2018.03.07. 13:59
Többször nyílik a női pénztárca, de a férfierszény tartalma jobban fogy
Igaz, hogy a hölgyek többször vásárolnak, de a férfiak számottevően magasabb összeget fordítanak egy-egy bevásárlásra. A magyar vásárlási szokásokat egy, hazánkban is működő kelet-közép-európai online kiskereskedelemi vállalat tette közzé.
Az ismert webáruház többek között azt vizsgálta nemrégiben, hogy az oldal felhasználói mit és mennyiért vásároltak. A mért adatokból kiderült, egy átlagos felhasználó csaknem három percet tölt nézelődéssel az oldalukon, és egy-egy böngészés alkalmával négy oldalt tekint meg. Az időre vonatkozó adatok talán nem annyira meglepőek, mint az, hogy bár a nők több alkalommal vásárolnak, a férfiak több pénzért vesznek termékeket. A különbség nem is csekély: tavaly például egy férfi felhasználó kosarába átlagosan 6500 forinttal magasabb értékű cikkek kerültek.
Az is kiderült, hogy a házhoz szállítást igénylők szokásai is változtak a megelőző évekhez képest. Nagyjából tíz százalékkal csökkent a kényelmi, praktikus szolgáltatást igénylők vásárlási aránya, mindazonáltal a drágább és méretükben nagyobb cikkek esetében nőtt az arány. A statisztika szerint a fotós tartozékokat megrendelők száma valamivel több mint húsz százalékkal emelkedett, míg a napi fogyasztási cikkeket rendelőké megduplázódott, a kerékpárokat rendelőké pedig megnégyszereződött.
A tavalyi forgalom alapján fény derült a slágertermékekre is. Az első helyezés terén nem történt változás a tavalyelőtti évhez képest, ismét a LED-televíziók kerültek a dobogó legfelső fokára. A második helyre az okostelefonok, a harmadikra az elöltöltős mosógépek. A legkeresettebb 15 termékcsoportba mindössze két új szereplő került: a Lego, ami 66 százalékos növekedést követően a lista 14. helyét foglalta el; a nyomtatók és fénymásolók termékkategória – a forgalmának 118 százalékos növekedésével – a 12. helyre kúszott fel.
A legkeresettebb, tehát a legtöbbször vásárolt termék ismételten a társasjáték lett. Az oldalon vásárlók leginkább olyan játékokat kerestek, melyekkel a hat-nyolc éves korosztállyal is együtt tudnak játszani, a játékidejük nem tart tovább, mint egy óra, az áruk nem haladja meg a 10 ezer forintot, valamint kreativitást és stratégiai gondolkodást egyaránt igényelnek.
A webshop adatait Czibula Zoltán, a Kereskedők, Vállalkozók Békés Megyei Szervezetének titkára is alátámasztotta. S bár a vásárlási szokásokra nincs megyei statisztikája, saját tapasztalatait szívesen megosztotta lapunkkal.
– Idén összesen több százezer forintért rendeltem műszaki cikkeket, legutóbb például egy fúrógépet és egy projektort. A termékeket különböző oldalakon hasonlítottam össze, hogy megtaláljam a legkedvezőbb árat. Szerintem a férfiak és a nők között felmerülő különbségnek az lehet az oka, hogy a férfiak – hozzám hasonlóan – általában nagyobb értékű műszaki termékeket vásárolnak. S mivel ezeknek jellemzően magasabb az ára, több pénzt költenek el – mondta Czibula Zoltán.
Megkérdeztük olvasóinkat:
TAPASZTÓ LÁSZLÓ – Egyértelműen a nők költenek többet, hiszen ők azok, akik szeretnek vásárolni. Ruhára, illatszerre, sminkre – számtalan dologra fordíthatják a pénzt. Természetesen tudom, hogy a férfiak is vesznek ezt-azt, de közel sem akkora értékben és annyiszor, mint a hölgyek. Én nem vásárolok gyakran, inkább spórolósnak jellemezném magam.
KNYIHÁR KATALIN – Azt gondolom, hogy a férfiak, hiszen a saját tapasztalatom is ezt támasztja alá. A férjemből tudok kiindulni, aki akár kétszázezer forintot is kiad egy műszaki cikkért. Legutóbb például televíziót és telefont vásárolt. Szerintem azért költenek kevesebbet a nők, mert az általuk vásárolt termékek árai nem érik el a férfiak által keresett eszközökét.
Férfiak és nők is egyaránt szívesen vásárolnak webáruházakból. Illusztráció: Shutterstock