autóvezetés

2018.08.31. 11:00

A rutin is kell a papír mellé

A statisztikai adatok alapján a kezdő autóvezetők több balesetet okoznak, mint tapasztaltabb társaik­. A legfőbb ok a szükséges rutin hiánya, illetve a túlzott önbizalom.

Busi Ottó – Nagy-Laczkó Viktória

Ugyan a közlekedés terén az elmúlt évtizedben jelentős eredmények születtek – a halálos áldozatok száma egy évtized alatt csaknem a felére csökkent –, a személysérüléses, ezen belül is a halálos közúti balesetek okozásában egyre nagyobb a fiatal generáció, a kevés vezetési gyakorlattal rendelkező személyek aránya. A közúti balesetben elhunyt, ­illetve megsérült személygépkocsi-vezetők mintegy 15-17 százaléka még nem töltötte be a 24-ik életévét – tájékoztatott az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (OBB).

A bizottság hozzátette, a járművezetéshez szükséges vizsga sikeres letételét követően az első vezetői engedélyüket megszerző sofőrök többsége általában csekély közlekedési tapasztalattal rendelkezik. Gyakori közlekedésbiztonsági probléma esetükben a gyorshajtás, a biztonsági öv használatának mellőzése, alkoholos befolyásoltság, illetve a friss jogosítvánnyal rendelkezőknél a túlzott önbizalom, valamint a megfelelő rutin hiánya.

A kezdő vezetőknél a balesetek aránya a főútvonalakon kimagasló. /Illusztráció: Shutterstock/

A statisztikai adatokból is ugyanez olvasható ki a kezdőket illetően: a vezetési gyakorlat hiánya, illetve a rutintalanság egyértelműen megjelenik a baleseti számadatokban is. A „frissjogsisok” a nemrég publikált, de még 2016-ra vonatkozó adatok alapján a személysérüléses közúti közlekedési balesetek több mint 7 százalékát okozták: 16 627 balesetből 1204 esetben.

Az általuk okozott szerencsétlenségek jelentős része – 46 százaléka – a sebesség nem megfelelő megválasztása miatt következett be. A második jellemző baleseti ok (24 százalék) az irányváltoztatás, haladás, bekanyarodás szabályainak be nem tartása.

A kezdő vezetők lakott területen belül jellemzően több személysérüléssel járó közúti balesetet okoznak, mint azon kívül, és esetükben a balesetek aránya a főútvonalakon és az egyéb utakon kimagasló, míg a gyorsforgalmi utakon jellemzően ritkábban közlekednek.

Az adatokra a Sofőrsuli iskolavezetője, elméleti és gyakorlati oktatója, R. Nagy Tibor Lajos is reagált. Tapasztalatai azt mutatják, valóban megnőtt a kezdő vezetők által okozott balesetek száma.

– A probléma hátterében több minden áll. A rivalizálás éppúgy szerepet játszik benne, mint a tanulók hozzáállása. Utóbbi hatalmasat fordult az elmúlt 10-20 évben. Nincs meg a fegyelem, sem az iskolákban, sem az autóvezetéskor. Ha valamit próbálunk megtanítani a fiatalabb generáció tagjainak, már nem úgy fogadják, mint régen. Megtámadják az állításokat. Sok kolléga panaszkodik arra, hogy jóval nehezebb oktatni manapság – árulta el az iskolavezető. Hozzátette, a rendszer sem tökéletes, aki jelentkezik egy tanfolyamra és végigküzdi a procedúrát, az szinte biztosan jogosítványt fog kapni. Látott már olyat is, hogy valaki a hetedik forgalmi vizsga után szerezte meg az engedélyt.

– Sokan nem ismerik fel a saját beállítottságukat, és annak ellenére megszerzik a jogosítványt, hogy nem alkalmasak arra – fogalmazott R. Nagy Tibor Lajos.

Statisztika

A KSH szerint megyénkben 2018 első negyedévében 126 személysérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt, az országos balesetek 4,2 százaléka. Számuk egy év alatt az országos 4 százalékról jóval nagyobb mértékben, 19 százalékkal emelkedett.

Kimenetelét tekintve a balesetekből 86 könnyű, 39 pedig súlyos sérüléssel végződött és egy volt halálos. A karambolokban elhunytak száma egy évvel korábban még hat volt, a súlyos sérültek száma nem változott.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában