Békés

2023.04.03. 10:01

Az oszlopokat is átfestették az iskolában, hogy segítsék a látássérült kisfiú beilleszkedését

Az összefogás, az odafigyelés és a felelősségvállalás szép és országos szinten is szinte egyedülálló példájaként hagyományos iskolában, a békési Dr. Hepp Ferenc Általános Iskola Bajza utcai intézményében tanulhat a súlyos fokban látássérült Nyiri Petike. A talpraesett, kitűnően tanuló fiatalember kiválóan beilleszkedett, a pedagógusok, a különböző szakemberek, az osztálytársak és a szülői közösség tagjai is mind mellette állnak.

Papp Gábor [email protected]

A kiváló iskolai közösség is segíti Petit a mindennapokban

Fotó: Für Henrik-archív

A kisfiú látóként született, majd bölcsődés korában agydaganatot diagnosztizáltak nála. A műtét során vesztette el látásának jelentős részét, ami más egészségügyi problémát is előidézett. Bár később látásmaradványok visszatértek, a kisfiú, kialakult állapota miatt, 24 órás felügyeletet igényel. Petike hagyományos bölcsődébe és óvodába járt, a szakemberek is azt javasolták, hogy a rendkívül tájékozott, intelligens gyermek az iskolát szintén ilyen módon folytassa. Ez egyáltalán nem számít általánosnak, a látássérültek általában speciális intézményekben tanulnak. Felmerült annak lehetősége is, hogy a család felköltözik Budapestre, és Peti a Vakok Iskolájába jár majd, ám ezt a szakemberek és a szülők sem szerették volna.

Még óvodás volt, amikor édesanyja, Hucz Andrea és jelenlegi osztályfőnöke, Sántáné Kis-Kovács Györgyi először beszélgettek a család nehéz útjáról, és az anyuka megemlítette, hogy szeretnék iskolájukba járatni gyermeküket. Mikor Peti nagycsoportos lett, elkezdődtek a konkrét egyeztetések Deákné Domonkos Julianna, az iskola intézményvezetőjének koordinálásával. A konzultációban részt vettek Peti szülei, az óvónője, a kisfiú mellett dolgozó pedagógiai-asszisztens, a tiflopedagógusa, a szomatopedagógusa, a Vakok és Gyengénlátók Intézményéből a Peti mellé rendelt utazó pedagógus és a gyermek leendő pedagógiai-asszisztense. 

A tanórákon végig jelen van egy gyógypedagógiai asszisztens, aki mindenben segíti Petit, amely a kisfiú és a többiek haladása szempontjából is fontos. 

2021 szeptemberében a gyermek megkezdte tanulmányait a Dr. Hepp Ferenc Általános Iskola 1.b osztályában, a Bajza utcai, családias hangulatú épületben. Deákné Domonkos Julianna elmondta, nagyon fontosnak tartják, hogy segítsék a remek képességgel rendelkező gyermek integrált oktatását.

– Nagyon komoly és szép kihívás volt mindez, éppen ezért már hónapokkal a tanévkezdés előtt megkezdtük az érzékenyítést. Kiváló a kapcsolatunk a kisfiú édesanyjával és édesapjával, akik nagyszerű hátteret biztosítanak gyermeküknek – tette hozzá az intézmény. – Pedagógusaink és a pedagógiai-asszisztensek kiváló munkát végeznek. Emellett nagyon fontos megemlítenem az osztálytársak és a szüleik remek hozzáállását. Nekik is óriási szerepük van abban, hogy eredményes a közös munka. Kiemelte a Gyulai Tankerületi Központ támogatását, rugalmasságát is.

Sántáné Kis-Kovács Györgyi szólt arról, hogy Petike előzetesen bejárta az épületet, több alkalommal találkozott első iskolai pedagógiai-asszisztensével, Egeresiné Molnár Etelkával és tanítóival. A kisfiú nyitott volt a felnőttek irányában, akik előtt hamar világossá vált, hogy gyermek nagyon értelmes, tájékozott és barátságos.

Segítette a beilleszkedést, hogy az osztályba sokan érkeztek Peti óvodájából, akik pedig nem ismerték, nagyon gyorsan megtanulták megfelelően kezelni a helyzetet. Minden héten ellátogat az iskolába Peti tiflopedagógusa Mokran-Pillár Ildikó, aki a gyermek tanulmányai mellett az életvezetésében és számos egyéb területen segít, a kezdetektől fogva mindent megtett és megtesz  Peti integrálásáért, aminek sikeressége véleménye szerint annak is köszönhető, hogy már a bölcsődében elkezdték Peti korai fejlesztését. Így jó alapokat kapott ahhoz, hogy társaival együtt tudjon maradni. 

A budapesti utazó pedagógus Koczogh Hajnalka két alkalommal keresi fel őket évente, éppen néhány hete járt Békésen.

A Gyulai Tankerületi Központnak köszönhetően iskolakezdéskor Peti kapott egy braille írógépet, így az otthoni eszköz mellett az iskolában is biztosítottá vált az írás feltétele. Mikor felmerült, hogy Peti nem veszi észre az udvaron a világos oszlopokat, akkor is hamar segítettek, sötétre festették azokat, hogy segítsék a diák tájékozódását.

A gyermek már óvodai évek alatt elsajátította a betűk nagy részét a tiflopedagógusa és a szülők segítségével, így a kezdetektől könnyen be tudott kapcsolódni az iskolai munkába, és párhuzamosan haladt az osztállyal. A matematika is nagyon közel áll hozzá, amibe szeretettel vezette be elsős matematika tanítója, Felegyiné Oláh Anikó. Szorgalmának és a szülői támogatásnak köszönhetően  Peti szépen megtanult braille írógéppel írni, számolni és a braille írást tapintással olvasni. Kitűnő bizonyítványt szerzett első év végén, az oklevél hátsó oldalán pedig braille írással is ott szerepelt az elismerés.

Négy hónap után új pedagógiai-asszisztens került Peti mellé, Sütő Csilla személyében, aki szeretettel, következetesen és hozzáértőn segíti a kisfiút. Az ő munkája nélkülözhetetlen és hatalmas érték, nem csak egészségügyi területen segíti Petit, hanem a tananyagok adaptálásával hatalmas részt vállal és mindezt kreatívan és ötletesen egyik percről a másik percre oldja meg. A nyugdíjba vonult Felegyiné Oláh Anikó munkáját másodiktól Szabados Éva vette át, akivel szintén nagyon gyorsan jó kapcsolatot alakított ki.

Osztályfőnöke, Sántáné Kis-Kovács Györgyi mindenben mellette áll. Mint mondta, a kisfiú az olvasással és írással ugyancsak nagyon szépen halad. Egy könyvkiadónak, valamint a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének köszönhetően együtt olvas az osztállyal. A gyerekekkel szintén nagyon jó a kapcsolata. Vannak, akik kifejezetten keresik Peti társaságát, barátságot alakított ki többekkel.

A legjobb döntést hozták 

Hucz Andrea, Peti édesanyja szerkesztőségünknek elmondta, nagyon hálásak az iskolának, Deákné Domonkos Julianna intézményvezetőnek, a tanítónőknek és pedagógiai-asszisztenseknek, hogy országosan is ritkaságnak számító módon vállalták, hogy Peti hagyományos iskolában, a Dr. Hepp Ferenc Általános Iskolában tanulhasson.

– Az, hogy kisfiúnk teljesértékű tagja lett egy közösségnek, azt nem csak Petikének, hanem mindenki összehangolt munkájának köszönhető. Nagyon jó helyre került, kiváló közegbe, és így a folyamatos fejlődése is biztosított, amihez minden támogatást maximálisan megkapunk – emelte ki az anyuka, aki elárulta, valóban gondolkodtak rajta, hogy felköltöznek Budapestre, de a kisfiú szempontjából a maradás és a hagyományos iskola bizonyult a legjobb döntésnek, amit azóta sem bántak meg.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában