Technikai fejlődés

2019.07.19. 11:29

Hagyományos helyett elektromost vezetnek

A technika fejlődésével egyre több elektromos autóval találkozhatunk országszerte, így Békés megyében is. Az újdonsággal azonban nemcsak előnyök járnak, hanem olyan veszélyhelyzetek is előjöhetnek egy esetleges balesetnél, amit másképp kell kezelni, mint egy hagyományos járműnél.

Vásári Erzsébet

Simon Tibor balesetekre specializálódott közlekedésbiztonsági mérnök elmondta, két főbb típust kell elkülöníteni: a hibridet – ebben található belső égésű- és elektromotor is – és a teljes mértékben elektromos autót. Azonban mindkettőben egyformán jelen van egy nagyfeszültségű elektromos hajtásrendszer, amelynek műszaki felépítése egy esetleges balesetnél előnyt jelenthet, ugyanakkor veszélyes is lehet.

Ez az előny főként a tisztán elektromos autók frontális ütközésekor érvényesül, hiszen a jármű hátuljában vagy aljában elhelyezett motor és a hozzá tartozó energiatároló akkumulátorcsomag lehetőséget ad arra, hogy az üres orr tompítsa a csattanás erejét, ami így kevésbé hat az utasokra.

Hátránya pedig – mindkét típusnál – egy hátulról érkező karambol, vagy felborulás esetén van, ha az akkumulátor csomagja megsérül. Ilyenkor a benne lévő lítiumionos akkumulátorok veszélyessé válhatnak, ugyanis nagyon éghetőek, és zárlat esetén nehéz eloltani őket – mert öngyulladásra is képesek –, vagy egyáltalán nem is lehet.

Egyre több elektromos autó közlekedik a honi utakon is /Illusztráció: Shutterstock/

Példaként említett egy amerikai esetet, amikor egy új Teslával szenvedtek balesetet, és a tűzoltók nem tudták eloltani a benne keletkezett tüzet még úgy sem, hogy mintegy 3 órán keresztül locsolták, összesen 7500 liter oltóanyaggal. Ez csupán annyira volt elegendő, hogy kellően lehűtötték a biztonságos helyre való szállításhoz, ahol hat óra múlva újra lángra lobbant az autó.

A továbbiakban elmondta, az elektromos és hibrid autók baleset utáni mentésénél a szakembereknek arra is ügyelni kell, hogy ezek mind nagyfeszültségű vezetékekkel vannak ellátva, és megrázhatják a mentést végző személyt vagy a sérült utast is. Éppen ezért fontos, hogy először áramtalanítsák a járművet, csak utána kezdjenek vele bármihez.

Az ilyen típusú autók előnyeire visszatérve elmondta, a lokális környezetszennyezésük jóval alacsonyabb, mint egy benzines vagy dízeles járműnek. Minél több elektromos autó van egy településen, annál kevesebb szmog lesz ott.

Hozzátette, a globális probléma ezzel sajnos nem oldódik meg, hiszen az áramot ezekhez is elő kell állítani valahol, ami nagy károsanyag-kibocsátással jár, illetve a már nem használt akkumulátoroknak csupán 50–60 százaléka lesz újrahasznosítható, a maradék megint csak a környezetet szennyezi majd.

Végül a járművekkel – egyaránt a belső égésű- és az elektromotorosokkal – és a balesetekkel kapcsolatban kifejtette, a szakemberek egyre korszerűbb technikákkal próbálják már biztonságosabbá tenni a közlekedést, melynek részeként kifejlesztették az úgynevezett fejlett vezetőt támogató rendszereket (ADAS).

Ennek lényege, hogy egyes helyzetekben – például gyalogos lép az autó elé hirtelen, vagy vészfékeznek előtte – hangjelzéssel, illetve rezgéssel, a komolyabb eszközök pedig már a jármű lefékezésével segítik a sofőrt.

Kiemelte, ezekre semmiképp sem lehet teljes mértékben hagyatkozni, és rábízni magunkat az autóra, inkább csak egyfajta vészhelyzeti támogatásként szabad felfogni.

Speciális képzés a tűzoltóknak

Gombos Erik tűzoltó hadnagy, megbízott szóvivő elmondta, az elektromos motorral meghajtott és jellemzően nagyfeszültségű akkumulátoros áramforrással, vagy üzemanyagcellás energiaforrással rendelkező közúti járművek elterjedése folyamatosan növekvő tendenciát mutat, amely a mentő tűzvédelem területén is megköveteli a naprakész ismereteket és felkészültséget.

A fentiekben keletkezett tüzek oltása és műszaki mentése során a közúti járművek mentési szabályait ötvözni kell a feszültség alatti villamos berendezések beavatkozási szabályaival.

A beavatkozás megkezdése előtt azonosítják a bajba jutott gépjárművet, és megállapítják, milyen meghajtó rendszerű. Ezt követően elvégzik az autó feszültségmentesítését, rögzítését, illetve az akkumulátor semlegesítését, amennyiben sérülése miatt szükséges. A továbbiakban következnek csak a szokásos műszaki mentési feladatok a káreseménytől és a gépkocsi sérülésétől függően.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában