Békés megye

2021.02.24. 13:58

Előbújtak a kátyúk: figyeljünk az utakon!

A fagy, a csapadék és a változékony időjárás elősegíti az aszfaltozott utak romlását. Ilyenkor megnövekszik a kátyúk száma, amit a szakemberek szerint igazán hatékonyan orvosolni csak a melegebb hónapokban lehet.

Busi Ottó

20210205 Egyházashollós Kátyúzás, útfelújítás Fotó: Szendi Péter SZP Vas Népe

Forrás: Archív/MW

Fotó: Szendi Péter

A közútkezelő szakemberei szerint az elmúlt időszak rendkívül csapadékos, változékony és szélsőséges időjárása, a fagyási és olvadási ciklusok gyakori váltakozása az utakon kedvezett a burkolathibák kialakulásának. Éppen a napokban jelezte egy olvasónk, hogy hazafelé tartva, a megyeszékhelyen, a Szabolcs utcán a Vízmű-pályánál egy „hatalmas”, meglátása szerint balesetveszélyes kátyút látott, amelybe, úgy fogalmazott: akár egy ember is beleférne. Az út a város kezelésébe tartozik, így megkérdeztük az önkormányzatot a hibáról.

Békésben 6800 tonna meleg-, és 1400 tonna hidegaszfalt beépítését tervezi a közút /Illusztráció: MW/

– Az önkormányzathoz korábban érkezett bejelentés a Szabolcs utcai kátyúval kapcsoltban. Ennek megfelelően a jelzett kátyú javítását megrendelte az önkormányzat. A kivitelező cég elvégezte a javítást.

Az úthiba kijavítása csapadékos időben, hideg kátyúzó keverékkel történt, ez nem bizonyult időtállónak,

ezért garanciális javítást kérünk a kivitelezőtől – tájékoztatott Csiaki Tamás, a városüzemeltetési osztály vezetője.

Közben a településeken kívül is találkozni kátyúkkal, ezzel kapcsolatban a Magyar Közút Nonprofit Zrt. adott magyarázatot. Mint elmondták, a téli időszak végéig többnyire hideg, utántömörödő aszfalt felhasználásával végzik az ideiglenes, lokális javítási munkákat a szakemberek. Ugyanakkor az egyes gyorsforgalmi szakaszokon és főutakon, ahol a melegaszfalt-keverő telepek nyitva tartanak, tartósabb, melegaszfaltos beavatkozásokat is végeznek.

– Fontos azonban megjegyezni, hogy a téli hónapokban is tartósan száraz és 0 fok feletti időjárás szükséges az egyes munkákhoz.

A beavatkozások első körben a gyorsforgalmi utakon, majd a fő-, végül a mellék- és bekötőutakon zajlanak előzetes ütemtervek alapján.

Azokon a helyeken, ahol egyelőre nem lehet beavatkozni, ott táblázással hívjuk fel a közlekedők figyelmét a burkolathibákra.

A tartósabb melegaszfaltos javítások és a teljes körű felújítási munkák a téli szezon után, várhatóan márciusban indulnak el – részletezte a Magyar Közút. Hozzátették, Békés megyében öt mérnökségük összesen 1544 kilométernyi közúthálózatot kezel, melybe beletartozik a megye gyorsforgalmi hálózata, a településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszai. Minden más út a helyi önkormányzatok kezelésében van.

– Tavaly novembertől, azaz a téli üzem kezdetétől eddig közel 600 tonna melegaszfaltot és 330 tonna hidegaszfaltot használtunk fel lokális burkolathibák javítására a megyében. Ebben az évben Békés megyében összesen több mint 6800 tonna melegaszfalt és 1400 tonna hidegaszfalt beépítését tervezzük a kezelésünkben lévő közúthálózaton, melyre több mint 221 millió forintot fordíthat társaságunk az előre meghatározott központi állami költségvetési forrásból – tájékoztatott a megyei helyzetről a Magyar Közút Nonprofit Zrt.

Számos mellékút felújítására lesz mód Békésben is

A további tervekről is beszélt a Magyar Közút. Idén az elképzelések szerint több mint 143 ezer tonna aszfalt felhasználásával végeznek lokális javításokat a Magyar Közút mérnökségei a 32 ezer kilométeres országos hálózat érintett részein. Az elmúlt 10 évben mintegy 6000 kilométer országos közút újult meg, idén pedig rekordszámú, 1000 kilométer út felújítása indulhat el, döntő többségében hazai költségvetési forrásokból. A lokális és teljes körű felújítási munkák mellett a Magyar Falu Program keretein belül nagy felületű javításokat is végez majd a Magyar Közút. Mint lapunk korábban megírta, csak e program keretében Békés megyében 2021-ben tizenegy útszakasz felújítása történhet meg, közel 30 kilométer hosszon. További 34 kilométernyi útszakasz rekonstrukciója is megvalósulhat a program keretében a következő években. Mint megtudtuk, a felújítandó szakaszok kiválasztása műszaki szempontok, illetve a felmerült társadalmi igények alapján történik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában