Roadpol

2022.04.24. 13:49

Az övekre is figyeltek az európai razzián Békésben

A biztonsági övet, a gyermekülést és a bukósisakot ellenőrizte az utakon április 4–10. között a ROADPOL Seatbelt elnevezésű akciójában a rendőrség. A kampány európai szintű volt, amely Békés megyére is kiterjedt. Az ellenőrzés helyi adatait a napokban küldte meg hírportálunknak a megyei rendőrkapitányság.

Vásári Erzsébet

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, a megfelelően használt biztonsági öv életeket menthet /Fotó: MW/

A passzív biztonsági eszközök – a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszerek és a bukósisak – használatát ellenőrizte április 4–10. között az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (ROADPOL) idei ellenőrzési terve alapján a rendőrség. Az akció európai szintű volt, amely természetesen hazánkra és azon belül Békés megyére is kiterjedt. 

A járművek ellenőrzése során a rendőrök Magyarországon összesen 7089 alkalommal tapasztalták a biztonsági öv használatának elmulasztását, túlnyomórészt – 5532 esetben – a járművezető nem kapcsolta be az övét. A gyermekbiztonsági rendszert 130 esetben nem használták, 20 motorkerékpáros pedig bukósisak nélkül közlekedett. 

A Békés Megyei Rendőr-főkapitányságon megkeresésünkre elmondták, a ROADPOL Seatbelt akció során a térségünkben ellenőrzött járműveknél 150 esetben állapítottak meg jogsértést a rendőrök. Közülük 115 járművezetőnél és 26 utasnál tapasztalták, hogy nem kapcsolták be a biztonsági övet. Emellett hat alkalommal gyermekbiztonsági rendszer, három esetben pedig bukósisak használatának elmulasztása miatt intézkedtek. 

A részletekről kifejtették, a ROADPOL a közlekedési akció keretében fokozott figyelmet fordított a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszerek és a bukósisak előírásszerű használatának ellenőrzésére, hiszen a passzív biztonsági eszközök használata nélkül jelentősen megnő a halálos sérülések esélye. 

A biztonsági öv és a gyermekülés használati arányának tovább növelése pedig nélkülözhetetlen a balesetben elhunytak számának, valamint a sérülések súlyossági fokának csökkentése érdekében. Az európai szintű fokozott ellenőrzés során a tagállamok rendőri erői – így a magyar rendőrség is – a közlekedésbiztonsági helyzet javítása és a közlekedők biztonságának szavatolása érdekében fokozottan ellenőrzik a passzív biztonsági eszközök használatát Európa közútjain. 

A 14 éves kora óta, így immár több mint három évtizede motorozó, gyulai Szilágyi Ákos elmondta, amikor először segédmotorra ült, még nem volt kötelező a bukósisak használata, így eleinte ő sem használta. 

Később azonban elengedhetetlenné vált számára a biztonságot nyújtó eszköz használata, nagymotorra még nem is ült nélküle, pedig hosszú évek óta rója azzal is az utakat. Hangsúlyozta, sokan nem figyelnek oda rá, de biztonság és felhasználás miatt sem mindegy, hogy milyen sisakot használnak a motorosok. Hozzátette, ugyan sokat fejlődött a gyártástechnológia az elmúlt években, de a legbiztonságosabb sisakok mégis a zárt bukók, mert ezek a teljes fejet és arcfelületet megvédik egy esetleges baleset során.

Mint kifejtette, az sem mindegy, milyen anyagból készül a sisak héjszerkezete. Az olcsóbb kategóriában műanyagokat, polikarbonátot használnak. Ezek élettartama korlátozott az anyag UV-védettsége miatt. Épp ezért a bukósisakok esetében érvényes az, hogy a drágább jobb, biztonságosabb. A kompozitsisak ugyanis, amit üvegszállal, karbonszállal erősítenek meg, sokkal jobb választás, de sokkal költségesebb is. A zárszerkezetet illetően pedig a dupla D-gyűrűs versenycsat a legjobb. Végül kiemelte, a sérült, leejtett, balesetes sisakot nem szabad többé használni, mivel a héjszerkezeten olyan mikrosérülések lehetnek, amik miatt a sisak már nem képes ellátni védelmi funkcióját. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában