E-töltőállomások

2022.01.19. 17:28

Egyre több autós vált elektromosra Békésben

Jelentősen nőtt az országban a nyilvánosan elérhető elektromos töltőberendezések száma a tavalyi második negyedév végére az előző esztendő azonos időszakához képest. Békésben tapasztalható a legnagyobb növekedés: a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) adatai szerint 33 százalékkal bővült a régióban elérhető berendezések száma.

Busi Ottó

Az országban található e-töltőállomások már egy interaktív térképen is megtekinthetők a MEKH oldalán /Fotó: Shutterstock/

Az elektromos meghajtású gépjárművek villamosenergia-tárolójának feltöltése több módon is lehetséges. A töltés történhet az otthoni vagy a munkahelyi villamos hálózatról, illetve a mindenki számára elérhető nyilvános töltőpontokon. Utóbbiak esetében a töltés lehetséges nagy (22 kW és annál nagyobb) vagy normál (3,7–22 kW között) teljesítményen. A töltés lehet egyenáramú és/vagy váltakozó áramú is. Hazánkban nyilvános elektromos töltőberendezést a MEKH által kiadott engedély birtokában lehet üzemeltetni. A hivatal nyilvántartásai és az engedélyesek adatszolgáltatása alapján 2021 második negyedévének végén 1627 darab nyilvános, engedélyköteles tevékenység keretében üzemeltetett töltőberendezés volt Magyarországon. 

A hivatal beszámolója azt mutatja, hogy a töltőberendezések számának növekedése töretlen, a második negyedév során két megye kivételével (Tolna és Vas) mindenhol bővülés figyelhető meg. 

A legnagyobb növekedést Békés és Veszprém megyében tapasztalták (33 és 32 százalék). Megyénkben összesen 24 darab ilyen berendezés volt az előző év második negyedévének végén. A Dél-Alföld régió másik két megyéjében körülbelül ennek duplája: Csongrád-Csanád megyében 51, míg Bács-Kiskunban 54 töltő volt ebben az időszakban. A legkevesebb töltő (12-12 darab) Tolna és Nógrád megyében található. 

A töltők számának bővülése az igényeket elégíti ki: a hivatal közléséből kiderült, a tisztán elektromos gépjárművek (5E kategória) száma az előző negyedévhez képest 20 százalékkal nőtt, míg a zöld rendszámmal ellátott gépkocsik 22 százalékos növekedést értek el a tárgynegyedévben. 

A berendezések és az elektromos gépjárművek darabszámának bővülésével az egyenáramú (DC) és a váltóáramú (AC) töltések száma, valamint a töltésre fordított energia mennyisége is jelentős növekedést mutat az előző negyedévi adatokhoz képest. Békés megyében 2021 második negyedévben összesen 15 ezer 532 kWh-nyi villamos energiát töltöttek az autósok a nyilvános elektromos töltőállomásokon az AC és DC töltést is beleszámítva. Ez a mennyiség közel duplája a 2020 azonos negyedévében mért 8661 kWh-nak. (A háztartási és egyéb, nem nyilvános töltésnél elfogyasztott energiamennyiség nem szerepel a beszámolóban.) 

Most kezdenek megjelenni a használtautó-piacon

– Öt év alatt megnégyszereződik a tisztán elektromos autók száma a Jövő Mobilitása Szövetség szerint – közölte nemrégiben az MTI. Az előrejelzés alapján év végén már 30 ezer, három év múlva 75 ezer, 2026 végén pedig 125 ezer elektromos autó közlekedik majd a magyar utakon. Pukler Gábor a szövetség elnöke hozzátette: a 4-5 éve nagy számban üzembe helyezett elektromos autók most kezdenek megjelenni a használtautó-piacon, ami sokkal elérhetőbbé teszi ezeket a gépkocsikat, amelyek árait elsősorban az akkumulátor hatótávolsága határozza meg. 

A szövetség számítása szerint 100 kilométert feleannyi összegből lehet megtenni elektromos autóval, mint dízellel vagy benzinessel. 

Ez a különbség tovább növelhető, ha valaki otthon tölti az elektromos autóját, mert akkor negyedakkora összegből is utazhat: otthoni töltés esetén, kilowattonként 40 forinttal számolva, 100 kilométer megtétele 680 forintba kerül. Elmondta, mindent figyelembe véve, egy középkategóriájú e-autó teljes élettartamra vetített költsége alacsonyabb a fosszilis autókénál. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában