Közélet

2016.07.02. 07:52

Vannak sikertörténetek Békés megyében is

A magyar lakosság csaknem fele (48 százalék) érez magában kedvet önálló cég indításához vagy ahhoz, hogy betársuljon egy már meglévő vállalkozásba – derült ki a Budapest Bank reprezentatív kutatásából. Nagy Mihály László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) Békés megyei elnöke elmondta, pusztán az ötletelésből alakított vállalkozásokból csak a sikertelenek száma nő.

Nyemcsok László

Hazánkban a többség bízik abban, hogy vállalkozása a közeljövőben megvalósulhat (54 százalék), minden negyedik válaszadó pedig már tényleges ötlettel is rendelkezik.

– Az ötlet a kiindulópont, de hogy abból lesz-e életképes vállalkozás, az már kérdéses – hangsúlyozta Nagy Mihály László. – Az innovatitás nagyon fontos, miként a vállalkozás beindítása előtt a lehetséges piac feltérképezése is. Sajnos, Békés megye a felvevőpiac tekintetében nem az élen jár, ugyanakkor mindig lehet találni olyan területet, ahol érdemes vállalkozni. Van egy téveszme, hogy a vállalkozónak könnyű megélnie, gyors meggazdagodás remélhető. Vannak sikertörténetek, de a többség számára göröngyös az út.

Az országos kutatás rávilágított arra, hogy átlagosan a vállalkozás beindításhoz szükséges anyagi erőforrás mintegy harmadát (35 százalék) fedeznék önerőből a megkérdezettek, banki kölcsönt pedig negyedük venne igénybe. A vállalkozási kedvet érzők közül kiemelkedik a 18-24 éves felnőtt fiatal korosztály, amelynek több mint kétharmada (68 százalék) nyitott arra, hogy saját céget alapítson. Ugyanakkor hiába magas a vállalkozásra nyitottak aránya, ez nem feltétlenül társul konkrét tervekkel: a vállalkozó kedvűek közül is csak minden negyedik (27 százalék) rendelkezik pontos vállalkozási tervvel, és mindössze 6 százalék kezdte már el az előkészítést is.

A vállalkozás megvalósulását ráadásul csak minden második vállalkozó kedvű érzi reálisnak (54 százalék), biztosra pedig csak minden tizedik veszi. Ugyanakkor a fiatalabbak ebben a tekintetben is optimistábbak, 64 százalékuk valószínűsíti, hogy a saját cégükkel kapcsolatos álmokat valóra is fogják váltani.

A felmérésben megkérdezettek 83 százaléka számára az önállósággal összefüggő tényezők a legfontosabbak egy saját vállalkozásban. Olyan munkavégzési lehetőségnek tartják, ahol a maguk urai lehetnek, és amely lehetőséget biztosít arra, hogy megvalósítsák ötleteiket, és a saját hasznukra dolgozhassanak. A motivációs tényezők közül második helyen a rugalmas munkaidő áll, a harmadikon pedig az alkalmazottinál magasabb jövedelem ígérete.

– Az állami alkalmazotti, valamint a közfoglalkoztatási bér is biztos, még ha úgy is gondolja az illető, hogy vállalkozóként többet kereshetne – emelte ki Nagy Mihály László. –

Húsz-huszonötezer forintos többletjövedelemért kevesen kockáztatnak, mindehhez jön, hogy a vállalkozás beindításához, finanszírozásához nincs elegendő tőke. – Sokan félnek a robotvilágtól is, megjelent, hogy Kínában 100 ezer munkahely szűnt meg a robotok miatt, és ez csak a kezdet.  

A felmérés adatai szerint a fiatalabb korosztály jobban társítja a magasabb jövedelmet és az anyagi biztonságot a vállalkozói léthez, míg a munkaidő rugalmassága inkább a 25-50 közöttiek számára vonzó lehetőség.

A vállalkozás beindítását leginkább gátló tényezőként a kutatásban válaszolók 78 százaléka jelölte meg az anyagi korlátokat, amelybe a beindításához szükséges tőke és anyagi tartalék hiánya, a kiszámíthatatlanság és az anyagi biztonság kockáztatása egyaránt beletartozik. Szintén sokakat riaszt vissza a gyorsan változó szabályozói környezet: a vállalkozók által fizetendő adók és járulékok, a nehezen átlátható jogszabályok és a bonyolultnak vélt cégindítás.

A vállalkozáshoz szükséges kapcsolatok hiánya és a hiányos vállalkozási ismeretek ugyancsak többeket elrettentenek, különösen a 18-24 évesek körében. A válaszadók éppen a tőkehiány miatt jellemzően kevésbé beruházás-igényes vállalkozás indítását favorizálják, főként szolgáltatói vagy kereskedelmi tevékenységet végeznének. Érdekesség, hogy ennek ellenére alig ötödük tervez kizárólag online szolgáltatásokat nyújtani, ugyanakkor a többség elengedhetetlennek véli az online jelenlétet, ezért 81 százalék üzemeltetne honlapot is. A tervek kevésbé átgondolt voltára utal az, hogy mindössze 49 százalék végezne piackutatást a vállalkozása elindítása előtt.

A fiatalok ezen a téren is kitűnnek: az átlagosnál is magasabb arányban érzik szükségesnek, hogy a cégüknek legyen weblapja, ügyfélszolgálata, és hogy a vállalkozás elindítása előtt a piacot is felmérjék (70 százalék).
 
Vissza a kaptafához
A többség a saját cég alapítása esetén nem akar teljesen új területre lépni, kétharmaduk a korábbi munkatapasztalataihoz, tanulmányaihoz kapcsolódó területen tevékenykedne. Különösen igaz ez a legfiatalabbakra, hiszen háromnegyedük a jól ismert, megszokott terepen mozogna. A megkérdezettek döntő többsége indulás előtt szakmai tanácsot kérne, jellemzően korábbról ismert vállalkozótól vagy szakembertől. A szűk többség annak is szükségét érzi, hogy vállalkozása előtt külön képzésen vegyen részt, nekik elsősorban pénzügyi, jogi, adózási ismeretekre, marketinggel kapcsolatos tanácsokra és értékesítési szaktudásra lenne szükségük.

Emellett vezetői készségeik fejlesztésének is figyelmet szentelnének azok – elsősorban a fiatalok –, akik saját cégük megalapítása előtt külön szakmai képzésre szánnák rá magukat. A kifejezetten vállalkozóknak szánt szakmai képzést, képzési programot igénylők elsősorban a hagyományos tanfolyamot részesítik előnyben (41 százalék), különösen a legfiatalabbak (55 százalék).
 
Önerő nélkül elképzelhetetlen

A felmérésben résztvevők több mint fele saját forrással vágna neki egy vállalkozás beindításának, közülük is a 25 évnél fiatalabbak támaszkodnának leginkább saját félretett pénzükre, megtakarításukra (77 százalék). A kutatás rávilágított arra is, hogy átlagosan a vállalkozás beindításhoz szükséges anyagi erőforrás mintegy harmadát fedeznék önerőből a megkérdezettek, és hogy a vállalkozás beindításának másik legnépszerűbb pénzügyi eszköze a válaszolók szerint a pályázati forrás vagy az állami támogatás.

Pályázati forrásból átlagosan a szükséges belépő összeg ötödét, állami támogatásból további tizedét finanszíroznák. A vállalkozó kedvűek negyede banki finanszírozást is felhasználna vállalkozása elindításához. A felmérés további érdekessége, hogy majdnem minden második vállalkozójelölt egyedül vágna bele egy üzlet beindításába, és befektetőkre sem tartana igényt. A kutatás során minden hetedik válaszoló támaszkodna társára a vállalkozás beindításához szükséges tőke előteremtésében.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!