Közélet

2016.09.19. 16:04

Hatszáz kilométernyi utat kellene azonnal felújítani Békésben

Békés megyében a közutak 70 százaléka nem megfelelő és rossz, miközben 18 százaléka tűrhető, 12 százaléka jó és megfelelő a burkolat állapota szerint. Idén 17 kilométernyi szakasz újul meg, a következő években pedig 27,3 és 28,4 kilométer egy TOP-os és egy országos program révén. Nagyjából 600 kilométert kellene most rögtön korszerűsíteni, az viszont több tízmilliárd forintba kerülne.

Licska Balázs, fotó: Imre György

Összesen majdnem 1500 kilométer közút található Békés megyében. Ebből 1030 kilométer nem megfelelő és rossz, 261 kilométer tűrhető, 174 jó és megfelelő minősítést kapott a burkolat állapota szerint – derült ki a megyei közgyűlés elé nemrég került beszámolóból. Ez azt jelenti, hogy a Békés megyei közutak mindössze 30 százaléka tűrhető, jó és megfelelő, miközben a 70 százaléka nem megfelelő és rossz.

Bár a NIF Zrt. révén voltak fejlesztések Békés megyében tavaly – megújult Orosháza és Békéscsaba között a 47-es, illetve a megyeszékhelyen az Orosházi úti felüljáró és környéke –, az előző évben egyetlen kilométernyi burkolatot sem korszerűsítettek, sem hazai, sem európai uniós forrásból. Idén hazai forrásból, 2,5 milliárd forintból viszont a 44-es több részén, a 47-esen, illetve Okány és Vésztő között rendbe tettek összesen több mint 17 kilométert.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. tájékoztatásából kiderült az is, hogy a következő években úgynevezett TOP-os forrásokból, 4 milliárd forintból 27,3 kilométert, továbbá egy kormányzati program révén 4,3 milliárd forintból 28,4 kilométert tesznek rendbe.

– A közúthálózat üzemeltetését, karbantartását, fenntartását és felújítását a Magyar Közút a rendelkezésekre álló erőforrások maximális kihasználásával végzi. Igaz, ezek a források messze nem elegendőek arra, hogy a hosszú évek óta tartó alulfinanszírozás elmaradásait egyik napról a másikra pótolni lehessen – fogalmazott Virág Mihály megyei igazgató a grémium elé került beszámolóban.

– Elkezdődött egy folyamat. A finanszírozás növekszik, ennek pedig az lesz a vonzata, hogy mind létszámban, mind az eszközállományban lesz változás. A terv az, hogy minden évben legyen 100 milliárd forint közutak felújítására, ebből 4 milliárd jutna Békés megyére.

Árgyelán György (DK) kérdésére Virág Mihály szólt arról is, hogy az előző években voltak hazai és európai uniós pénzek is, tavaly azonban nem, ezért nem újult meg 2015-ben egyetlen kilométer sem. Mint mondta, vannak olyan elképzelések, hogy a kerékpárutak üzemeltetéséről is a közútkezelőnek kellene gondoskodni, de hogy ez miként valósítható meg, szerinte még kérdőjeles, hiszen ahhoz plusz források is kellenének.

– A burkolat állapota kényes téma, illetve szubjektív is, a rossz és rossz között is óriási különbségek vannak – folytatta az igazgató. Virág Mihály szerint egyébként Békés megyében 600 kilométert kellene most rögtön felújítani.

Zalai Mihály (Fidesz-KDNP), a megyei közgyűlés elnöke egy gyors számolás után hozzátette, hogy ez 84 milliárd forintot jelentene. Problémának nevezte, hogy az elmúlt évtizedekben a szükséges korszerűsítések elmaradtak, a forgalom viszont nőtt. Kiemelte, hogy konkrét fejlesztések küszöbén állnak és hogy folyamatos javulás tapasztalható, illetve, hogy az M44-esről is jó hírek érkeznek, nem csak távoli ígéretek.

Több kritikus részen várható felújítás
Békésszentandrási bekötő, Tarhos-Békés, Békés-Murony, Gyomaendrőd-Dévaványa, Orosháza-Nagyszénás, Szarvas-Mezőberény, dél-békési közutak, Medgyesegyháza-Kétegyháza, Mezőberény-Bélmegyer – sorolta a problémás szakaszokat Mucsi András (Fidesz-KDNP), Samu Tamás Gergő, Sinka Imre, Gajdos Attila, Csüllög László (Jobbik), Varga Zoltán (MSZP) és Árgyelán György (DK) a megyei közgyűlés Gyomaendrődön tartott ülésén.

– Nincs annyi pénz, amennyivel minden igényt ki lehetne elégíteni. Mindenkinek az a legfontosabb rész, amin jár – összegezte Takács Ferenc (Fidesz-KDNP), dr. Kulcsár László (Fidesz-KDNP) szerint pedig kár konkrét szakaszokba belemenni, összességében kell nézni.

Virág Mihály szólt arról, hogy a felsorolt közutak egy része megújul a jövőben, de a Békés és Murony közötti szakaszt Mucsi Andrással ellentétben nem nevezte szinte járhatatlannak. Samu Tamás Gergő felvetésére, hogy az ecsegfalvai híd borzasztó állapotban van, pedig fontos lenne a térség megközelíthetősége az ottani üzemek miatt, az igazgató elmondta: a Békés megye hidak valóban nincsenek megfelelő állapotban, azokra is pénz kellene.

Békés megyei útfelújítások (kilométer)

Év Hazai forrásból Európai uniós forrásból

2012 1,8 44,9

2013 0,0 0,2

2014 28,5 1,1

2015 0,0 0,0

2016 17,4 0,0

Forrás: Magyar Közút

2012 1,8 44,9

2013 0,0 0,2

2014 28,5 1,1

2015 0,0 0,0

2016 17,4 0,0

Forrás: Magyar Közút -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!