Békés megye

2019.11.02. 06:55

Öt kilométeren lassít a vonat

A Gyoma–Nagylapos–Mezőtúr szakasz egyik vágányán az abban keletkezett geometriai elváltozások miatt összesen öt kilométeren 80 vagy 60 kilométer/órás sebességkorlátozás van érvényben – értesült hírportálunk. A vágányrész szabályozási munkáit várhatóan december elején elvégzik.

Papp Gábor

Galgahvz, 2018. augusztus 7. InterCity a feljtott plyaszakaszon Galgahvz kzelben a feljts alatt ll az Aszd s Hatvan kztti vastvonalon 2018. augusztus 7-n. MTI Fot: Mth Zoltn

Fotó: Máthé Zoltán

Néhány nappal ezelőtt olvasónktól kaptuk a jelzést arról, hogy meglátásuk szerint a Gyoma-Nagylapos-Mezőtúr közötti vasúti szakasz állapota leromlott. Mint elmondta, úgy értesültek, hogy bizonyos részeken csak 60–80 kilométer/órás sebességgel lehet haladni, de előfordulhat, hogy még ez is csökkenni fog. Hozzátette, ez számos kérdést felvet, hiszen sokan, így ő is abban bízott, hogy a vonatközlekedés gyorsulni fog a főváros felé.

A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága arról tájékoztatta hírportálunkat, hogy a Gyoma–Nagylapos–Mezőtúr szakaszt 10 évvel ezelőtt építették át. A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában legutóbb megvalósult, Gyoma–Békéscsaba közötti rekonstrukciós projekt ezt a részt nem érintette.

A probléma a Gyoma–Nagylapos–Mezőtúr szakasz egyik vágányát érinti /Illusztráció: MTI/

A Gyoma–Nagylapos–Mezőtúr szakasz egyik vágányában keletkezett geometriai elváltozások miatt van érvényben összesen öt kilométeren 80 vagy 60 kilométer/órás sebességkorlátozás. A másik vágányon 120 kilométer/órás sebességgel haladhatnak a vonatok.

Kérdésünkre megerősítették, hogy a pályaállapot romlásának okát jelenleg vizsgálják, ezt követően kezdődhet meg a hosszú távú megoldáshoz szükséges helyreállítási munkák tervezése. A vágányrész szabályozási munkáit várhatóan december elején elvégzik. A vágányszabályozás utáni állapot kiértékelése alapján megszüntethetők lehetnek a lassújelek.

Százhatvanas vasúti tempó

A kommunikációs igazgatóságnál kiemelték, a vágányokat úgy építették ki, hogy 160 kilométer/órás sebességre alkalmasak legyenek, azonban több egyéb feltétele is van annak, hogy a vonatok ezzel a sebességgel tudjanak közlekedni. Magyarországon az uniós előírásoknak megfelelően a jövőben olyan vasúti jármű közlekedhet 160 kilométer/órás sebességgel, amelyet felszereltek az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) berendezéseivel, valamint ahol a pálya is alkalmas erre a sebességre, azaz rendelkezik az ETCS rendszer pályaoldali berendezéseivel is.

A NIF által küldött információk alapján Szajol és Gyoma között korszerű ETCS 2 rendszer létesül a vonatbefolyásoló rendszer pálya menti alrendszerének telepítésével. A fejlettebb ETCS 2 szint működtetéséhez elengedhetetlen a GSM-R vasúti kommunikációs rendszer kiépítése is. A rendszerek kiépítése folyamatban van.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában