Tanulmányi verseny

2022.05.10. 17:29

Harmadikok lettek programozásban a békéscsabai diákok

Középiskolás kategóriában harmadik helyen végzett a Belügyminisztérium és a NISZ Zrt. 24 órás programozó versenyén a BSZC Nemes Tihamér Technikum és Kollégium, azaz a „Gészi” NemesGSZ nevet viselő csapata. A Mucha István, Paróczai Olivér és Kincses István Viktor alkotta triót Tusjak Brigitta készítette fel a megmérettetésre.

Nagy Szilvia

Tusjak Brigitta felkészítő tanár, Mucha István, Paróczai Olivér és Kincses István Viktor is örül a sikernek /Fotó: Bencsik Ádám/

Tusjak Brigitta, békéscsabai informatikatanár elmondta, még év elején hirdették meg a programozó versenyt, és mivel a mezőtúri Mucha István, a békéscsabai Paróczai Olivér és az okányi Kincses István Viktor egyébként is jó barátságot ápol, ezért úgy döntött, közösen száll ringbe az online megmérettetésen. 

A versenyen mindannyian otthonról dolgoztak, ám folyamatosan tartották a kapcsolatot és leosztották egymás között, hogy melyikük mivel foglalkozik; a szerver oldallal, a dizájnnal, a megjelenéssel, valamint az adatbázisokkal és a dokumentációval – tette hozzá a felkészítő tanár, aki egyben a fiúk osztályfőnöke is. 

Kiemelte, a diákjai többféle programozói nyelvet használtak, például PHP-t, HTML-t, Javascriptet, CSS-t. Az első két fordulóban hatvan-hatvan kérdésre válaszoltak, minderre kétszer hatvan perc állt a rendelkezésükre. Voltak olyan részek, amikor több lehetőség közül választották ki a megfelelőt, illetve olyan is akadt, amikor kifejtették a gondolataikat, meglátásaikat. Mindkét fordulóban 80 százalék feletti eredményt értek el, ezzel pedig bekerültek a tíz legjobb csapat közé a döntőbe, ahol már egy valós, konkrét online közösségi társasjátékot megvalósító portált kellett elkészíteniük már létező videókonferencia-rendszerek integrálásával és kreatív továbbfejlesztésével.

A versenyfeladat alapját a vírushelyzet okozta megváltozott életkörülmények motiválták, a kialakított online térnek alkalmasnak kellett lennie arra, hogy az emberek kikapcsolódásként különböző játékot játszva együtt tudjanak szórakozni. A cél a „rideg”, személytelen online tér helyett a valódi közösségi élmény megteremtése volt, ember- és élményközpontú megvalósításra kellett törekedni.

Mucha István, Paróczai Olivér és Kincses István Viktor elmondta, a bírálóbizottságnak egy videóban kellett bemutatniuk – többek között a képernyőkép rögzítése révén – hogy miként készült el a közösségi társasjátékuk, a weboldal, amely az elvárásoknak megfelelően bármilyen böngészőben operációs rendszertől függetlenül megfelelően futott. Tusjak Brigitta hozzáfűzte, a megmérettetésen nem volt elég csupán az, hogy valaki jól tud programozni, átfogó tudást igényeltek a feladványok. 

Végig támogatták egymást a csapattagok

Mucha István, Paróczai Olivér és Kincses István Viktor a fejlesztés során a VSCodium szövegszerkesztőt használta a forráskód szerkesztéséhez, és a kód futtatásához az Apache2 webszervert alkalmazta PHP 7-tel. A diákok az adatokat egy MariaDB adatbázisban tárolták, aminél a PHP PDO-val és MySQLi-vel kérték ki és adták be az adatokat. A chat felületnél használták a jQuery alatt elérhető AJAX technológiát is a valós idejű csevegés érdekében. 

A videochat megvalósításához a Jitsi nevű nyílt forráskódú videokonferencia alkalmazást integrálták. Kiemelték, valódi csapatként tudtak együtt dolgozni a verseny során, végig támogatták egymást, és azt is megemlítették, hogy sok időt töltöttek a felkészüléssel. A tizenkettedik évfolyamos diákok mindegyike informatikusnak készül, budapesti, szegedi és debreceni egyetemeken, főiskolákon folytatnák tanulmányaikat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában