Békéscsaba

2021.03.13. 15:29

Ahol a formák életre kelnek: Gnandt János műtermében jártunk

Műhelyszemlénk első állomásán Gnandt János műtermébe látogattunk el. A Békéstáji Művészeti Társaság elnöke saját műhelyének ihletett csendjében mesélt az alkotás folyamatáról, most készülő munkáiról, egykori tanítványairól és az idei év egyik legjobban várt kiállításáról.

Vágvölgyi Nóra

20210210 Békéscsaba nt Gnandt János festőművész, díszlettervező, a Békéstáji Művészeti Társaság elnöke a műtermében. Fotó: Imre György IGY Békés Megyei Hírlap

Fotó: Imre György

Az aradi születésű festőművésszel való ismeretség még a középiskolás éveimre nyúlik vissza. A nagy népszerűségnek örvendő alkotó ekkoriban tanárként egyengette a művészet iránt érdeklődő fiatalok útját. Gnandt Jánost ezúttal műtermében látogattuk meg, fotós kollégámmal együtt.

A kifinomult ízléssel berendezett, kétszintes alkotóbirodalom minden négyzetmétere őt tükrözi.

Letisztult harmónia uralja a teret, akárcsak a képeit, ahol a színek és formák játéka teremt egyfajta izgalmas egyensúlyt. A falakon saját festményei mellett a művésztáborok lakóitól ajándékba kapott képek lógnak. Asztala fölött pedig édesapja tekint le büszkén tehetséges fiára.

– Az édesapámról készült festmény, Pataki Sándor akvarellista képe, aki sokat járt akkoriban hozzánk Aradra. Látogatásai során pedig számtalan képet kaptunk tőle – jegyezte meg érdeklő tekintetemet látva.

Ezután az asztalára pillantok, ahol egymás mellett sorakoznak a méretarányos vázlatok, melyekből hosszú, vonalakkal és színekkel való játék után születnek meg a vászonra festett sajátos perspektívák. Képeit egységesen 90x90 centiméteresre tervezi, mint mondja, ez az a méret, amely viszonylag könnyen szállítható, ugyanakkor igen látványos tud lenni a falra akasztva.

Gnandt János kezei alatt a méretarányos rajzokon lévő vonalak játékából születnek a szemkápráztató festmények /Fotók: Imre György/

– Ezekhez a képekhez az akrilfesték a legmegfelelőbb. Egy időben kísérleteztem a temperával, de az túl érzékeny, például amikor lakkal bealapoztam, akkor a színe megváltozott, egyszerűen nem működött. Ezután tértem át az akrilra, aminek intenzív a színe és gyorsan szárad. Ez egy aránylag újfajta festék, az, hogy mennyire időtálló, majd egy évszázad múlva derül ki. A vászon esetében pedig a finomabb szövésű vált be, amire jól leragadnak a ragasztószalagok, így nem tudnak alájuk menni a következő színek. Ugyanis

miután megrajzolom, mindig ragasztószalagokkal limitálom a festőfelületeket, és csak ezután viszem fel hengerrel a festéket.

Ezáltal érem el a képeimre jellemző kompakt felületeket – részletezte a festőművész.

Ezután tekintetem az asztal mellett lévő ingaórára esett, amely, mint megtudtam, szintén egy családi örökség, és ami nemrégiben került ismét működőképes állapotba. Kicsit arrébb lépve észrevettem, hogy a fénysugarakkal átszőtt szoba ablakai a festőművész egykori munkahelyére, a Jókai színházra néznek. – Nem sikerül közelebbi műtermet találni – mondja nevetve, majd mesélni kezd.

– A romániai rendszerváltás után kezdtünk nyitni, építeni a képzőművészeti kapcsolatainkat a szomszédos országokkal. Emlékszem, amikor 1990-ben először Békéscsabára érkeztem,

egy nagyon befogadó közegbe kerültem, hamar itthon éreztem magam.

