2023.05.07. 19:51
Három szent-györgyis fotószakos fiatal került be a mentorprogramba
Három szent-györgyis, fotószakos diák, a végzős Molnár Dorina, valamint a tizenegyedikes Horváth Anna és Somogyi Martin került be a tehetségeknek szóló, a MATE által meghirdetett Rippl Art Mentor művészeti mentorprogramba. A fiatalokkal elismert szakemberek foglalkoznak külön-külön, illetve a középiskolások az egyetemi életbe szintén betekinthetnek.
Horváth Anna, Somogyi Martin és Molnár Dorina került be a mentorprogramba
Fotó: BSZC Szent-Györgyi Albert Technikum és Kollégium
Év elején tette közzé a középiskolások számára induló mentorprogrammal kapcsolatos felhívását a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem kaposvári Rippl-Rónai Művészeti Intézete. Fotográfus szakon négy diákot választottak ki országos szinten, közülük hárman a BSZC Szent-Györgyi Albert Technikum és Kollégium tanulói – ismertette a diákokat felkészítő Imre György. Hozzáfűzte: a fiatalok a pályázat során motivációs levelet írtak, valamint egy húsz képből álló portfóliót állítottak össze, és ezek alapján döntöttek arról az adott szak tanárai, hogy kik kerülhetnek be a mentorprogramba.
Fejlődésükben nagy segítség a program
A fiatalok elmondták, hogy a további fejlődésükben jelent nagy segítséget a mentorprogram. Időközönként a saját mentorukkal közösen – aki Dorina esetében Károly Sándor Áron, Annánál Gyenis Tibor, Martin esetében pedig Benkő Sándor – átnézik az elmúlt időszak termését, beszélgetnek a képekről, az elismert szakemberek pedig javaslatokat adnak arra vonatkozóan, hogy min érdemes változtatni, javítani. Emellett közös programokon vesznek részt, jártak Kaposváron, illetve Budapesten nem hétköznapi, exkluzív tárlatvezetésen a magyar fotográfusok házának nevezett Mai Manó Házban, az ügyvezető igazgató, Baki Péter irányításával.
Komoly témák különleges feldolgozása
Dorina elmondta: azt szereti a fotózásban, hogy komoly témák különleges feldolgozására ad lehetőséget, ilyen témának mondta a bántalmazást vagy éppen a hátrányos helyzetű emberek életét. Anna az olyan fényképeket szereti, amelyekkel képes megmutatni a saját szemszögét is, nem csak azt, amire az adott témában egyértelműen gondolni szokás. Példaként hozta fel, hogy amikor karácsonyi fényeket kellett fotózni, ő nem izzókban, égőkben gondolkodott: egy modellt angyalnak öltöztetett, és különleges fényekkel megvilágítva kattintotta le. Martin úgy fogalmazott, hogy a fotózásban érzi otthon magát, szereti a fotózást és szerinte az is viszont szereti őt. Leginkább a szociofotók érdeklik, illetve az, amikor szakrális témákat lehet feldolgozni.
Belelátnak az egyetemi életbe is
Az, hogy mit jelent számára a mentorprogram, Molnár Dorina elmondta: fontos számára, hogy megismerkedhet az adott szakon tanuló fiatalokkal, hogy beleláthat az egyetemi életbe is. Emellett segítség abban is, hogy felkészülhessen az egyetemi felvételire is. A sarkadi lány hosszabb távra tervez a fotózással: saját műteremben gondolkodik, vonzza a kreatív portréfotózás, illetve szeretne külföldre is eljutni fotósként.
Horváth Anna számára ugyancsak az az izgalmas a mentorprogramban, hogy megnézhet egyetemi órákat, az pedig, hogy átbeszélhetik a képeit, segítséget jelent a további fejlődésében. A békéscsabai lány szintén szeretne a továbbiakban is foglalkozni a fotózással, egyetemre menni, ugyanakkor érdekli a marketing világa is.
Somogyi Martin szintén azt hangsúlyozta, mennyire lényeges, hogy személyesen beszélhet egy elismert szakemberrel, mint fotós a fotóssal, ember az emberrel, és hogy személyre szabott tanácsokat kaphat tőle. A csabacsűdi fiatalember ugyancsak fotósként képzeli el a jövőjét, szeretne egy remek közösség tagja lenni, és mint mondta, ha el is megy egy időre a térségből, később visszatérne, hogy visszaadhassa azt, amit itt kapott.
Másik látásmódot adnak a diákoknak
Imre György a Rippl Art Mentor művészeti mentorprogram kapcsán azt emelte ki: annál jobb, minél több szakembertől tanulhatnak a diákok, hiszen így nemcsak egy, hanem több látásmóddal is találkozhatnak, megismerkedhetnek. Hangsúlyozta: a programban olyan mentorok, elismert szakemberek foglalkoznak a tanulókkal, akik egyébként középiskolásokat nem tanítanak. Kiemelte azt is, hogy a projekt a fiatalok önállóvá válását ugyancsak segíti, hiszen például saját maguknak kell eljutniuk időközönként Kaposvárra vagy a fővárosba.