2019.12.10. 15:20
A Budapest–Bamako-ralin jótékonykodik a csabai duó
Nem mindennapi vállalkozásra készül két lelkes békéscsabai fiatalember, Petrovszki Gergő és Mohácsi Bálint. Azon a Budapest–Bamako raliversenyen indulnak el, amelyről még a szervezői is azt tartják, egy dolog biztos, hogy minden bizonytalan…
„A váz létra, a kerék dupla, a vas egy Iveco Daily 35. Ennek a kedves doboznak a belseje fog többek között utazóteret, szállást, reggelizőasztalt biztosítani majd nekünk 2020 februárjában. Ám addig még sok munka van hátra” – posztolta legújabb bejegyzését közösségi oldalán az Ozmium Rally Team.
Aki azt gondolná, hogy profi pilóta és navigátor készül az egyébként jelentős tradícióval bíró viadalra, az téved. – Ilyen jellegű versenyen még nem indultunk, de megfordultunk már hasonló terepen Marokkóban, illetve Jordániában – mondta Petrovszki Gergő. – A 2005-ben induló magyar szervezésű esemény, a Budapest–Bamako nem kifejezetten verseny, hanem karitatív, humanitárius célokat is szolgál, mi azért is vágunk neki ennek a kalandnak, mert szeretnénk segítséget nyújtani az afrikai embereknek. Nem versenyezni fogunk, és nem gyűjtünk tárgyakat, hanem pénzadományt viszünk.
A Budapest–Bamako jótékonysági alapkoncepciója az, hogy közvetítők nélkül közvetlenül juttassák el adományaikat a rászorulóknak, ezúttal a világ ötödik, hatodik legszegényebb országába, Sierra Leonéba.
Tíz esztendeje, 2009 óta minden évben elkíséri a mezőnyt egy kamion, amelybe az indulók adományai kerülnek. A kamiont az Afrikai Magyar Egyesület önkéntesei töltik meg gyógyszerekkel, tanfelszerelésekkel, varrógépekkel, biciklikkel, orvosi műszerekkel, játékokkal, ruhákkal, napelemekkel, víztisztító berendezésekkel és hasznos tárgyakkal, amiket az indulók adományoznak.
– Egész évben folyamatosan készültünk erre a vállalkozásra. Az autónk már működik, jó ideje dolgozunk már a felújításán, bekerültek már az új gyári ülések, és javában dolgozunk a komfort növelése érdekében még ágyak, bútorok, a használati vízért felelős hidrofor tartály, és egyéb belső berendezések beépítésén – beszélt a nagy kalandra való felkészülésről Petrovszki Gergő.
Nemcsak az autót kell felkészíteni a szokatlan körülményekhez, hanem a testet is, tucatnyi vírus ellen oltatta be magát a mini békéscsabai csapat, így többek között torokgyík, tetanusz, szamárköhögés, járványos gyermekbénulás, hepatitisz A, veszettség, sárgaláz és tífusz ellen, de beszerezték már a malária elleni gyógyszert is.
Amit a Budapest–Bamakóról tudni érdemes
A 2020-as versenyről tudni kell, hogy kivételesen hosszú, 17 napos túrát jelent. Ennek fő oka, hogy a verseny nem Bamakóban végződik, hanem a tőle több, mint ezer kilométerre lévő Freetownban, ami Sierra Leone fővárosa. A verseny Budapestről indul a Dakarnál is délebbre lévő Freetownig. A teljes táv ennek köszönhetően csaknem 17 000 kilométer lesz oda-vissza, időben nagyjából 38 nap.
Mint a részletekről megtudtuk, a rajtceremóniát 2020. január 31-én tartják Budapesten. Ezután egy 4 napos szupermaratoni etap kezdődik, melynek célja a Gibraltári-szoros. Az Afrikába való átkelést követően az Atlaszt átszelő sziklás ösvények és a Saghro hegység fogadja az indulókat Marokkóban.
A rali ellátogat Mauritánia leglátványosabb tájaira. Aranyszínű homokdűnéken, puha homokos piszteken (sivatagi köves utakon), és kiszáradt sóstavak medreiben halad tovább a mezőny, útba ejtve a Banc D’Arguin Nemzeti Parkot. Mauritániát követően Szenegál leglátványosabb kis falvain, szűk, szamárkocsis ösvényeken át dönget a mezőny le a Dindifelo vízesésig. A guineai magas földeket elhagyva halad át a mezőny Sierra Leonébe és az Atlanti-óceán partjaihoz.