A Munkácsy múzeumban fogadták a küldöttségünket, majd meglátogattuk Várkonyi Jánost a műtermében. Egy ilyen út alkalmával tudtam meg, hogy itt vannak üres műteremlakások, mivel a fiatalok inkább elvándoroltak Békéscsabáról, így aztán biztattak, hogy eséllyel pályázhatok valamelyikre. Ám ahhoz, hogy benyújthassam igényemet, először munkát kellett találnom. Szerencsére éppen akkor kerestek a színházba díszletfestőt, és bár az állást megkaptam, addigra a műterem már elkelt. Végül 2009-ben tudtam beköltözni ide, ahol előttem Schéner Mihály dolgozott – emlékezett vissza a festőművész.

A színházi munka megkezdése után nem sokkal tanítóként is elhelyezkedett: a békéscsabai evangélikus gimnázium művészeti tagozatán oktatott festészetet, a Szent-Györgyi Albert középiskolában pedig díszlet- és jelmeztervezést tanított.

– Hiszek abban, hogy ha már csinál valamit az ember, azt jól csinálja, hogy eredménye legyen.

Nem volt ez másként a tanítással sem, talán ennek is köszönhető, hogy számos volt tanítványom ma már elismert alkotó. Ugyanakkor nagyon jó osztályaim is voltak, például akikkel zártam a pályafutásom, az öt diákom közül ketten elsőre bejutottak a Képzőművészeti Egyetem festő szakára, majd rá egy évre az egyik festő-restaurátor szakra, a másik pedig Temesváron belsőépítészeti szakra nyert felvételt. Vagyis ötből négyen ezen a pályán mentek tovább. Soha nem felejtem el, mikor egyszer telefonáltak a színházból, hogy szükség van rám, és megkértem egy kollégámat, hogy nézzen rá az osztályomra. Mikor visszaértem, elmesélte, hogy azt hitte, üres a terem, olyan csendben dolgoztak a festőállványaik mellett a diákjaim. Nem tagadom, nagyon büszke voltam akkor rájuk – osztotta meg velünk Gnandt János.

És bár már több mint két éve nyugdíjba vonult, most sem tétlenkedik.

Ha éppen nem a Békéstáji Művészeti Társaság dolgait intézi, akkor a műterme magányában alkot, olvas, zenét hallgat. Legutóbb például a februárban megjelent Kortárs című folyóiratban láthatta a nagyközönség a festőművész geometrikus formákat felvonultató képeit.

– Novemberben lett volna egy kiállításom Budapesten, amely a korlátozások miatt elmaradt, de készítettünk a képekből egy online bemutatót. Ezt látta meg a Kortárs folyóirat képzőművészeti szerkesztője, Novotny Tihamér, aki a legutóbbi egyéni kiállításomat nyitotta meg Csabán. Megkért, hogy december végéig küldjek neki képeket, mert a februári lapszámot az én festményeimmel szeretnék illusztrálni.

Végül több mint harminc képem jelent meg az országos terjesztésű folyóiratban.

Mindeközben pedig készülök a Munkácsy Mihály Múzeum nagy nyári kiállítására, ahol Lonovics Lászlóval, Széri-Varga Gézával és Cs. Tóth Jánossal mutatjuk be három különböző teremben az elmúlt években született munkáinkat. Ez egy nagy lépés mindannyiunk életében, éppen ezért nagy dobásra készülünk – árulta el.

Ám addig még rengeteg munka áll a művész előtt, bár saját bevallása szerint, mióta visszavonult, sokkal több idő jut az alkotásra. – Most én vagyok az első helyen, csak magamat szolgálom, és úgy élek, hogy ki kell használnom minden pillanatot, ami még hátravan – zárta le a beszélgetést az alkotó.

Névjegy

Gnandt János grafikus- és festőművész 1951-ben Aradon született. Felsőfokú művészeti tanulmányait Temesváron végezte, majd egy moldvai csángó faluban rajztanárkodott. 1990-ben költözött Békéscsabára, ahol a Jókai színház festőtárvezetője lett. Ma is a városban él, dolgozik és alkot. A Békéstáji Művészeti Társaság elnöke. 1979 óta rendszeresen részt vesz országon belüli vagy határon túli csoportos és önálló kiállításokon.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában