szervizelés

2019.05.01. 15:25

Bíznak a szerelőkben a megyei autótulajdonosok

Bár a magyar autótulajdonosok döntő többsége szerelőre bízza a meghibásodott gépkocsija javítását és az ehhez szükséges alkatrészek beszerzését, azért egyre nő köztük azoknak a száma, akik ma már tudatosan utánakérdeznek egy-egy részegység típusának, márkájának, beszerzési forrásának.

Busi Ottó

Minden negyedik autós vásárol maga alkatrészeket, sőt, közülük 19 százalék arra is vállalkozik, hogy kisebb-nagyobb javításokat elvégezzen a járművén, amelyek jelentős része hazánkban jellemzően tízéves vagy annál idősebb – derül ki a Bárdi Autó felméréséből. Ugyanakkor ezekkel a kocsikkal átlagosan 5-15 ezer kilométert tesznek meg évente, ami az autók kora miatt gyakoribb szervizeléssel, illetve a kopó- és elöregedő alkatrészek előbb-utóbb várható cseréjével járhat.

A lekérdezés eredményei alapján az autósok többsége úgy ítéli meg, hogy túl nagy érték forog ahhoz kockán, hogy házilag belenyúljanak a gyakran bonyolult elektronikával, finom mechanikai kidolgozottsággal rendelkező járművekbe. Ennek megfelelően arányaiban jóval kevesebben, csupán a gépkocsi-tulajdonosok negyede érzi úgy, hogy képesítés nélkül is megpróbálkozik a kisebb javítások elvégzésével.

Leggyakrabban fék- és futóműjavítással, olajcserével keresik fel a szervizeket /Illusztráció: Shutterstock/

A válaszadók 42 százaléka ugyan még mindig a szerelőre bízza a szükséges alkatrészek kiválasztását, megvételét, de 23 százalék már jobban bevonódik ezek kiválasztásába. Utóbbiak egyeztetik a szerviz munkatársával a szóba jöhető termékeket, és vele közösen döntenek egyik vagy másik megvétele mellett. A megkérdezettek 10 százaléka viszont még náluk is határozottabb. Ők egymaguk döntenek az alkatrész típusáról, ami aztán az autójukba kerül.

Az önbeszerzés ugyanakkor számos buktatót rejthet, ezért a Bárdi Autó mellett a megyei szervizek is arra hívják fel a figyelmet, hogy mindig alaposan nézzünk utána az alkatrészek beszerzésének.

Mátyás Tamás, a békéscsabai Start Stop Autószerviz ügyvezetője elmondta, tíz ügyfelükből kilencen választják őket az alkatrészek beszerzéséhez. Aki pedig maga vásárolja meg a szükséges fődarabot, az tapasztalata szerint sokszor kényszerül arra, hogy kicseréltesse azt, miután a beszerelés során kiderül, mégsem pontosan azt az alkatrésztípust hozta, ami a javításhoz szükséges.

– Sok szerviz bevezette már azt, hogy mivel a hozott alkatrész eredete nem ismert, ezért nem vállalnak garanciát az ilyen darabok beszerelésére. Sőt, vannak szervizek, ahová már nem is lehet bevinni alkatrészeket – tette hozzá Mátyás Tamás. Megjegyezte, a szervizek azt is tudják, hogy melyik részegységből kell a magasabb kategória, hová szükséges a gyári vagy a gyárihoz hasonló minőségű részegység.

A szervizhez forduló ügyfelek leggyakrabban fék- és futóműjavítással, olajcserével, valamint a vezérléshez és a váltóhoz kapcsolható problémákkal keresik fel őket. Mindezt még a különböző, a fényszóróhoz kapcsolódó munkákkal egészítette ki Mogyorósi Balázs, a csabai CARWORK gépjárműszerviz vezetője. A szakember azt is elmondta, tapasztalata szerint az autósok többsége az ablakmosó folyadékot, az akkumulátort, esetleg a gumikat cseréli le önmaga, az autójavítást azonban szakemberre bízza.

– A mai autók, főként a 2010 után gyártottak, már annyira bonyolultak és speciális célszerszámokat igényelnek, hogy otthoni körülmények közt lényegében megoldhatatlan a javításuk. Némelyik típusnál vannak olyan alkatrészek, amiről elsőre még egy tapasztalt autószerelő se tudja megmondani, mire való – árulta el. Hozzátette: a szervizeknek viszont ebben is van egy nagy előnyük, rendelkeznek az autótípusokhoz szükséges dokumentációval, javítási útmutatóval.

Útmutató alapján szervizelnek

A műhelyek szerint lehet próbálkozni az autók otthoni javításával, de a mai modern gépjárművek javítása otthoni körülmények közt kevés sikerrel kecsegtet.

Mogyorósi Balázs elmondta,a szervizek részletes javítási útmutatóval rendelkeznek. Ez egy online elérhető, évente több százezer forintba kerülő ismertető, amely minden autómárka és minden típus javításához szükséges dokumentációt tartalmaz.

Ebben a leírásban az adott szerviz pontos menete is le van írva, kiegészítve a díjak kalkulálásához szükséges normaidőkkel. Sőt az is le van írva, hogy egy adott kilométerhez tartozó szerviznél milyen javítási munkákat kell elvégezni az autón.

– Egy adott kilométernél ugyanis nemcsak az olajat kell lecserélni, hanem rengeteg minden mást is – tette hozzá a szakember.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában