Békés megye

2021.12.18. 14:30

A kerettanterv része lett a küzdősportok megismertetése

A karate oktatásának egyre nagyobb szerep jut az oktatási intézmények testnevelésóráin. Mint ismeretes, akkreditálták a karate-kerettantervet, egyre több iskolában folyik a karateelemek oktatása. A tanterv elkészítője, szenszei Csákvári László VIII. danos mester – aki egyben a Testnevelési Egyetem tanára is – mindig szívesen nyilatkozik erről a kérdésről.

Hírlap-összeállítás

A megyei továbbképzésen sok pedagógus vett részt, akik a karatét oktatják majd az intézményekben

– Milyen távlatok vannak a karate-kerettanterv megvalósítása előtt?

– A kerettanterv a későbbiekben is formálható, most már látjuk, hogyan lehet az iskolákkal együtt dolgozni, ismerjük, hogy mit tud ebből hasznosítani a Magyar Karate Szövetség. Fontos, hogy az új, 2020. évi testneveléstanterv magasabb óraszámot biztosít a küzdősportoknak. Így a birkózás, a cselgáncs és a karate három ponton próbál segíteni a testnevelő tanároknak, s erről a három szövetség egy megállapodást is aláírt. A testnevelőtanár-képzéssel foglalkozó felsőoktatási intézményekbe tudunk szakembereket küldeni. A felsőfokú végzettséggel rendelkező edzők az iskolákban tudnak heti két órában edzést tartani. A karatéról lehet akkreditált testnevelés-továbbképzéseket tartani. A szakképzésben több mint négyszáz továbbképzésen részt vett pedagógusunk van már, a köznevelési intézményeknél pedig több mint száz képzett pedagógust találunk. A harmincórás továbbképzés lényege, hogyan tudjuk a karatét megszerettetni a gyerekekkel, ötleteket adunk a testnevelésórákhoz, megmutatjuk, a karate elemeit hogyan lehet más sportágaknál hasznosítani.

– A három, a lobbizásban is erős küzdősport nem lesz majd egymás riválisa?

– Úgy gondolom, hogy nem. Ugyanis a megnövelt óraszám miatt szükség lesz a képzésekre nagyobb számban. Elég sok iskola van ahhoz, hogy a kollégák válasszanak a küzdősportágak közül, és az ott szerzett ismereteket beépítsék az órákba.

– Itt, Békés megyében a karateélet egy különleges alakja, Baracsi István vállalta el ennek az oktatását. Mennyire kell más módszerekkel oktatni a kollégákat, mint egy karateedzésen. Hiszen nem karatésokról van szó…

– Érdekes kérdés, hiszen a karate azért csak bizonyos mértékig veszélyekkel is jár, mint minden küzdősport. Elsősorban a játékos feladatok oldaláról közelítjük meg a képzést, nagyon sok olyan küzdőjátékot bemutatva, ami felkelti a gyerekek érdeklődését.

– Akkor mondhatjuk, hogy ez a képzés az előadóművész Baracsi István egyéniségére lett kitalálva? Nagyon jó hangulatúak az ő foglalkozásai…

– Ő hozzáadja a saját, humoros egyéniségét is, mint előadóművész olyan atmoszférát tud hozzátenni, ami eleve magában hordozza a sikert, hozzáadva a pedagógiai vénáját is, mint tanító. Teljesen más irányból érinti meg a kollégákat, hiszen az oktatás során pont a tanításnál is hasznosítható stílust viszi be, megtartva a karatéra jellemző paramétereket – jellem, becsület, akarat, önuralom, tisztelet –, mint karatemester.

– Összefoglalva, most már a szorgos munka következik az oktatási intézményekben?

– Mi a küzdősport speciális sajátosságait alkalmazzuk. Bármennyire is a küzdelemről szól, a küzdősport iskolai oktatása nem abból áll, hogy ki kit „ver meg”, hanem abból, hogy tapasztalják, mit tudnak a saját testükkel csinálni szemtől szembe megnyilvánuló helyzetben. Itt egy az egyben, fizikai érintkezéssel küzdenek, s így teljesen más jellegű stresszhelyzet alakul ki, ami egyben a mindennapi élet része, nemcsak fizikai téren, hanem verbálisan is. Az iskolákban jelen van az agresszió, az interneten is, ami olyan pszichés folyamatokat kelt, amit meg kell tanulni kezelni. A küzdősport nagyon jól megtanítja az ilyen helyzetek kezelését. Hiába az a vélemény, hogy ilyennek nem lenne szabad lennie egy iskolában, a gyerekek mindennap megküzdenek az ilyen helyzetekkel. A küzdelem jelen van az iskolákban és az életben is.

A gyulai Baracsi István szívesen mondta el tapasztalatait:

– A karate-kerettanterv keretében tartottuk a továbbképzést. A pandémiás helyzet miatt viszont csak az iskolán belül tudtuk ezt megtartani. Nemcsak a testnevelők próbálták ki, hanem a tanítók, tanárok is. Három napon át nagyon jó hangulatban folyt a képzés. Ez egy harmincórás akkreditált képzés, amiről tanúsítványt is kaptak a pedagógusok. Volt, ahol utána az edzéseket is elkezdték, illetve látszott, hogy be is szeretnék építeni az oktatásba az itt tanultakat. Az edzéseknél visszanyúltam az előadóművész-múltamhoz. Kollégáim nagyon pozitívan álltak hozzá. Ha nem is megszokott szigorral, de eredményesen tudtunk dolgozni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában