Közélet

2013.04.06. 08:35

Sörös hajtású partibringa készül Gyulán

Nem mindennapi járgány készül ezekben a napokban Gyulán: sörrel megy, tizenhatan férnek el rajta, az orrán pedig egy száznyolcvan literes hordó a nehezék.

Szabó György

_LPD6153.jpg

Fotó: Lehoczky Péter

Különös munkába kezdett néhány héttel ezelőtt Schlett Győző gyulai kerékpárépítő. Egy helyi vállalkozó megrendelésére tizenhat személy szállítására alkalmas partibiciklit épít.

– A sörbringa egy meglévő alaptípus tervei alapján készül. A felépítmény egy megnyújtott, kiszélesített Wartburg-alvázra került, melyet egy budapesti kerékpárépítő barátunk, Frank Antal, alias BringAnti készített el. A sörbringa 2,4 méter széles és 6 méter hosszú, nagyjából ötszáz kilogramm a súlya – avat be a részletekbe Schlett Győző, aki ott jártunkkor éppen a villanyszerelőt várta. A szakember a világításhoz és a hamarosan felkerülő sörcsaphoz, illetve a sör hűtéséhez szükséges elektromos rendszert alakítja ki az impozáns méretekkel bíró biciklin, mely – bár négy kereke van, személyszállító-kapacitása pedig vetekszik egy kisbuszéval – a KRESZ szerint kerékpárnak minősül.

A sörbringát nyolcan hajthatják majd, hatan pedig pedálozás nélkül is utazhatnak rajta, a kétfős személyzet, a kormányos és a csapos így összesen tizennégy vendéggel róhatja majd a köröket a fürdőváros patinás utcáin. A sörbringa vezetője – akinek egyébként nem kell tekernie –, természetesen nem fogyaszthat alkoholt, tekintve azonban, hogy a többiek „csupán” fizikai erejükkel járulnak hozzá a gépezet működtetéséhez, egészen nyugodtan kortyolgathatnak majd utazás közben.

– A bicikli építésének megkezdése előtt kikértük a rendőrség és az önkormányzat állásfoglalását is a tervekkel kapcsolatban. Előbbit a közlekedési szabályok miatt kerestük meg, utóbbit pedig arról a rendeletről kérdeztük, mely a közterületen való alkoholfogyasztást szabályozza. Mindenhol nagyon segítőkészek voltak, talán azért is, mert a sörbringa újabb turisztikai attrakció lehet a városban – mondta el Schlett Győző. Megtudtuk, a tulajdonosnak olyan útvonalat kellett kialakítania, mely nem érint iskolákat és templomokat, így az italozás nem ütközik sem szabályokkal, sem erkölcsi normákkal.

A sörbringát minden, a KRESZ szerint kötelező felszereléssel ellátják, sőt túl is teljesítik a tervet. A csengő mellé duda is került, s a fények is túlmutatnak majd egy hagyományos bicikli lámpáinak fényerején. A járgánnyal – persze a hajtók erőnlététől és az „üzemanyag” mennyiségétől függően – nagyjából maximum 15 kilométeres óránkénti sebesség érhető el, így száguldozni várhatóan nem, szórakozni annál inkább tudnak majd az utasok.

Mivel a négykerekűn nincsen hátramenet, a parkolást villanymotor segíti majd. Bár a „telekocsi” már csak a hangulat miatt is ideális, a precízen kiszámolt áttételek miatt az egysebességes sörbringa meghajtásához már akár két pedálozó is elegendő.

Az emberi meghajtást biztosító utasok részéről ennek ellenére persze nem ajánlott az alibizés, egyszerűen nem illik sörözés közben bojkottálni a tekerést. Ezt sajátos sörbringaetikett szabályozza majd, mely egyebek mellett a fel- és leszállásra, a menet közbeni italfogyasztásra, a járókelőknek történő kikiabálásra és nem utolsó sorban a vizelésre is kitér.

Schlett Győző és csapata ma teszi meg az első kilométereket a járgánnyal a városi forgalomban, élesben pedig várhatóan április közepén debütál majd a sörbringa a gyulai utcákon, ahol a készítők és a tulajdonos reményei szerint a helyiek és a városba látogatók örömére köröz majd egész nyáron.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!