2019.12.03. 11:25
Ha nem tudnak visszaadni, postán küldik meg a visszajárót
Egy olvasónk jelezte, hogy a békéscsabai vasútállomáson húszezressel szeretett volna jegyet vásárolni, de a pénztáros nem tudott visszaadni a bankjegyből. Utánajártunk, mi ilyenkor a teendő, milyen lehetőségeket ajánlanak fel a közlekedési vállalatok.
Budapest, 2016. április 4. Jegyeket vásárol egy utas a budapesti Déli pályaudvaron 2016. április 4-én. Az új vasúti jegyértékesítési rendszerrel a MÁV-Start Zrt. már hetente 200 ezer darab jegyet ad el, ez heti 110 millió forint bevételt jelent, mondta Feldmann Márton, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgató-helyettese sajtótájékoztatóján. MTI Fotó: Kallos Bea
Fotó: Kallos Bea /MTI/
Dányi László elmesélte, hogy gyakran jár Budapestre, legutóbb viszont majdnem a békéscsabai állomáson maradt. – Retúrjegyet szerettem volna kora reggel vásárolni a vasútállomáson, de a pénztáros nem tudott visszaadni a húszezer forintos bankjegyből. Ha nem váltja fel a pénzt az állomáson található kis vegyesbolt eladója, akkor nem utazhatok el dolgozni a fővárosba – fogalmazott olvasónk.
Az esettel kapcsolatban megkerestük a Magyar Államvasutak Zrt. munkatársait, akik az alábbi választ adták: a társaság minden jegypénztára rendelkezik meghatározott összegű váltópénzzel, melyet az utasforgalomra tekintettel határoznak meg.
– A pénztáros munkakezdését követő időszakban azonban előfordulhat, hogy a rendelkezésre álló váltópénz összege több egymást követő nagy címletű bankjeggyel történő fizetés esetén nem bizonyul elegendőnek. Azonban a készpénzes fizetés mellett, egyes jegypénztárakban van lehetőség bankkártyás fizetésre is. Amennyiben az utas nem rendelkezik bankkártyával és nincs megfelelő aprópénze, illetve ha a jegypénztáros vagy a jegyvizsgáló nem tud visszaadni, a vasúttársaság a fennmaradt tartozásáról igazolást ad. Ezzel párhuzamosan feljegyzi az utas által megadott címet, ahová a visszajáró pénzt a menetjegyváltástól számított öt naptári napon belül a vasúttársaság megküldi – tájékoztatták hírportálunkat.
Ugyanezt a kérdést a Volánbusz Zrt. felé is feltettük, ahol elmondták, hogy az autóbusz-vezetők és a pénztárosok minden esetben rendelkeznek váltópénzzel, azonban előfordulhatnak olyan életszerű helyzetek, amikor a rendelkezésre álló fizetőeszköz már nem elegendő.
– Abban az esetben, ha az autóbusz-vezető váltópénze egy út során már nem tartalmaz az aktuális visszaadáshoz elégséges címletet, úgy a társaságunknál lehetősége van arra, hogy átvételi elismervényt töltsön ki az átvett összegről, mely alapján társaságunk a menetjegy ára és az átadott címletű készpénz közötti különbözetet postán visszaküldi az utasnak – fogalmaztak.
Ugyanakkor hangsúlyozták, hogy évente csak néhány alkalommal érkezik pénz visszaadásával kapcsolatos panasz az ügyfélszolgálatukhoz.
Egyre több bankjegy van forgalomban
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) tavalyi beszámolójából kiderül, hogy a forgalomban lévő készpénzállomány értéke 2018. december 31-én 5998 milliárd forint volt, mely 17 százalékos, 884 milliárd forintos bővülést jelentett az előző év végi állományi értékekhez képest. A 2018-as év során jelentősen növekedett a forint készpénzállomány, amelynek fő okai továbbra is a megtakarítási célú készpénztartás, illetve a fogyasztás bővülése.
A két legnagyobb értékű bankjegycímlet továbbra is meghatározó szerepet tölt be a készpénzforgalomban, együttesen az összes forgalomban lévő bankjegy darabszámának 70, értékének pedig 95 százalékát tették ki 2018 végén – olvasható a jelentésben.