2018.04.22. 11:23
Ötven éve népszerű a Kojak-nyalóka
Bár elsőre talán kissé hihetetlenül hangzik, de a Kojak-nyalóka már „betöltötte” az ötvenedik évét. A legendás sorozatbeli nyomozóról elnevezett édességet – immáron fél évszázada – kizárólag Békés megyében gyártják.
A Telly Savalas által alakított kopasz, amerikai nyomozóról elnevezett eredeti Kojak-nyalóka históriája egészen 1965-ig nyúlik vissza. A később szállóigék részévé vált, országszerte ismert és sokat emlegetett édességet akkor kezdték el gyártani a korszaknak megfelelően állami cégként működő Hungaro-Nektár békési üzemében.
Az internetes források szerint egyébként Telly Savalas a forgatások alatt éppen igyekezett leszokni a cigarettáról, és helyette nyalókázott, ezt a szokását pedig beleépítették a filmbe is, ami még lazábbá tette Kojak nyomozó alakját, nem mellesleg pedig nevet adott a nyalókának is.
Az immáron 53 éves múltra visszatekintő ínyencséget mindig is megyénkben készítették, és innen szállították például Ciprusra vagy Angliába. Az üzem ekkoriban több mint negyvenféle termékkel örvendeztette meg az édesszájúakat, köztük a Limo italporokkal, amit egyébként a legtöbben soha nem hígítottak fel, egyszerűen a szájukba öntötték a csomag tartalmát.
A ’90-es években azután a gyáregység is magánkézbe került, s működött ilyen formában 1997-es megszűnéséig. Ekkor néhány vállalkozókedvű békési szakember megvásárolta az édességeket előállító gyártósorokat, és Mezőberényben újraindította a termelést. Napjainkban is ugyanazokkal az eszközökkel – a gyártósorból a világon egyedül Spanyolországban található még egy – készítik a Kojak-nyalókát és a Limo italport is.
– Azon sem változtattunk, hogy kizárólag természetes alapanyagokat használunk az édességek előállításához – nyilatkozta Kima Norbert. A Sweet-Food Kft. ügyvezetője elmondta, az elmúlt időszakban volt egy kis hanyatlás a keresletben, hiszen a kereskedők számára a külföldi termékek nagyobb hasznot biztosítanak. Tavaly év végén, idén év elején azonban elkezdődött egy kedvező változás. Ismét megnőtt az érdeklődés a Kojak-nyalóka iránt.
– Az elmúlt közel öt és fél évtizedben a Kojak-nyalóka szinte megkerülhetetlenné vált. A hozzánk eljutó visszajelzések szerint a vevők keresik, ami a cégeket is arra ösztönözte, hogy újra feltegyék boltjaik polcaira – ecsetelte az ügyvezető, aki kitért arra, hogy az üzletláncokban és a kisebb boltokban egyaránt jelen vannak.
– Közelmúltbeli tárgyalásaink biztatóak – tette hozzá. – Úgy tűnik, olyan élelmiszer-üzletláncba is visszakerülhetünk, ahonnan korábban kikerültünk. Két hálózat is akad, amelyben a retró napokon lehetünk jelen. Az egyik esetében felvillant annak a lehetősége, hogy állandó jelleggel szerepelhessenek a termékeink. Mindez annak köszönhető, hogy a retró napokon óriási mennyiséget tudnak eladni a Kojak-nyalókából, de a Limo italporok is jól fogynak.
Termékcsalád lesz a Kojakből
Kima Norbert elmondta, a piac azt diktálja, hogy bővítsék termékpalettájukat.
– Korábban azt gondoltuk, és részben igaz is, hogy a két sikeres termék elegendő, de a visszajelzések mást is mutatnak – szólt a változás hátteréről. – A szortiment bővítését komoly felmérések előzték meg, teszteltük, a fogyasztók miként reagálnak az újdonságokra, felmértük a célcsoport elképzeléseit, több tárgyalást folytattunk partnereinkkel. A véleményeket figyelembe véve pedig létrehozzuk a Kojak-termékcsaládot. Június elsejétől a „fordított”, kívül fehér csokis, belül kakaós Kojak White-ot és a tejszínes-joghurtos Kojak Pinket dobják piacra. Ősszel pedig jönnek a Kojak Herba – az eddig senki által nem gyártott, hét különböző ízben megszülető – gyógynövényes nyalókák.
– Ez utóbbiakkal az egyeztetések szerint esélyünk lehet drogériákba is bekerülni, nem beszélve arról, hogy a trendek is azt diktálják, hogy ebbe az irányba lépjünk.