interjú

2018.05.01. 11:25

Az adóügyek terén is fontos az emberek tájékozottsága

Több mint két esztendeje nevezték ki dr. Kovács Tamást a Nem­zeti Adó- és Vámhivatal (NAV) megyei igazgatóságának élére. Vele beszélgettünk az eltelt időszakról, a hivatal életében bekövetkezett változásokról.

Busi Ottó

Dr. Kovács Tamás - Fotó: Imre György

– Kinevezésekor arról beszélgettünk, hogy milyen feladatok állnak Ön és a NAV előtt. Az eltelt két évet hogyan értékeli?

– Két év egy adórendszer életében nem hosszú idő, de így is sok minden megváltozott, mind a jogszabályok, mind a jogalkalmazás, mind pedig a szemlélet területén. Fontosnak tartjuk, hogy az adózás szabályaival az emberek, vállalkozások képviselői tisztában legyenek. A fő cél a gazdaság fehérítése, tehát hogy minél szélesebb körben megvalósuljon az önkéntes adófizetés. Ezt elősegítvén az utóbbi években csökkentek az adókulcsok, bizonyos termékek, szolgáltatások áfakulcsai, nőtt a mentességek, kedvezmények köre, és például teljesen átalakult az adóhatóság bírságpolitikája. A NAV a jogkövető adózókat kiemelten kezeli, a megtévedőket, szabályokat rosszul értelmezőket segíti, az adóelkerülőket szankcionálja. A hivatal elmozdult egyfajta egyensúly irányába, ahol a szolgáltató, támogató jellegű szervezet biztosítani tudja az állam működéséhez szükséges bevételeket.

Dr. Kovács Tamás: fontos cél az adótudatosság széles körű kialakítása. Fotó: Imre György

– Az elmúlt időszakban nagy hangsúlyt fektetett a hivatal arra, hogy az ügyfélcentrikusság, a szolgáltató jelleg kerüljön a középpontba. Sikerült a szemléletváltás?

– A NAV új szemléletével kapcsolatban sokan szkeptikusak voltak, azonban a számok egyértelműek. Először is látni kell, hogy több feladatnak is meg kell felelnie a hivatalnak, a pénzügyi kötelezettségek terén kell rendet tartani. A legfontosabb, hogy változtatni kellett a hangnemen. Az adóhatóság eljárásaiban sokkal nagyobb hangsúlyt fektet a tájékoztatásra és támogatásra. Az elmúlt két évben a mulasztási bírságok számát több mint 80 százalékkal csökkentettük mindamellett, hogy a bevételi követelményeket sikerült teljesíteni. Az új rendszer lényege az önkéntes adózás, a szabályok önkéntes betartása. Sokkal kevesebb, viszont megfelelő kiválasztás alapján elindított ellenőrzések vannak folyamatban. Az ellenőrzések rendszere oly módon alakult át, hogy ezen területen is sokkal több a támogató­ jellegű eljárás. Az ellenőrzés helyett a hangsúly a gazdasági szereplők kontrollján van. Ez új jogintézmények formájában meg is jelent, támogató eljárás, illetve jogkövetési vizsgálat néven. A szemléletváltást igazolja az is, hogy az utóbbi­ években jelentősen megugrott azoknak a száma, akik élni tudtak az önellenőrzés lehetőségével. Ez azt jelenti, hogy ezekben az esetekben módosíthatott, javíthatott az adózó a bevallásain, így nem kellett bírságot alkalmazni.

– Mondhatjuk, hogy nem elég, ha csak a NAV próbál változtatni a szemléletén. Milyen lehető­ségeik vannak arra, hogy közelebb hozzák az embereket a hivatalhoz?

– Elindult egy komoly program a NAV-nál, aminek a neve­ Adótudatosság. Jelenleg az emberek nagyon kis hányada tervezi észszerűen, logikusan pénzügyeit. Az adótudatosság kialakítása érdekében felvettük a kapcsolatot okta­tási, érdekvédelmi szervezetekkel, ahol folyamatosan előadásokat tartunk. Meg kell, hogy ismerjék az emberek az adóhatóság munkáját, az adózás alapjaival tisztában kell lenniük. Fontos feladatai vannak az államnak azzal kapcsolatban, hogy ha kötelezettséget vár el, akkor lehetővé is kell tennie azt, hogy tudjanak az emberek arról, mi is az, amit teljesíteniük kell. Éppen ezért a diákoktól kezdve a kezdő, működő vállalkozásokon át a vállalkozásukat befejezőkig mindenki megkapja a megfelelő tájékoztatást és információt ahhoz, hogy az adókötelezettségeinek eleget tudjon tenni. Próbáljuk az alap attitűdöt megváltoztatni, hisz’ nem mindegy, hogyan állnak az emberek az államhoz, az adóhivatalhoz, az adókötelezettségekhez. Az biztos, hogy az adótudatosság közvetlen kapcsolatban van az adófizetési hajlandósággal, ezért kell arra törekednünk, hogy ezen a területen az állampolgárok minél tájékozottabbak legyenek.

– Több fontos újítás is volt az előző években, az idei esztendő­ is tartogat bőven változásokat. Mik a legfontosabbak?

– Az adóhivatal életében régen volt olyan súlyú és számú változás, mint amelyre a közelmúltban sor került. Új eljárásjogi, így adóigazgatási, adózás rendjéről szóló törvényeink vannak, és a végrehajtás szabályai is változtak. 2017-ben került bevezetésre az elektronikus személyijövedelemadó-bevallás (e-szja). Ez egy szolgáltatás jellegű eljárás, melyben az adóhivatal elkészíti az szja-bevallás tervezetét bizonyos adózói köröknek. A tavalyi évhez képest változás, hogy idén már az áfafizetésre kötelezett magánszemélyeknek és a mezőgazdasági őstermelőknek is készít a NAV ilyen tervezetet, tehát elkészíti mindenkinek, akiről munkáltatói, kifizetői adattal rendelkezik. Szintén tavaly indult az adótraffipax szolgáltatás is, melynek a lényege, hogy az adóhivatal a honlapján többek között előre közzéteszi, hogy mely településeken, mikor, milyen vállalkozói kört fog ellenőrizni. Ezzel szeretné felhívni a NAV az adózók figyelmét arra, hogy fokozottan figyeljenek kötelezettségeik betartására. Idén indította útnak a hivatal az úgynevezett mentorprogramját. Ennek a programnak a keretében a NAV a kezdő­ vállalkozásokat a bejelentkezésüktől számított hat hónapig segíti, mentorálja. Ezeken az egyéni, csoportos foglalkozásokon megismerhetik a kezdő vállalkozások az alapkötelezettségeket: többek közt azt, hogy mi az a bevallás, mi az a nyilvántartás, milyen adónemet válasszanak vagy épp milyen kedvezmények vannak számukra.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában