Budapest–Bamako-rali

2024.01.23. 13:45

Egy negyvenéves kettes Golffal indulnak Afrikába

Egy kereken negyvenéves kettes Golffal vesz részt a hamarosan rajtoló Budapest–Bamako-ralin a vésztői Szabó Tamás és a veszprémi Hárs Dániel. A Tribün Company csapat tagjai egy hirtelen ötlettől vezérelve döntöttek úgy, hogy indulnak a versenyen, és a már alapvetően is magasan lévő lécet még magasabbra emelték. Egy kartondoboznyi pótalkatrészt és szerszámot visznek magukkal, és jótékonysági céllal füzetekkel, írószerekkel készülnek az afrikai gyermekek számára.

Licska Balázs

Hárs Dániel elmondta, hogy leginkább az afrikai csillagos égboltra kíváncsi

– Egy barátom egy motorral teljesítette a Budapest–Bamako-ralit, és amikor elmeséltem a társaságban ezt a történetet, valamint azt, hogy ő milyen élményeket szerzett, Tamás rávágta, hogy el kellene indulni. Én pedig mondtam, hogy rendben. Másnap be is neveztünk – elevenítette fel az előzményeket a veszprémi, mérnökként ténykedő Dániel, aki hét-nyolc éve ismeri a vésztői, autószerelőként dolgozó Tamást airsoftos körökből.

Dániel hozzátette: szeretik az őrültségeknek tűnő kihívásokat, például a társasággal részt vettek úgy egy több mint 60 kilométeres gyalogtúrán, hogy előtte nem túráztak, valamint nem körbebiciklizték, hanem a szokással ellentétben körbesétálták a Tisza-tavat. A Budapest–Bamako-rali esetében is emelték a tétet: nem egy terepjáróval vágnak neki a több mint 8200 kilométeres távnak, hanem egy szinte veteránnak mondható járgánnyal. Egy kettes Golf mellett döntöttek, mivel azokat Tamás jól ismeri.

Afrikára is alkalmassá tették a verdát

– Szóba került egy Suzuki Swift is, de a kettes Golf a szívem csücske, sokáig volt ilyenem nekem is és volt a családban is. Ismerem ezt a típust az utolsó csavarig, megjártam vele Romániát és Horvátországot, előjöttek a hibák is, tehát tudom, hogy mire kell odafigyelni – ecsetelte Tamás. A verdát 300 ezer forintért vették meg, akkumulátor és műszaki nélkül, majd elkezdték gatyába rázni, előbbi műszakira, majd Afrikára is alkalmassá tenni – rengeteg munkaóra árán. Azt, hogy miként zajlott a munka, folyamatosan dokumentálták, több videót is megosztottak az egyik videómegosztó portálon.

Rendkívül fontos a megbízhatóság, a motort teljesen felújították, a benne lévő alkatrészeket kicserélték; valamint emeltek a futóművön is, hogy a nagyobb kátyúk és sziklák ne okozzanak gondot. Terepjáró gumikat kapott a járgány; illetve rengeteg fényt tettek rá, hogy a hiányos közvilágítás ellenére is lássanak sötétben. Annak, aki talál benne fantáziát, immár 1 millió forintot is érhet az 54 lóerős kocsi, amely megpakolva 100 kilométer/órás sebességre lehet képes. Azaz, mint fogalmaztak, nem fognak kapkodni.

Szabó Tamás elmondta, rengeteg munka utáni éjszakázás árán készült el a kocsi. Fotók: Tribün Company

Több mint egy hónap után térnek majd haza

Január 26-án rajtolnak a budaörsi repülőtérről, és négy nap alatt tesznek meg egy hatalmas maratont, több mint 3500 kilométert, mire megérkeznek a marokkói Fez városába. Majd jön Mauritánia, Szenegál, Guinea, és a tervek szerint február 12-én lesz a befutó Sierra Leone fővárosában, Freetownban. Úgy döntöttek, hogy célba érkezést követően értékesítik a kocsit. Pár napot pihennek, majd február 15-én egy másik csapat több mint negyvenéves Mercedesével indulnak vissza, némileg más útvonalon, és március 3-án érnek haza.

Elmondták, hogy beléptek a Budapest–Bamako-rali résztvevőit tömörítő csoportba a közösségi oldalon, hogy ötleteket szerezzenek, illetve a szervezőktől ugyancsak kaptak úti füzetet, amely tele van hasznos tanácsokkal. Az ajánlások szerint nem érdemes nagyon sok enni- és innivalóval felpakolni, mivel Afrikában is lehet találni nap közben legalább egy boltot, ahol alapvető élelmiszert és ásványvizet be lehet szerezni. Ugyanakkor egy kartondoboznyi pótalkatrész és rengeteg szerszám kerül majd a kocsiba.

Adományokat is visznek magukkal

A lehetőségekhez képest adományokat ugyancsak visznek, mivel jótékonysági céllal is megy a rali. Az afrikai gyerekeknek füzetekkel és tollakkal készülnek, ugyanis nagy a hiány papírból és írószerekből, de ruhákat, pólókat szintén tesznek el nekik. A hírek szerint előfordul, hogy az afrikai rendőrök, határőrök kérnek valamit az autósok továbbengedéséért cserébe, ezért nekik mézet visznek – mivel a fekete kontinensen aranyáron megy, de nagyon szeretik –, valamint bizsu ékszereket, amelyeket akár cserélni is lehet majd.

Ezért várják nagyon a ralit

Az első és második afrikai éjszakát várom a leginkább, amikor ott leszünk a dűnék között, és mivel nem lesz fényszennyezés, olyan csillagos eget láthatunk, amilyenre itthon nincs lehetőség – mondta Dániel, hozzátéve, hogy szerinte a látvány egyfajta sokként éri majd. Beszélt arról, hogy bakancslistás vágya volt, hogy részt vegyen egyszer egy igazi ralin, és bár a Budapest–Bamako nem kifejezetten az, hajaz azért egy valódi autóversenyre.

Tamás nagy kalandot vár a túrától, hogy kiszakad a megszokott hétköznapokból, és feltöltődve érkezik haza. Mint fogalmazott, kíváncsi a fekete kontinensre, hogy ott miként élnek az emberek. A véleménye szerint a szemlélete is változni fog az elmondások után személyesen is megtapasztalva azt Afrikában, hogy az európaiak számára mostohának tűnő körülmények között, nádfedeles kunyhókban lakva is lehet boldogan élni.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában