NemesGSZ

2021.05.03. 19:57

Kiválóan szerepeltek a programozóversenyen a Békés megyei diákok

Bárki számára hozzáférhető és elérhető, azaz nyílt forráskódú megoldások alkalmazásával készítettek egy tudásmegosztó portált – ez volt a döntőbe jutott csapatok feladata a Belügyminisztérium és a NISZ Zrt. 24 órás programozóversenyén. A középiskolások között a BSZC Nemes Tihamér Technikum és Kollégium, azaz a Gészi NemesGSZ nevet viselő csapata a második helyen végzett. A Mucha István, Paróczai Olivér és Kincses István Viktor alkotta triót Tusjak Brigitta készítette fel.

Hírlap-összeállítás

20210429 Békéscsaba Bárki számára hozzáférhető és elérhető, azaz nyílt forráskódú megoldások alkalmazásával készítettek egy tudásmegosztó portált – ez volt a döntőbe jutott csapatok feladata a Belügyminisztérium és a NISZ Zrt. 24 órás programozó versenyén. A középiskolások között a BSZC Nemes Tihamér Technikum és Kollégium, azaz a „Gészi” NemesGSZ nevet viselő csapata a második helyen végzett. A Mucha István, Paróczai Olivér és Kincses István Viktor alkotta triót Tusjak Brigitta készítette fel a megmérettetésre. A képen balról jobbra: Mucha István, Paróczai Olivér és Kincses István Viktor, a háttérben Tusjak Brigitta felkészítő tanár. Fotó: Imre György IGY Békés Megyei Hírlap

Fotó: Imre György

Év elején hirdették meg a programozóversenyt a diákok számára, és mivel a mezőtúri Mucha István, a békéscsabai Paróczai Olivér és az okányi Kincses István Viktor egyébként is jó barátságot ápolnak, úgy döntöttek, közösen ringbe szállnak a megmérettetésen, amely teljes egészében online zajlott a koronavírus-járvány miatt.

Az első két fordulóban 60-60 kérdésre válaszoltak, minderre 60-60 perc állt a rendelkezésükre. Voltak olyan részek, amikor több válaszlehetőség közül választották ki a megfelelőt, illetve olyan is akadt, amikor kifejtették a gondolataikat, meglátásaikat. Az első fordulóban 88, a másodikban 97 százalékos eredményt értek el. Ezzel bekerültek a jelentkező hatvan csapat közül a tíz legjobb közé, azaz a döntőbe.

Második helyezést ért el az országos programozóversenyen a Mucha István, Paróczai Olivér és Kincses István Viktor alkotta csapat, a diákokat Tusjak Brigitta készítette fel /Fotó: Imre György/

Az egyik szombat délelőtt 10 órakor megkapták a feladatot, és egy nap állt a rendelkezésükre, hogy jelentkezzenek a megoldással. Bárki számára hozzáférhető és elérhető, azaz nyílt forráskódú megoldások alkalmazásával, felhasználásával készítettek egy olyan tudásmegosztó portált, amely lehetőséget teremt az online kapcsolattartásra és a közösségek építésére, illetve amely képes összefogni a fejlesztőket, a felhasználókat, az üzemeltetőket.

Bár mindannyian otthonról dolgoztak, folyamatosan tartották a kapcsolatot, és leosztották egymás között, hogy melyikük mivel foglalkozik: a szerveroldallal; a dizájnnal, a megjelenéssel; valamint az adatbázisokkal és a dokumentációval.

Többféle programozói nyelvet használtak, például php-t, HTML-t, Javascriptet, CSS-t. Elvárás volt, hogy a létrehozott weboldal bármilyen böngészőből és operációs rendszertől függetlenül megfelelően fusson. Bemutatták azt is, miként készült el az oldal – amely tehát azoknak készült oktató, tanító jelleggel, akiket érdekelnek a nyílt forráskódú megoldások –, és lényeges volt: a kód programozói szempontból könnyen olvasható, akár módosítható legyen.

A verseny 24 órán keresztül zajlott, szombat 10 órától vasárnap 10 óráig, és előfordult, hogy az egyik csapattárs jelezte, elmegy 10 percre – aztán egy óra múlva telefonáltak neki, hogy mi történt vele. Kiderült, elaludt. Vasárnap 15 órakor tették közzé az eredményeket.

Mivel az előkelő második helyen végeztek, kaptak egy további feladatot. Másnapra, hétfőre egy videót készítettek, amelynek során lényegében újra bemutatták – többek között a képernyő képének rögzítése révén –, hogy miként készült el a tudásmegosztó portál. Hogyan lehet regisztrálni, bejelentkezni, cikkeket írni és olvasni, valamint akár chatelni. Azt is számba vették, milyen továbbfejlesztési lehetőségek vannak, milyen jövőt szánnak az oldalnak.

A tanulók kiemelték, nagyon fontos volt a verseny során, hogy valódi csapatként dolgoztak együtt, hogy támogatták egymást, és megemlítették: bizonyára több száz munkaórát fektettek a versenybe. A jelenleg tizenegyedik évfolyamos diákok informatikusnak készülnek, budapesti, szegedi és debreceni egyetemeken, főiskolákon folytatnák tanulmányaikat.

Csapatként alkottak nagyot

Tusjak Brigitta, a gészis diákok felkészítő tanára és osztályfőnöke elmondta, fontos volt a verseny során, hogy átfogó tudás birtokában legyenek a fiatalok, hiszen nem volt elég csupán az, hogy valaki tud programozni. Hozzáfűzte, a felkészülés időszakában, a két hónap során 27 alkalommal „meetingeltek”, vagyis találkoztak online formában, a virtuális térben. Az első két forduló kérdései alapján felkészülhettek a diákok a döntőre, és ő is hangsúlyozta, hogy ­valódi csapatként érték el a sikert­.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában