vasút

2020.10.01. 06:59

Visszaáll az eredeti menetrend a megyei vonalakon is

Csütörtöktől visszaáll az eredeti menetrend tíz vonalon – így a Vésztő-Szeghalom-Gyoma és a Püspökladány-Szeghalom-Kötegyán vonalakon is –, mivel a megrendelő minisztérium és a vasúttársaságok felülvizsgálták a nyáron bevezetett járványügyi ütemezést. A települések szerint fontos, hogy megmaradhasson a vasúti közlekedés lehetősége.

Licska Balázs

20200915 Kaposvár Kötelező a maszk az autóbusz -és vasúti járatokon, a Covid 19 második hulláma miatt. Fotó: Lang Róbert lr Somogyi Hírlap

Fotó: Lang Róbert

Az ideiglenes járványügyi menetrendet június 6-án vezették be, és a vonatok helyett pótlóbuszok szállították az utasokat. Ez a helyzet szűnik meg mától, visszaáll a megszokott ütemezés a Békés megyét is érintő, így a Vésztő-Szeghalom-Gyoma, a Püspökladány-Szeghalom-Kötegyán és az Orosháza-Szentes-Kiskunfélegyháza vonalakon is. A Mezőtúr-Szarvas-Mezőhegyes között augusztus elsején állt vissza a régi menetrend.

Méhkeréket is jelentősen érintette a korábbi változás, valamint érinti a mostani módosítás. Tát Margit polgármester hangsúlyozta, ismét 11 vonatpár közlekedik a Kötegyán és Püspökladány között, a 128-as vonalon, Méhkeréket is érintve. Elmondta, az elmúlt hónapokban a 11 vonatpárból mindössze kettő közlekedett a teljes szakaszon. A pótlóbuszok pedig nem a vasútállomásokon álltak meg, hanem egy-egy kijelölt buszmegállóban.

Tíz vonalon – így a Békés megyeieken is – visszaáll a régi menetrend /Illusztráció: MW/

– Méhkerékről mind Békéscsaba-Szeged, mind pedig Szeghalom-Debrecen irányába sokan közlekednek, legalább húsz embernek a mindennapi munkába járás eszköze a vonat, ehhez jönnek hozzá a diákok és az idősek. A korábbi korlátozással mindenkinek felborult az élete, sokan kétségbe estek – folytatta. Hangsúlyozta, egy példaértékű összefogás eredménye, hogy október 1-jétől visszaáll a régi menetrend, rengeteg kérelmet írtak a döntéshozóknak.

Hiszen a településvezetők azonnal léptek, keresték a vasúttársaság vezetését, a szaktárcát és dr. Fónagy János miniszterelnöki biztost. A sarkadi kistérség polgármesterei közös nyilatkozatot is tettek, annak ellenére, hogy a vasútvonal nem érinti az összes települést. Emellett felkérték dr. Kovács József országgyűlési képviselőt, hogy segítsen a komplex programmal fejlesztendő járásban élők érdekeit képviselni, hiszen itt egy munkahely elvesztése hatványozottan okoz problémát.

Vésztőt duplán érintette a korlátozás, ugyanis mind a 127-es Vésztő-Gyoma, mind a 128-as Püspökladány-Szeghalom-Kötegyán vonalon főleg vonatpótló buszok szállították az utasokat. Karakas Anikó polgármester hangsúlyozta, egy település színvonalát, élhetőségét emeli, ha nemcsak busszal, hanem vasút révén is megközelíthető, ha több alternatíva is adódik.

Lényeges szerinte az is, hogy vonaton biciklit, nagy csomagokat is lehet szállítani, az utasok el tudnak közben menni mosdóba, buszon erre nincs lehetőség. Az sem mellékes, hogy amikor a járványügyi menetrend volt érvényben, és pótlóbuszok vitték az utasokat, akkor a vésztőieknek hosszabb menetidővel kellett számolniuk.

Kiemelte, Vésztő 130 éve vasúti csomópont, a tradíciót meg kell őrizni. Egy korábbi határon átnyúló pályázat arról szólt, hogyan lehetne a vasúti közlekedést újraéleszteni Nagyvárad felé. Szerinte a térség fejlődése érdekében érdemes lenne egy ilyen beruházásban gondolkodni, hiszen a körösladányi és szeghalmi gyárakból az áruszállítás megoldott lenne vasúton is. Emellett a vésztői, kótpusztai ipari park számára ugyancsak fontosak a sínek, sok áru szállítása olcsóbb és könnyebb.

Vannak, akik vonattal mennek munkába

Bár Kötegyánt részben érintette csak a korábbi járványügyi menetrend – ugyanis Gyula és Békéscsaba irányába megmaradt nyáron is az eredeti ütemezés, csak Vésztő irányába volt korlátozás –, dr. Hajdu-Szűcs Mária Kornélia, Kötegyán polgármester kiemelte, fontosnak érezték, hogy erősítsék az összefogást, és visszaállítsák a Kötegyán-Méhkerék-Sarkadkeresztúr-Okány-Vésztő-Szeghalom-Püspökladány vonalon is a régi menetrendet.

Sarkadkeresztúr polgármestere, Bakucz Péter elmondta, a településen értékként kezelik a vasutat, megéreznék a hiányát, egy több mint százéves vonalról van szó. Hozzáfűzte, bár nem veszik igénybe tömegek a vonatot, azonban nemcsak Sarkadkeresztúrról, hanem a környező településekről, például a Mezőgyánhoz tartozó Nagygyantéról is vannak, akik azzal jutnak el munkahelyükre.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában