katasztrófa

2020.04.04. 15:23

Százhatvanöt éve óriási árvíz pusztított Gyula városában

Százhatvanöt éve, 1855-ben a település történetének egyik legnagyobb árvize pusztított Gyulán. Az épületek több mint nyolcvan százaléka került víz alá azokban a hetekben.

Papp Gábor

20200331 Gyula Gyula belvárosában áll bodoky szobor a KÖVIZIG épülete előtt Fotó: Imre György IGY Békés Megyei Hírlap

Fotó: Imre Gyorgy

A 19. századtól az árvizek alapvetően meghatározták a térség életét. Az 1840-es évektől a helyzet kezdett tarthatatlanná válni. Mint az Árpási Zoltán „Gyula könyvében” is olvasható, egymást követő két esztendőben, 1844-ben és 1845-ben is víz alá került az alacsonyabban fekvő Magyar-Gyula egy jelentős része. 1845 márciusában az ár éjjel tört rá a városra, és 203 házat döntött romba.

„Borzasztó volt hallani a bennszorultak jajve­székülésüket és segítségért való kiabálásaikat” – olvasható egy visszaemlékezésben, ami kitért arra is, hogy sokan mélyen aludtak az ár kezdetekor, és alig volt pillanatnyi idejük arra, hogy életüket és csekély javaikat mentsék.

Bodoky gyulai szobra az árvízi időszakra is emlékeztet /Fotó: Imre György/

A város ki sem heverte a pusztítást, amikor 1855-ben minden korábbinál nagyobb katasztrófát okozott a víz. A tél kemény fagyokkal telt, és az átfagyott talajba nem tudott beszivárogni a hegyek egy méternél is vastagabb, olvadásnak indult hótömege. A töltések átszakadtak, a Fekete- és Fehér-Körös vize Gyulára zúdult. Az épületek több mint 80 százaléka, 1600 ház került víz alá.

Ez volt a város történetének egyik legnagyobb árvize. Góg Imre, a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság nyugdíjas vízügyi munkatársa 2005-ben, a 150. évfordulón tartott előadást az eseményekről. A Körös-vidéki Hírlevélből kiderült, hogy a városon akkor még keresztülfolyó Fehér-Körös a Fekete-Körös áradásával együttesen február közepén kezdte ostromolni a települést a víz, ami elborította Kisvárost, Újvárost, Magyarváros egy részét, körbezárta Németvárost, 1600 tanya és lakóépület került víz alá.

A Vasárnapi Újság a következőképpen számolt be az eseményekről: „Gyulát (Békésmegyében) olly vizáradás pusztitá, minőre még emberek nem emlékeznek. A Fehér- és Fekete-Körös, melylyek Magyar- és Német-Gyula hosszában folynak, szépen megtisztultak a jégtől, minden veszedelem nélkül. De alig kezdtek ez esetnek örülni a régóta aggódó lakosok, midőn febr. 15-én a Fekete-Körös medréből kitört, a város északi részén alantabb fekvő helyeket elöntötte, szétrombolt mindent a mit útjában talált, s az emlékezet előtti idők óta elhagyott Régi-Körös ágyába vette magát, s egyszersmind mindenfelé áradással önté el a vidéket nagy terjedelemben. Számtalan tanya víz alá került, nagyrészben összeomlottak épületeik, a marhából a mit a roskadozó falak agyon nem vertek, annak nagy része a vizbefult, vagy megfagyott. És e pusztitást febr. 20-án megkétszerezé a Fehér-Körös, melly szintén kitört medréből, s a város déli részét pusztította. – Oda van nemcsak Gyula, a szép alföldi szorgalmas város nagyobb része, de határának, vidékének is minden reménye; nem fog ott aratni, sem szüretelni ez idén a szorgalmas gazda…”

Magyarország kormányzója, Albert főherceg a vízkárosult tájak megtekintése során Gyulán is bejárta az elpusztult városrészeket, és kinyilvánította, hogy ennek többé nem szabad megtörténnie, mert „Gyula végleg megszűnik lakóvárosnak lenni.”

A kormányzó ekkor úgy látta, ha a Fehér-Körös medre továbbra is a városon keresztül halad, Gyula tényleg oda lehet. A főherceg rendeleténél fogva a Nagyváradi Helytartótanács 1856. november 12-én elrendelte, hogy a Fehér-Körös vizét egy új, a városon kívül épített mederben vezessék.

Bodoky Károly véleménye eltért

Bodoky Károly, a Körös-szabályozási Társulat mérnöke, nem helyeselte az új csatorna tervét. A Bodoky-féle terv szerint a Fehér-Körös továbbra is Gyulán folyt volna keresztül kiszélesített mederben, megerősített gátak között.

Az 1855. évi pusztító árvíz következtében azonban folyószabályozási terveit elvetették, és véleménye ellenére a Fehér-Köröst Gyula felett az eredeti medréből, a mai Élővíz-csatornába elterelték, Békésig egy új csatornát ástak, a Fekete-Körös vizét pedig Doboznál a Fehér-Körös új medrébe bevezették.

Ennek ellenére a vízépítő mérnök korának egyik legjelesebb személyisége. 1847–1848-ban kidolgozta a Körösök és a Berettyó szabályozásának tervét. Később a Körös-Berettyó Társulat főmérnöke lett, ő irányította a folyók szabályozási munkálatait.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában