tömegközlekedés

2018.07.20. 19:52

Szeptembertől helyi vállalkozó fuvarozza a szarvasiakat

A városban szeptember elsejétől már nem a Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. (DAKK Zrt.) járatain utaznak a helyiek, hiszen az önkormányzat egy magánvállalkozót bízott meg a feladattal. Ezzel a lépéssel a város 2 év alatt mintegy 9 millió forinttal kevesebbet fordíthat a helyi autóbusz közlekedés biztosítására. Lestyán György vállalkozó, a szolgáltatás ellátásához  ennyivel kevesebbet kért ugyanis, mint egyetlen vetélytársa, a DAKK Zrt.

B. A.

Ahogy korábban beszámoltunk róla, az önkormányzat pályázatot írt ki a város belterületén, autóbusz-közlekedési szolgáltatás ellátására, ugyanis ez év június 30-án megszűnt a város és a DAKK Zrt. közötti közszolgáltatási szerződés. A képviselő-testület úgy döntött, hogy a helyi közlekedést, szeptember elsejétől, különcélú menetrend szerinti személyszállítási formában kívánja biztosítani. A szeptember 1. és június 15. között, kizárólag iskolai előadások napján közlekedő buszokon a helyiek díjmentesen utazhatnak. Dr. Melis János, Szarvas címzetes főjegyzője elmondta, hozzáértő szakértő közreműködésével vizsgálták a helyi járatok kihasználtságát, amely szemmel láthatóan megcsappant az utóbbi években.

Ez év szeptemberétől kisebb járművel és kevesebb összegért mennek a helyi autóbusz járatok Szarvason /Illusztráció/

– Havi mintegy 1,5 millió forintba került a helyi tömegközlekedés biztosítása, amely rendkívül ráfizetéses volt a város számára. Nincsenek nagy távolságok településen belül. Az utasforgalom jelentősebb hányadát a diákok adják, ők is jellemzően iskolaidőszakban használják a járatokat. Az orvosi rendelőbe, piacra járók száma, akik busszal közlekedtek, alig érte el a napi 4-5 főt. Mindezek együttese eredményezte a módosítást – fejtette ki Melis János. Hozzátette, a településen több távolsági járat is áthalad, melyek igénybevételével a lakosok eljuthatnak a város különböző pontjaira. Továbbá azon idősek számára, akik az orvosi rendelőket szeretnék megközelíteni, a szociális ellátó rendszer is segítséget nyújthat.

A pályázatra egy helyi szolgáltató mellett a DAKK Zrt. nyújtott be ajánlatot. A kiírás feltételei szerint az önkormányzat, 2020. június 30-ig, a szerződés teljes időszakára vonatkozóan, a legalacsonyabb díjértéket megajánló pályázót hirdette meg nyertesnek. Ennek értelmében és a testület döntése alapján a város, Lestyán György egyéni vállalkozóval köt megállapodást, aki az adott időszakra 15,3 millió forintért vállalta a feladatot, míg ugyanezért a DAKK Zrt. pályázatban benyújtott díjszabása 24,6 millió forint volt.

Lestyán György három éve üzemelteti vállalkozását Szarvason, melynek sofőri feladatait saját maga, valamint egy részmunkaidőben foglalkoztatott alkalmazott látja el. A járatokat a helyi utasforgalom figyelembevételével alakítják ki. A kisebb típusú, e célra beüzemelt 16 személyes autóbusz az előzetes tervek szerint, iskolai napokon reggel héttől délután öt óráig szállítja az utasokat.

Az esettel kapcsolatban megkerestük a Dakk Zrt. sajtószolgálatát is, ahonnan azt a választ kaptuk, hogy a társaság ez ügyben nem szeretne nyilatkozni.

/Korábban utánajártunk, hogy mennyire felszereltek a Dakk Zrt. által működtetett buszok, erről szóló írásunkat ide kattintva olvashatja el./

Gyomaendrődi mintát követtek

Melis János elmondta, a szempontok alapos kivizsgálása mellett döntöttek arról, hogy a 2,5 hónapos, nyári iskolai szünidő alatt felfüggesztik a járatokat, ám amennyiben indokolt igény jelentkezik rá, a képviselő-testület fontolóra veszi az egész éves működtetés lehetőségét is. A megyében Szarvast megelőzően Gyomaendrőd is költséghatékonyabban, vállalkozó bevonásával oldotta meg a helyi közlekedést. Ám az azt biztosító Mobilbusz Kft. előző évi beszámolójából kiderült, a tavalyi évben 8 évre leszerződött társaság működése 2017-ben veszteséges volt. A kft. pályázatának beadásakor lényegesen kedvezőbb ajánlatot tett, mint versenytársai, de a gázolaj árának többszöri emelkedésével nem számoltak.

Toldi Balázs polgármester elmondta, a koncessziós szerződés szerinti díjszabáson nem, vagy csak nyomos indokkal változtathatnak, így mint mondta, a városban elég érdekes évnek néznek elébe a helyi járat üzemeltetésével kapcsolatban, de bízik abban, hogy a szolgáltatóval közösen meg tudják oldani a problémát.

 

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában