2021.05.10. 13:58
Visszaültek az iskolapadba a felsősök és a középiskolások
Hétfőn visszatértek az általános iskolák felső tagozatos tanulói és a középiskolások is az intézményekbe az óvodások és az alsó tagozatos diákok után. Igaz, az érettségizők és a szakmai vizsgát tevők miatt egyelőre néhány helyen a jelenlétit és a digitálist ötvöző hibrid oktatást, valamint igazgatói szünetet rendeltek el.
/Fotó: Bencsik Ádám/
Fotó: Bencsik_Adam
A Békéscsabai Szakképzési Centrum (BSZC) főigazgatója, Mucsi Balázs elmondta, a BSZC tagintézményeiben, sőt azokon belül is teljesen vegyes a kép, hiszen más gyakorlatra van szükség például a Közgében, mint a Keriben vagy a Trefortban.
Most, a középiskolák újranyitása közben zajlanak az érettségi és a szakmai vizsgák is, amelyek több termet és több felügyelő pedagógust igényelnek, ezért volt indokolt a hibrid oktatás bevezetése. Úgy véli, jövő héten állhat szinte teljesen vissza az élet a régi kerékvágásba a BSZC tagintézményeiben.
Sokan vizsgáznak most és a közeljövőben
A BSZC Zwack József Technikum és Szakképző Iskola, azaz a Keri igazgatója, Eke Ibolya elmondta, az intézményben csaknem 900-an tanulnak, közülük 360-an tesznek érettségi vagy szakmai vizsgát, további százan pedig a június eleji ágazati vizsgákra készülnek.
Tehát a Keriben is vegyes a helyzet, és egyelőre főleg azok tértek vissza a középiskola falai közé, akik gyakorlatokon vesznek részt, akiknek számítógépre van szükségük, illetve akik vizsgáznak a közeljövőben.
A tankonyhán gyakorlati foglalkozás zajlott Balog Katalin vezetésével, aki elmondta, parajkrémleves készült buggyantott tojással, valamint roston sült csirkemell párolt rizzsel. A diákok pincértanulók, de megismerkednek a pincér- mellett a szakács- és cukrászszakmával is, valamint turisztikai ismereteket ugyancsak szereznek.
Ők is hamarosan ágazati vizsgát tesznek, és átjelentkezhetnek egy másik szakmára, ha az megtetszik nekik, jövőre pedig immár duális képzésben vesznek részt. Közben a cukrászműhelyben Lipcsei László cukrászmester irányításával a dekorációs elemeket – többek között csokoládékat, habcsókokat – készítettek a fiatalok.
Visszaépítik a közösséget
– Mind a diákok, mind a pedagógusok várták már, hogy ismét személyesen találkozhassanak, hogy megkezdődjön a jelenléti oktatás – nyilatkozta hírportálunknak Deákné Domonkos Julianna. A békési Dr. Hepp Ferenc Általános Iskola intézményvezetője elmondta, hogy az ötödik-nyolcadik osztályosok közül mindössze öten hiányoznak, egyikük sem kérelem alapján. Kiemelte, az első napokban semmiképpen nem a számonkérésre helyezik a hangsúlyt, hanem sokkal inkább a közösség visszaépítéséért dolgoznak.
– Természetesen a számonkérésnek is eljön majd az ideje, de nem az első néhány napban. Jelenleg sokkal fontosabbnak tartjuk, hogy a diákok ismét megszokják az iskolát, visszaálljanak a korábbi kerékvágásba – tette hozzá.
– Előreláthatólag május 25-ig nem lehetnek nagyobb rendezvények, éppen ezért kisebb közösségformáló eseményekben gondolkodunk. Bízunk abban, hogy a ballagást meg lehet majd tartani, és méltó módon köszönhetünk el nyolcadikos tanulóinktól.
Az alsó tagozattal kapcsolatban elmondta, már azok a diákok is újra járnak az iskolába, akik az újraindulást követően kérelemmel távol maradtak.
Hiányzott az együtt töltött idő
A békési Szegedi Kis István Református Gimnázium, Technikum, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium általános iskolai felső tagozatán és középiskolai részében is megkezdődött a jelenléti oktatás hétfőn reggel. Palatinus Pál igazgató elmondta, szinte kivétel nélkül minden diák megérkezett.
– A fiatalok jó kedvvel tértek vissza, hiszen hiányzott az iskolai közösség, az együtt töltött idő, ami csak az iskola keretein belül érhető el – fogalmazott. Az intézményvezető kiemelte, az érintett évfolyamokon egyetlen szülő kérelmezte, hogy gyermeke online formában folytathassa tanulmányait. Palatinus Pál elmondta, a hétfői nap áhítattal kezdődött, amelyen az ifjúsági lelkész szólt a diákokhoz, próbálta erősíteni őket, és egyebek mellett arra is kérte a fiatalokat, hogy a tanulás mellett a közösségekre is fordítsanak figyelmet. Ezt osztályfőnöki óra követte, ahol beszélgettek az elmúlt időszakról, tájékozódtak, hogy ki hol tart, milyen nehézségei vannak. Az egész hét a visszailleszkedésről szól majd az iskolában.
Beszélgessenek a szülők gyermekeikkel
Kozma Zoltán klinikai igazságügyi szakértő elmondta, a gyerekek jó része nehezen éli meg, hogy vissza kell ülnie az iskolapadba, hiszen az utóbbi néhány hétben, hónapban megszokták az otthonlétet, a szabadabb, kevesebb kötelezettséggel járó hétköznapokat. A visszatérés pedig szinte olyan most számukra, mint amikor szeptemberben elkezdik a tanévet. Hosszú kihagyás után újra meg kell tanulniuk alkalmazkodni a közösséghez, társaikhoz, tanáraikhoz. Éppen ezért nem egyszerű egy-egy ilyen tanév közbeni, hetekig, hónapokig tartó „szünet”.
A szülők feladatáról elmondta, fontos, hogy beszélgessenek gyermekeikkel az iskolába való visszatérésről, az első élményekről, tananyagról és a bennük felmerülő kérdésekről.
Kozma Zoltán hangsúlyozta, a tanároknak is nehéz a visszatérés, hiszen fel kell zárkóztatni azokat a diákokat, akik az online oktatás során valamelyest lemaradtak a többiektől. Mindemellett a gyerekekkel nehezebb is bánni egy ilyen hosszabb szünet után, mert fellazultabban élték mindennapjaikat otthon és kevesebb figyelem is hárult rájuk. Így most a tanároknak kell visszazökkenteni őket az iskolapadba, kezelni a magatartásbeli problémákat, ami nem minden esetben könnyű.
Az iskolai hangulat nem pótolható
– Ez már a második rendhagyó tanév, amikor az iskoláknak a megszokottól eltérő oktatási és nevelési válaszokat kell adniuk a világ kihívásaira. A sokaknak november, míg másoknak március óta tartó időszak a szaktanárok és az osztályfőnökök számára is komoly változásokat hozott: digitális feladatok, videók, ppt-k, szorgalmi feladatok keresésébe, gyártásába fogtunk, hogy ne veszítsük el diákjaink figyelmét, motivációját a kényszerű távollét idején sem. Ám tudjuk, hogy a személyes jelenlét, az iskolai hangulat nem pótolható az online téren keresztül – nyilatkozott a felsősök és középiskolások iskolakezdéséről Kovács Nóra, a békéscsabai evangélikus iskola tanára.
Részletezte, május 10-én visszatérni az iskolába egy tanárnak olyan érzés, mint egy hosszúra nyúlt vakáció után először kiállni a katedrára. A cél, hogy testileg, lelkileg, szellemileg felkészülten mehessenek vissza, hiszen így segíthetik majd legjobban minden pedagógiai és pszichológiai tudásukkal a diákok visszaállását az iskolai életbe.
Kiemelte, a legfontosabb, hogy a diákok végre újra közösségbe kerülhetnek, ahol megélhetik a társas kapcsolatok élményét. Ennek sikere tanári szempontból elsősorban az osztályfőnökök kezében van. A szaktanárok pedig ezután a tanórákon is gyakrabban alkalmazhatják a digitális térben már jól bevált gyakorlatokat, így a diákok könnyebben állhatnak át az online-ból az offline térbe.
A szigorúan tanmeneti anyagok mellett ugyanakkor van egy másik, legalább ilyen fontos szempont: végre ismét egy kedves mosollyal erősíthetik meg a tanár és a diák közötti kapcsolatokat. A pandémiás szabályok betartása mellett pedig újra lehet járni például rajzszakkörre, néptáncra, fociedzésre, tehát beindulnak nemcsak a tanórai, hanem a tanórán kívüli iskolai foglalkozások is.
Koronavírus Békésben
- Csökkent az örökítőanyag szennyvízben mért koncentrációja
- Népegészségügyi központ: tovább csökkent az örökítőanyag szennyvízben mért koncentrációja
- Koronavírus: enyhe emelkedés látható Békéscsabán
- Mérsékelt a szennyvíz koronavírus koncentrációja Békéscsabán
- Népegészségügyi központ: stagnál az örökítőanyag szennyvízben mért koncentrációja