2018.08.08. 10:50
Harminchárom éve a kormánykeréknél
Idén ünnepli hetvenedik születésnapját a szarvasi hajóskapitány, aki 33 éve, nem mindennapi idegenvezetéssel kísérve lebegteti a Holt-Körös vizét szelő hajóján a városba érkező turistákat. Demeter István élete mindig is a víz körül forgott. Karrierje tengerészként indult és bár néha más vizekre evezett, végül mégis a hajózás mellett kötött ki.
Huszonhárom hajója volt világszerte egykor a magyar hajózási társaságnak, ahol Demeter István tengerészként szolgált. Útjai többsége a Közel-Keletre vitte, kirándulókat szállított a világ nagy sós vizein. Azt megelőzően a Honvéd Folyami Flottillánál aknaszedő hajókon teljesített szolgálatot.
A Közel-Keleten eltöltött tengerészévek után kis kihagyással, 33 éve tért vissza a hajó kormánykerekéhez, melyet azóta sem engedett el.
– Kezdetben egy motorcsónakkal szállítottam a városba látogató turistákat. Mikor egy buszos csoport érkezett, beláttam, kell valami nagyobb jármű. Keresztapámmal – aki szintén hajózási szakember volt – indultunk hajót nézni, ennek az eredménye lett a Katalin II., amely korábban egy dunai átkelőhajó volt, és Tapolca névre hallgatott – mondta a hajóskapitány. Hozzátette, az első években még nem látszott beigazolódni a befektetés, ám aztán az évek alatt annyi érdeklődő lett, hogy a hajózási szezon cirka 33 éve alatt nem volt olyan nap, hogy ne szállt volna vízre.
Demeter István a Katalin II-vel szeli a vizet
– A nagy Magyarország mértani közepénél állítottam le a hajót. Miközben a tőlünk jobbra lévő emlékműről tartottam idegenvezetést, balról, a fák alól egy strandoló úszott a hajó elé. Mikor elindítottam, valahogy kibújt alóla. Csak azt vettem észre, hogy egy kéz kaparássza a hajó oldalát. Jesszusom, egy fuldokló gondoltam. Ketten kiemelték a partra a láb nélküli férfit, akiről kiderült, rokkant létére ittasan ment a vízbe, de végül nem lett baja. Ez hajmeresztő volt – idézte fel Demeter István.
Mindig is a víz volt a mindene
Demeter István negyedik osztályos volt, amikor hajómodellező szakkörbe kezdett járni, hetedik osztályos korában a szarvasi MEDOSZ úszója lett. Gimnáziumi évei után sportcélú hajóvezetői igazolványt szerzett. Katonaidejét a budapesti Honvéd Folyami Flottillánál töltötte. A végzett hajógépész tengerészként bejárta a fél világot. A víz, a hajózás az élete szerelme. A Haltenyésztési Kutató Intézetben dolgozott gépészként, a vízellátás volt a fő feladata. 1978-ban megnősült, három lánya született. 1986-tól a szarvasi Körös-holtágon kezdett vállalkozásba, először motorcsónakkal, majd a 11 tonnás Katalin II. hajóval. Két lánya sportcélú, illetve motorcsónak-vezetői képesítést szerzett, egyikőjük pedig megszerezte a hajóvezetői és üzemeltető vizsgát is. Nyugdíjasként, 70 évesen még dolgozik.