Békés megye

2020.12.30. 17:29

Milliárdokat fordítottak idén is útfelújításra, a munka jövőre folytatódik

A csapategységet, a csapatmunkát kiemelten fontosnak tartja a hatékony és eredményes munkavégzés szempontjából Cserkúti András. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. közelmúltban kinevezett Békés megyei igazgatójával terveiről, elképzeléseiről és a várható útfelújításokról is beszélgettünk.

Papp Gábor

20201208 Békés Megye Forgalomba helyezték az M44-es Békéscsaba-Kondoros közötti szakaszát Fotó: Lehoczky Péter LP Békés Megyei Hírlap

Fotó: Lehoczky Péter

– Néhány hónapja, augusztus 1-től látja el a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés megyei igazgatói feladatait. Milyen elképzelésekkel, tervekkel kezdte a munkát?

– Legfőbb célként azt fogalmaztam meg, hogy minél hamarabb „felépítsem magamat”, mind a megyei igazgatóságon belül, mind azon kívül. Korábbi munkahelyemen, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nél tapasztaltam, hogy a csapategység, a csapatmunka nagyon fontos a hatékony és eredményes munkavégzés szempontjából. Ha sikeresek akarunk lenni, kell egy jó csapat – ezt szeretném itt is erősíteni a kapcsolatok és a munkavégzés terén egyaránt. Különösen fontosnak tartom az őszinte, konstruktív hozzáállást. Szeretnék minél több fiatal, jól képzett szakembert felvenni, ami nem könnyű feladat. Ennek érdekében szeretném a kialakult együttműködést tovább folytatni a Békéscsabai Szakképzési Centrum Vásárhelyi Pál Technikum és Kollégiummal, közismertebb nevén a Vízművel, ahol többek között utasképzés is működik.

Cserkúti Andrást augusztusban nevezték ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés megyei igazgatói posztjára /Fotó: BMH/

– Szeretném, hogy azokat a forrásokat, amelyek rendelkezésünkre állnak, minél hatékonyabban használjuk fel. Nyitott vagyok arra, hogy új anyagokat, új technológiákat próbáljunk ki. Ezen kívül nagyon fontosnak tartom azt, hogy a Békés megyei úthálózat fejlesztése, valamint üzemeltetése és fenntartása egységes szemlélet alapján valósulhasson meg. Munkám során minden esetben a csapatmunkát, a konstruktivitást, a hatékonyságot és a precizitást helyezem előtérbe, és természetesen a vezetőimtől és a beosztott kollégáimtól is ezt várom el.

Az első évet arra szánom, hogy minél jobban megismerjem a szervezetet, az itteni folyamatokat és feladatokat, valamint a kollégáimat. A felmerülő problémák ismeretében tudom a megfelelő célokat kitűzni, illetve a megoldáshoz szükséges utat kijelölni. Ez természetesen nagyon hosszú és összetett folyamat, de úgy érzem, talán jó úton járok­.

Az idei év a Covid-19-járvány miatt rendkívüli kihívásokkal szembesítette a szervezetet. Óriási eredmény, hogy ennek ellenére is sikerült teljesíteni az éves feladattervünket, melyért minden egyes kollégámnak köszönettel tartozom. A nehézségek ellenére sikerült megvalósítani mind a saját kivitelezésű, mind a vállalkozásba adott Magyar Falu Program, illetve a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) kitűzött projektjeit. December 11-én átadták M44 gyorsforgalmi út Kondoros–Békéscsaba közötti szakaszát, melyben leendő kezelőként működtünk közre, illetve a forgalomba helyezést követően ellátjuk az új útszakasz üzemeltetési feladatait is. A megyei fejlesztési és felújítási osztályra sikerült egy fiatal és ambiciózus kollégát felvenni, aki a jövőre induló útfejlesztési feladatok előkészítésében és lebonyolításában, valamint a szakfelügyeleti feladatok ellátásában működik közre.

A közelmúltban adták át az M44-es gyorsforgalmi út Kondoros–Békéscsaba közötti szakaszát, az üzemeltetési feladatokat a Magyar Közút Nonprofit Zrt. látja el /Fotó: Lehoczky Péter/

– Milyennek ítéli meg megyei közútjaink állapotát?

– Békés megye az országos közutak hossza tekintetében a 12., az útfelület, valamint az útburkolatok átlagszélessége tekintetében pedig egyaránt a 14. helyen áll a megyék közötti sorrendben. Társaságunk évente a teljes úthálózaton szemrevételezés útján történő hibafelvételezésből és általában ötéves ciklusidőkkel gépi mérésekből kapott minősítő osztályzatokkal értékeli a kezelésében lévő úthálózatot. A minősítések 1-5-ig terjedő osztályzat alapján előállt átlagértékek, ahol az 1-es osztályzat a legjobb, az 5-ös osztályzat a legrosszabb állapotot jelenti. Az osztályzat a burkolaton lévő hibákat, kátyúkat, kipergéseket, repedéseket, az egyenetlenség osztályzat az utak hullámosságát, nyomvályúságát, a teherbírás osztályzat az utak pályaszerkezetének erősségét minősíti. Csak az egyenetlenségi osztályzat és keréknyomvályú-mélység tekintetében nincs nagyságrendi eltérés a Békés megyei és az országos adatok között. A többi állapotjellemzőben, felületépségben és teherbírásban

a Békés megyei adatok sajnos rosszabb állapotot mutatnak az országos átlagnál.

Ennek egyik legfőbb oka, hogy a Körösöktől északra elterülő részeken jóval kedvezőtlenebb talajadottságú területek, erősen térfogatváltozó agyagtalajok találhatók, emiatt itt az egyes felújítások fajlagos költsége is jóval magasabb, mint a délebbre fekvő területeken.

– Milyen fejlesztések valósultak meg, illetve várhatóak a kö­zeljövőben és milyen forrásokból Békés megyében? Hogyan történik az útszakaszok kiválasztása?

– December 11-én átadták az M44-es gyorsforgalmi út Kondoros–Békéscsaba közötti szakaszát a forgalomnak, melynek üzemeltetési feladatait a kardosi mérnökség jól felkészült szakemberei látják el. A békéscsabai mérnökségen, szintén az M44 gyorsforgalmi út fejlesztéséhez kapcsolódóan megépült egy fedett, fűthető csarnoképület, melynek használatbavételi eljárása jelenleg folyamatban van, várhatóan még ebben az évben használatba vehetjük az elkészült létesítményt.

2020-ban sikerült megvalósítani mind a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP), mind a Magyar Falu Program kitűzött projektjeit. A TOP keretében 2018–2020 között 13 útszakasz összesen 24,7 kilométer hosszon újult meg, 3,5 milliárd forint uniós forrásból.

2020 év végéig a Magyar Falu Program keretében hét útszakasz összesen 22,6 kilométer hosszon újult meg 3 milliárd forintból.

Megvalósult a Mezőhegyes–M43 gyorsforgalmi út közötti útszakasz rekonstrukciója, mely Békés megyében három szakasz felújítását jelentette, 2,9 milliárd forint értékben és 9,2 kilométer hosszon.

A Békés Megyéért Vállalkozásfejlesztési Alapítvány az INTERREG V-A Románia–Magyarország program keretében huszonöt országos közutat érintő csomópont, illetve útfelújítás tervezését bonyolítja le, melyben társaságunk is közreműködik. Ezek a tervek várhatóan 2021 év végéig készülnek majd el.

A Magyar Falu Program keretében

Békés megyében 2021-ben tizenegy útszakasz felújítása történhet meg, ­közel 30 kilométer hosszon.

További 34 kilométernyi ­útszakasz rekonstrukciója is megvalósulhat a program ­keretében a következő években.

A TOP 1.3.1.-15 programra vonatkozóan Békés megyében 4 milliárd forint forrásmaradvány keletkezett, melyből még további 23,5 kilométer útszakasz újulhat meg.

Továbbá hazai forrásból megújulhat a megyében a 4406. és 4447. jelű utak összesen 7,3 kilométeres szakasza, melyek Orosháza térségét érintik. A felújítás tervei elkészültek, a szükséges engedélyek és a sikeres közbeszerzési eljárást követően jövőre várhatóan elindulhatnak a munkák ezeken az utakon is. Megújulhat további 34,1 kilométer is a 4438-as, 4439-es és 4444-es jelű utakon, melyek Dombiratos, Kunágota, Magyardombegyház, Kisdombegyház, Dombegyház és Kevermes térségét érintik majd. A tervek ezekre a szakaszokra is elkészültek, a közbeszerzési eljárást követően az útfelújítási munkák várhatóan 2021 őszén indulhatnak.

A felújítandó szakaszok kiválasztása műszaki szempontok, illetve a felmerült társadalmi igények alapján történik. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. által javasolt útszakaszokat minden esetben felterjesztik az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz jóváhagyásra.

Cserkúti András névjegye

Tanulmányok:

1989–1994: békéscsabai Vásárhelyi Pál Műszaki Szakközépiskola – területi vízgazdálkodási technikus

1994–1997: Eötvös József Főiskola Műszaki Fakultás, Baja

Építőmérnöki szak, vízrendezés-vízhasznosítás szakirány – Építőmérnök

1997–2003: Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Építőmérnöki Kar, építőmérnöki szak, vízmérnöki szakirány, okleveles építőmérnök

2009 okleveles projektszakértő

Munkahelyek:

1997. június: Körös-vidéki­ Vízügyi Igazgatóság ügy­intéző

2002. június: Békés Megyei Állami Közútkezelő Kht. hídmérnök

2006. május: NIF Zrt., Útfejlesztési Igazgatóság – projektvezető

2020. augusztus: Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés megyei igazgató

Közutas feladatok

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. által végzett tevékenység kiterjed a gyorsforgalmi utak, az országos közúthálózat és a főutak melletti kerékpárutak üzemeltetési, fenntartási és karbantartási munkáira is. Társaságunk tevékenységi köre ezen kívül magában foglalja a közútkezelői hozzájárulások és a túlméretes járművek útvonalengedélyének kiadását, a tehergépjárművek mérőállomásokon történő ellenőrzését, az útügyi ágazat szakembereinek folyamatos oktatását és képzését, valamint az Útinform, az Országos Közúti Adatbank és a Kiskőrösi Úttörténeti Múzeum működtetését is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában