segítségnyújtás

2019.03.22. 11:15

SOS munkacsoporttal kezelik a viselkedési problémákat

Napjainkban egyre több szó esik az iskolai agresszióról, az iskolában történt krízishelyzetekről, fenyegető körülményekről. Ezekben a feszült helyzetekben konstruktív beavatkozás szükséges, fontos a hatékony probléma- és konfliktuskezelő módszerek ismerete, illetve alkalmazása. A Békéscsabai Tankerületi Központban pilot jelleggel SOS segítséget nyújtó krízisintervenciós munkaközösség jött létre a váratlanul kialakuló súlyos helyzetek megoldása érdekében.

Licska Balázs

A Békéscsabai Tankerületi Központ a Békéscsabai, a Mezőkovácsházai, az Orosházi és a Szarvasi járás területén 35 köznevelési intézmény fenntartójaként közel 10 ezer diákért felelős.

– Az intézményvezetői értekezleteken gyakran merültek fel olyan iskolai esetek, súlyos viselkedésproblémák, amelyeket vezetők és pedagógusok egyaránt nehezen kezeltek, ezért szakmai segítségért fordultak hozzám. Hosszas megbeszéléseket követően azonosítottam a viselkedési és magatartási problémák körét, kijelöltem a fejlesztési irányokat, a lehetséges megoldásokat, módszereket – beszélt a krízisintervenciós csoport munkájáról Bánki András tankerületi igazgató.

Bánki András tankerületi igazgató, Dávid Ilona főigazgató (jobbról) és Szabó Éva intézményvezető beszélt a munkacsoportról /Fotó: Imre György/

– 2017 szeptemberében felkértem a tankerülethez tartozó Békés Megyei Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatóját és az Esély Pedagógiai Központ, Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézmény vezetőjét egy olyan tankerületi munkacsoport létrehozására, amely hathatósan, egységes pedagógiai eljárások mentén segíti az intézményeket a súlyos esetek megnyugtató megoldásának megtalálásában.

Bánki András elmondta: javaslatot tett egy kérdőív összeállítására, hogy feltérképezzék a pedagógusok és a vezetők tapasztalatát, véleményét. A kérdőív válaszainak feldolgozása alapján született egy komoly tankerületi tanulmány Viselkedési problémák kezelése az iskolában címmel.

Hogy hány főből és milyen végzettséggel rendelkező szakemberekből áll a krízisintervenciós munkaközösség, azt Dávid Ilona, a Békés Megyei Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatója mondta el: a 2018 szep­temberében megalakult munkaközösség 13 tagból áll, egy tanácsadó pszichológus, a munkaközösség vezetője, hét gyógypedagógus, négy pszichológus és egy mentálhigiénés szakember alkotja a segítő csoportot, akik a megyei szakszolgálat kiváló szakemberei.

A megalakulást követően elkészítették éves munkatervüket, amelyben pontosan megfogalmazták céljukat és feladataikat. A krízishelyzetek kezelése kizárólag általános iskolai környezetet érintő, az iskolai élettérben krízist okozó eseményekre irányul. A szolgáltatás keretében „Forró drót” telefonos segélyhívó vonalat működtetnek, így vészhelyzetben azonnal elérik őket az iskolák vezetői, pedagógusai. Ezáltal lehetőség nyílik azonnali tanácsadásra, a további lehetséges lépések egyeztetésére.

– Szükség esetén két-három kollégám a helyszínre utazik, szakmai jelenlétükkel segítik a kialakult súlyos helyzet kezelését – mondta Dávid Ilona. – Ezzel nem zárul le a segítségnyújtás, a további tanulói esetgondozást a kríziscsoport támogatásával az iskolapszichológusok vagy osztályfőnökök végzik. Az SOS beavatkozások után a munkaközösség esetmegbeszéléseket szervez, hogy átadják egymásnak a helyszíni tapasztalatokat, információkat. Sokat lehet tanulni egy-egy krízishelyzetből.

Kérdés, hogy milyen esetekben lehet szükség azonnal kiszállni a helyszínre, haladéktalanul személyes szakmai támogatást biztosítani az iskolában.

– Például súlyos bántalmazás, verekedés, iskolai erőszak, zaklatás esetén feltétlenül szükség lehet a sértett és a sértő közötti esetmegbeszélésre vagy egyéni elbeszélgetésre. Ha haláleset, baleset, családi tragédia, esetleg öngyilkosság vagy online bántalmazás történik, fontos, hogy az érintett közösséggel pszichológus beszélgessen, ahol lehetősége van a diákoknak, pedagógusoknak kérdezni. Kevés iskolapszichológus van, kapacitásaik szűkösek a sok ellátandó miatt. Ezért is volt indokolt életre hívni a munkacsoportot – zárta Dávid Ilona.

Fontos lehet a megelőzés

Szabó Éva, az Esély Pedagógiai Központ intézményvezetője úgy nyilatkozott: – Szerencsére kevés azon krízishelyzetek száma, amelyek azonnali beavatkozást igényelnek. A krízisintervenciós team prevenciós (megelőző) feladatokat is végez, partneri kezet nyújtva az intézményvezetőknek, pedagógusoknak, szülőknek. Igény esetén szívesen vállalunk belső képzéseket, szakmai tájékoztatókat, segítő tanácsadást. Megismertetjük a krízis elméletét és gyakorlatát, a lehetséges beavatkozások módszereit, az előrelátható vészjeleket, a hivatalos krízis kommunikációt.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában