ember. Erre léteznek a különböző dresszkódok. Például egy banki ügyintéző nem fogadhatja vörös csipkeruhában az ügyfeleket, hiába állna neki jól. Ezek az intézmények általában olyan öltözködési normákat szabnak meg dolgozóiknak, melyek komolyságot és bizalmat sugároznak. Ezekbe viszont legtöbbször bele lehet illeszteni a saját stílusunkat, hogy ne csak az elvárásoknak feleljünk meg, amire eszközként használhatjuk a divatot.

Borítókép: Shutterstock illusztráció

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában