Ünnepzárás

2023.01.06. 15:58

Vízkeresztkor megszentelték a házakat, búzát és almát, tollat tettek a tisztaszoba asztalára

Január 6-a, vízkereszt napja, a karácsonyi ünnepkör záróünnepe van. Hogy mit is ünneplünk ilyenkor, illetve térségünkben milyen hagyományok kötődnek ehhez a naphoz, abban Harangozó Imre újkígyósi tanár, néprajzkutató volt a segítségünkre.

Gy. R.

Harangozó Imre avatta be olvasóinkat a vízkereszthez kötődő szokásokba /Archív fotó: MW/

– A vízkeresztet a liturgiában Epiphania Domini, azaz Urunk megjelenéseként emlegetjük. A magyar vízkereszt elnevezés a víz megszentelésének szertartásából származik. A napkeleti bölcsek hódolatának napja ez s egyben a farsangi idő kezdete – fogalmazott hírportálunknak Harangozó Imre.

– A Gáspár, Menyhért, Boldizsár néven ismert bölcsek, vagy királyok az utasok, úton járók, vendégfogadósok védőszentjei. Az egész magyar nyelvterületen, ha szórványosan is, de megtalálható az a kedves és naiv hagyomány, miszerint az e napon a kisded Jézus előtt hódoló királyok István, Imre és László lettek volna.

Mint a néprajzkutató kifejtette, ehhez a naphoz kapcsolódik a régi világban hosszabb ideig is elhúzódó házszentelés szokása.

Ilyenkor a pap, a kántor, az egyházfi és néhány ministráns gyerek a település minden egyes hívő egyháztag házához ellátogat, hogy megszentelje, alaposan megfüstölje. A kántor az ajtóra fel-írta a három király nevének kezdőbetűjét és az éppen időszerű évszámot. Ezt követően a háziak megvendégelték az egész kompániát. őket.

Valami régi egyházi adó sejlik föl az ilyenkor nekik adott javadalmakban: ugyanis minden háznál kaptak aszalt szilvát, diót, kolbászt, lisztet, szalonnát és tojást, amit a pap és a kántor egymás között osztott szét, leginkább úgy, hogy minden egyharmada a kántoré, kétharmada pedig a papé lett. Régi írások tanúsága szerint ezt a javadalmat még a kántor díjlevelébe is belefoglalták. A 20. század elejéig a Szeged környéki falvakban, tanyákon, de még szülőfalujában Újkígyóson és a szomszédos Csanádapácán is a házszenteléskor a tisztaszoba asztalára búzát és almát, másutt még tollat tettek, hogy szerencséjük legyen az előttük álló esztendőben termésben, jószágban egyaránt.

– Középkori eredetű dramatikus szokás is tartozik az ünnephez, jelesül is a háromkirályjárás – hívta fel a figyelmet Harangozó Imre.

– Endrődön ma is élő hagyomány szerint a házról házra járó fiúgyermekek, jellegzetes viseletdarabja volt a díszes süveg, fontos kellékük a többnyire kiugratható szerkezetre szerelt csillag. A fönnmaradt szokásleírások egy részében már csak a szereplők elnevezése sejteti, hogy a háromkirályjárás valamikor dramatikus jellegű játék volt. Többnyire már csak az adománykérő, ünnepköszöntő háromkirályjárás változatait ismerjük.

Mint fogalmazott, az ezen a napon megszentelt víz elengedhetetlenül fontos szentelménye volt a régi paraszti életnek. Öreganyáink meghintették a ház ajtaja előtt a földet, hogy a gonosz elkerülje a házat, gyógyítottak vele, de még a kútba is cseppentettek belőle, hogy tiszta és jó ízű vize legyen.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában