Gazdaság

2009.07.09. 18:42

Volt egyszer egy kisvasút...

A közel négy évtizede megszüntetett kisvasútnak állítanak emléket Kaszaperen: vasúttörténeti múzeumot rendeztek be az egykori állomás területén.

K. E.

Kaszaperen 1899-től 1972-ig közlekedett a keskeny nyomtávú kisvasút. A helyi idősek máig szeretettel gondolnak vissza a „néhai” közlekedési eszközre. Az egykori állomás épülete közel 100 éves. A közelmúltig igen lepusztult, elhanyagolt képet mutatott.

Egy ideig a MÁV tulajdonában volt, majd átadták a településnek. Volt szociális bérlakás, fodrászüzlet, kocsma, majd üresen is állt évekig. — Nem szerettük volna, ha az enyészet tárgyává válik az épület — mondta Csürhés István polgármester. — A hasznosítására 17,6 millió forintot nyertünk, a felújítás teljes összege 21,3 millió forint volt.

Csürhés Istvántól megtudtuk, a kisvasútnak állítanak emléket a mára új köntöst kapott épületben. Falán nagyméretű, 80x120 centiméteres fotók mutatják be a korabeli kaszaperi vasúti életet. A település lakóitól és a MÁV alapítványától számos vasúti ereklyét is kaptak — ezt már Mag Györgyné művelődésszervezőtől tudtuk meg.

— Vannak régi fényképeink. Egy 12 méteres keskeny nyomtávú sínre, régi váltóberendezésre és gőzmozdonytöltőre is szert tettünk. A gyűjtést nem hagyjuk abba. Reméljük, sok elfeledett emlék kerül majd elő a padlásokról — folytatta Mag Györgyné. Az épület egyik részében tervezik a vasúttörténeti kiállítást. A másik felét közösségi célokra hasznosítják. Az ünnepélyes átadást augusztus 20-án tartják.

Könnyen a kisvasút sorsára juthatnak a legalacsonyabb forgalmú szárnyvonalak is. Az új MÁV-elnöknek 40 milliárd forintot kell lefaragnia a vasút veszteségéből. Csanádi István, a Vasutas Települések Szövetsége elnöke információi szerint ez történhet jegyáremeléssel, a kedvezmények kurtításával, illetve a veszteséges szárnyvonalak megszüntetésével. Utóbbi három vonalat érint Békés megyében.

— Ha a szárnyvonalak kerülnek veszélybe, a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete a sztrájkot sem zárja ki — mondta Csanádi István.
Battonya és Pécska között ellenben újrafektetnék az ötvenes években felszedett síneket. A projektet a magyar és a román oldalon is támogatják. A megvalósításhoz már csak a forrás hiányzik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!