olvasói kérdések

2020.07.07. 06:55

Útfelújítási kavics törte be a gyulai sofőr szélvédőjét

Tönkretette egy autó szélvédőjét egy Gyula és Szabadkígyós közötti útfelújításnál felcsapódó kavics. Az elmúlt napokban több olvasói kérdés is érkezett hozzánk a Békés megyében zajló utakat érintő munkálatokkal kapcsolatban.

Papp Gábor

20200703 Gyula Kónya István alpolgármester Gyula határába mutatja az aszfaltozás minőségét. Fotó: Imre György IGY Békés Megyei Hírlap

Fotó: Imre György

A gyulai Misinkó Géza elmondta, a közelmúltban súlyosan károsodott Toyota típusú autójának szélvédője, mert egy szemben közlekedő autós úgy felverte az útfelújításhoz használt kavicsot, hogy az kárt tett a járművében. A szurok és az apró kavics közös alkalmazása sem szerinte, sem több olvasónk szerint nem működik megfelelően. Amellett, hogy az autó szélvédőjében kárt okozott a kavics, olvasónk azt sem tartja feltétlenül normálisnak, hogy másnap az út mellett található tanyák tulajdonosai söpörték el ingatlanjaik elől a köveket, melyeket az autók sodortak oda a szakaszról.

A károsult nem tudja, mitévő legyen. Információi szerint akkor kaphatna kárpótlást, ha a szembejövő autós kitölti a betétlapot, de erre nem volt lehetőség. Szerinte valami nem működik jól a technikával, különösen, mert a járművek nem hajtottak gyorsan a szakaszon. Az ügyben megkeresték Kónya Istvánt, Gyula alpolgármesterét is. Mint azt hírportálunknak elmondta, személyesen neki is okozott már problémát a kavicsfelverődés. Három év alatt két alkalommal kellett szélvédőt cserélnie hasonló okból.

Kónya István szerint valamit át kellene gondolni a felújítás módjával kapcsolatban /Fotó: Imre György/

– Cseppet sem ideális, hogy szabályosan közlekedő autóvezető gépjárművében kár keletkezzen, mert valami nem működik megfelelően a felújításban. Ezt az is bizonyítja, hogy az elmúlt időszakban több hasonló panasz is befutott hozzám – tette hozzá. – Természetesen az autósoknak is figyelniük kell egymásra, de – nyomatékosította az alpolgármester – ahogy járja az országot, ilyen ellentmondásokkal még nem találkozott.

– Persze lehet, hogy rosszkor voltam az útfelújításoknál, és ez valóban egy bevált technika, de itt, a megyében nem úgy tűnik, hogy jól működik – ecsetelte. – A 40-es sebességkorlátozó tábla érezhetően nem megoldás, nem veszi elejét a károknak, bár mindent meg lehet magyarázni.

Kónya István és a károsult egy részletes videót is eljuttatott hozzánk, amin jól látszódik, hogy a javításhoz használt kavics nincs beledolgozva a felújított szakaszba. Gyakorlatilag lábbal el lehetett söpörni.

A Közút szerint nem lehet gond a technikával

A Magyar Közút Kommunikációs Osztályán kiemelték, az érintett útszakaszon tapasztalható megoldást akkor alkalmazzák, ha az utak burkolatán még nem érzékelhető repedések, felületi hámlások keletkeznek, melyek egyszerű kátyúzással nem javíthatók gazdaságosan, mivel ezek túlnyomó részének még sekély a élysége, viszonylag megfelelő profilú és nem deformált a burkolat. Az előkészített burkolatra bitumenemúlzió-kipermetezésre szórt zúzalékkal bevonatot képeznek. Hozzátették, a korábban többször is használt technológia velejárója minden előírás betartása mellett is bizonyos szintű kőfelverődés és „izzadás”, aminek kezelésére rendelkezésre állnak a megfelelő eszközök.

– A kőfelverődések azonban a kihelyezett figyelmeztető táblák jelzéseinek betartása mellett nem okozhatnak sérüléseket a járműveken. Az útszakasz burkolatának vízzárósága viszont jobb lesz, ami a burkolat élettartamát is növeli – húzták alá.

Felvetésünkre úgy fogalmaztak: a tapasztalatok szerint 40 km/h sebesség megválasztása esetén a felverődés valószínűsége lényegesen lecsökken. Ebből adódóan kell az ilyen munkák elvégzése után – az időjárástól és a helyi körülményektől függően – pár hétig a 40 km/h sebességkorlátozást elrendelni. Az ilyen útjavítás esetére sebességkorlátozó és egyéb táblák kihelyezését ide vonatkozó előírások is szabályozzák.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában