Gazdaság

2010.06.22. 19:38

Szárnyvonalak: továbbra is piros a szemafor Békésben

Békés megyében egyelőre biztosan nem indul újra a vonatközlekedés egyetlen megszüntetett vasútvonalon sem. Az érintett települések vezetői elsősorban gazdasági okokból szeretnék, ha ismét zakatolnának a szerelvények.

P. G.

Július 4-én öt vasúti mellékvonalon indul újra a személyforgalom hazánkban. A szaktárca döntése alapján első körben összesen mintegy 210 kilométeren közlekedhetnek ismét vonatok. A változás 53 állomást vagy megállóhelyet érint közvetlenül, s 32 település mintegy 350 ezer lakosa választhatja ismét a vasutat úti célja eléréséhez. Békésben viszont egyelőre biztosan nem lesz forgalom a három érintett szárnyvonal egyikén sem.

A megyében elsőként a Békés—Murony szakaszt szüntették meg.
— Bő három éve mindannyiunkat hidegzuhanyként ért a döntés. Sajnos, az akkori menetrend egyáltalán nem szolgálta a két település között személyközlekedést, a vonatok kihasználtsága emiatt gyakran alacsony volt — hangsúlyozta Izsó Gábor, Békés polgármestere. Mint elmondta, mára az emberek megszokták, hogy az érintett részen a vasúti közlekedést autóbuszok váltották fel. Érdekes ugyanakkor, hogy egy vállalkozó a telephelye és a Békés—Murony vonal között szeretne vasúti összeköttetést létesíteni, majd áruját így eljuttatni a községig, s onnan még tovább tehervonaton.

Fekete Ferenc, Murony polgármestere szerint községük lakói átrendezték az életüket a vonal megszűnése után.

— Nagyobb fennakadást nem okozott a változás, de több szempontból is hátrányosan érintett bennünket.

Kaszai János, Vésztő polgármestere mindent megtesz annak érdekében, hogy mihamarabb életre keljen a Vésztő—Körösnagyharsány vonal. Legutóbb a MÁV Közlekedési Iroda jövő évi menetrendi értekezletén szállt síkra ennek érdekében. Számukra azért is hatványozottan fontos a vonatközlekedés ismételt elindítása, hiszen a Kótpusztán lévő, pipagyárként ismert ipari telepre lenne érdeklődő befektető, de az halott iparvágánnyal mit sem ér.

Kevésbé ejtett könnyeket a szárnyvonalért Máté Pál, Körösnagyharsány polgármestere. Szavaiból kiderült: számukra a Nagyvárad irányába megépítendő vasútvonal sokkal fajsúlyosabb érdek. A vasúti személyszállítás megszüntetése óta a buszközlekedéssel is elégedettek.
A Kondoros—Kisszénás vonal újraindításáról egyelőre nincs szó. Paluska Zoltán, Kondoros alpolgármestere azonban bízik abban, hogy ez a tradicionális közlekedési eszköz egyszer ismét zakatol majd a két település között.

— Ha a mezőgazdaság ismét fellendül, akkor ismét szerephez juthatnak a vidéki kis szárnyvonalak — szögezte le az alpolgármester.
— Örömmel tölt el — mint polgármestert és mint a Vasutas Települések Szövetsége (VTSZ) elnökét is —, hogy több szárnyvonalat újra indít a kormány — mondta Csanádi István.

Mezőhegyes polgármestere hangsúlyozta, annak örülne igazán, ha az érintett vasúti szárnyvonalakon fejlesztéseket hajtanának végre. A Békés megyében szüneteltetett szárnyvonalakkal kapcsolatban megjegyezte, meg kell vizsgálni, hogy érdemes-e újra indítani a vonatokat, vagy hosszú távon költségkímélőbb, ha jó minőségű utat építenek az érintett települések között.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!