Tárlat

2023.07.22. 09:29

Már a nagyközönség is láthatja Szarvason az új Munkácsy-festményeket

Péntek délután zártkörű megnyitó keretében mutatták be a meghívott vendégeknek és az újságíróknak a nagyszabású Munkácsy Mihály tárlat második részének újonnan kiállított műtárgyait Szarvason.

Vásári Erzsébet

Fotó: Czesznak Zsolt

A Tessedik Sámuel Múzeum dísztermében tartott esemény Timkó János, a Cervinus Teátrum színésze műsorával indult, aki felolvasott egy részt Dallos Sándor A nap szerelmese című kötetből, ami a világhírű festőművész fiatalkori szárnypróbálgatásait mutatta be.

Az irodalmi közjáték után Babák Mihály mondott beszédet. A polgármester a Munkácsy kiállítást egy színházi műhöz hasonlította, hiszen a szarvasi tárlat is két felvonásos, akárcsak egy hosszú színdarab. Kiemelte, hogy ez a tárlat méltó megkoronázása Szarvas Város újratelepítése 300. évfordulójának.

Roszik Zoltán múzeumigazgató nagy sikernek könyveli el a tárlat első szakaszának látogatottságát, és reméli, hogy a második rész is ilyen népszerűségnek örvend majd. Elárulta, folytatódnak a következő másfél hónapban a szubjektív tárlatvezetések, és egyéb más, izgalmas programmal is készülnek a második felvonásban.

A megnyitót Gyarmati Gabriella, a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum művészettörténészének tárlatvezetése zárta, ahol rengeteg új, érdekes információt tudhattak meg a jelenlévők Munkácsy Mihályról és a művészetéről.

Ahogy azt a napokban megírtuk, a tárlat második részében látható többek között Munkácsy Mihály egyetlen női félakt festménye, amely műfaj mondhatni távol áll a festőművész stílusától, és máig nem tudni pontosan, hogy minek, vagy kinek hatására készült el. Különlegesség még a Kutyacsalád 3. című alkotás, ami nemrég került Pákh Imre magángyűjteményébe, és ezzel a nagyközönség elé. A festmények keddi kicsomagolásakor Hedrich Béla, a Munkácsy Alapítvány főtitkára elárulta, ez a szalonban készült családi portré tökéletesen szemlélteti azt, hogy Munkácsy Mihály csupán azoknál a mozzanatoknál, illetve részleteknél festette meg részletesen és aprólékosan az adott képet, ami őt érdekelte. Az emberi kéz például nem tartozott az érdeklődési körébe, így azt gyakran elnagyolta, néhány festménynél például arra sem figyelt, hogy öt ujja legyen a megfestett személynek. De ahogy a Kutyacsalád 3. látványából is kiderül, ez az apró részleteket érintő „elnagyolást” nem lehet észrevenni a festményre tekintve. Annak ugyanis ettől függetlenül teljesen kerek, egész és tökéletes hatása van.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában