Gazdaság

2008.05.13. 18:21

Év végéig haladékot kaptak a szárnyvonalak, de a jövő bizonytalan maradt

A Kisszénás—Kondoros szárnyvonalon naponta átlagosan nyolcan utaznak, Vésztő és Körösnagyharsány között huszonhatan. A legnagyobb forgalmat a Mezőhegyes—Battonya vasúti szárnyvonal bonyolítja. Ott átlagosan 126-an szállnak fel a „Zsuzsi vonatra”. Mindhárom említett szakasz szerepel a 12 legalacsonyabb utasszámú, emiatt a megszüntetésre váró vonalak listáján.

Békés Megyei Hírlap

Mint megírtuk, az új gazdasági miniszter május 31-e helyett év végéig adott haladékot az említett szakaszoknak. A három vasútvonal akkor menekül meg, ha a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) hamarosan kiírandó pályázatára akad jelentkező, aki az egyes vonalakat működtetné.

A vésztőiek semmiképpen nem gondolkodnak a szárnyvonal üzemeltetésében. Csanádi István mezőhegyesi polgármester, a Vasutas Települések Szövetsége elnöke felvetette, ha a vasúti társaság képtelen volt nyereségesen működtetni a járatokat, az önkormányzatok hogyan oldanák meg veszteség nélkül a feladatot? Dankó Béla, Kondoros polgármestere hangsúlyozta, a vasúti szolgáltatás mindenkinek jár: a kistelepülések lakói sem lehetnek másodrendűek.

Szabó Pál gazdasági miniszter tevékenységének első lépéseként május 6-án bejelentette, hogy a 12 legalacsonyabb forgalmú vasúti szárnyvonalon — köztük a megyénket érintő Mezőhegyes—Battonya, Kisszénás—Kondoros és Vésztő—Körösnagyharsány szakaszon — május 31-e helyett év végéig hosszabbítja meg a vasúti közszolgáltatást.

— A miniszter úr azzal indokolta a döntést, hogy a kormányzati átalakítások miatt nem volt lehetőség lezárni az egyeztetéseket, amire — érintett településként — mi is vártunk. Nem írták ki a térségi vasutak működtetésére a pályázatot sem — nyilatkozta Csanádi István, Mezőhegyes polgármestere, a Vasutas Települések Szövetsége elnöke.

— Városunk nem pályázik a szárnyvonal működtetésére. Nincs rá forrásunk. S elgondolkodtató, ha a vasúti társaság nem tudta gazdaságosan működtetni a szárnyvonalakat, hogyan látnák el a feladatot szakemberek és pénz nélkül az önkormányzatok? A mi feladatunk egészen más. Az üzemeltetést azonban segítenénk. Erről szándéknyilatkozatot fogadott el a testületünk, amit elküldtünk Felsmann Balázs helyettes állmatitkárnak.

Kinyilvánítottuk, amennyiben a lehetőségünk engedi, több kiegészítő feladatot átvállalunk. A vasútállomásnál az egyéni közlekedési eszközök biztonságos tárolását segítenénk, javítanánk a vasútállomás megközelíthetőségét, tisztán tartanánk az állomás környékét, megóvnánk a váróterem állagát —  sorolta a polgármester.

A Kondoros—Kisszénás közötti „Zsuzsi vonaton” naponta átlagosan mindössze nyolcan utaznak, rendszerint kisszénási idős emberek, akik bevásárolni mennek Kondorosra. Dankó Béla, Kondoros polgármestere úgy véli, azért kevés az utas, mert tragikusan rossz a csatlakozás és a szolgáltatás színvonala is erősen kifogásolható.

A szárnyvonal önkormányzati üzemeltetésével kapcsolatban elmondta: vállalják az üzemeltetést, ha a vasúttársaság a nagy forgalmú vonalakon képződő nyereséget is megosztja velük. A vasúti szolgáltatás mindenkinek járna, a kondorosi és kisszénási állampolgárok sem lehetnek másodrendűek! — szögezte le Dankó Béla.

Mindez ideig érdemi válasz nélkül maradt a vésztői képviselő-testület, tavaly ősszel határozatba foglalt, a minisztériumnak és MÁV-nak is postázott kérése, hogy szeretnék megismerni a Vésztő—Körösnagyharsány közötti szárnyvonal működtetésével kapcsolatos gazdasági mutatókat.

Kaszai János vésztői polgármester, a Vasutas Települések Szövetségének korábbi elnöke úgy nyilatkozott: önkormányzatuk semmiképpen sem gondolkodik a szárnyvonal üzemeltetésében. Kaszai János ugyanakkor azt is kiemelte, a vonalakat nem szabad keresztbe vágni, teljes hosszúságukban kell üzemeltetni.
 
Szabó Pál miniszter május 9-én nyújtotta be a parlamentnek a vasúti közlekedésről szóló törvényjavaslatát. A módosítás célja, hogy a vasúti közszolgáltatás a helyközi autóbusz-közlekedésben már jól működő minta alapján korszerűbbé és átláthatóbbá váljon. Az új szabályozás erősítené az állam és a vasúttársaság közötti megrendelő-szolgáltató kapcsolatot — tájékoztatta lapunkat a GKM sajtóosztálya. Egyes vélekedések szerint azonban a törvényjavaslat elősegíti a gazdaságtalan vasúti szárnyvonalak leépítését.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!