KiberPajzs projekt

2023.11.25. 19:55

Online csalások: újabb és újabb átverésekkel jutnak pénzhez bűnözők Békésben

A KiberPajzs projekt kommunikációs partnere a Médiaunió Alapítvány közleményt adott ki, miszerint egyre többen aggódnak, hogy szeretteik is áldozatul eshetnek az internetes és banki csalásoknak. Békésben is szedi az áldozatait az internetes csalás. Különösen azok vannak veszélyben, akik kevésbé ismerik a digitális világot, és sokszor nehezebben tájékozódnak az online-térben.

Nyemcsok László

A valódi banki ügyintéző soha nem kér netbankos felhasználónevet, jelszót, CVC-kódot, a bankkártya lejárati dátumát, vagy egy SMS-ben kapott jóváhagyó kódot.

Forrás: Shutterstock

Deményné Tűri Zsanett, a Békés Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense elmondta, a kiberbűnözők és banki csalók ellen folyamatos körültekintésre van szükség. Odafigyeléssel és megfelelő tájékoztatással azonban hatékonyan megakadályozható, hogy szeretteink áldozattá váljanak.

Deményné Tűri Zsanett kiemelte, a Médiaunió Alapítvány szakértői összegyűjtötték a hasznos gyakorlati tippeket az online-csalások kivédésére. Javasolják, hogy a felhasználók mentsék el a bank hivatalos webcímét a böngészőben a kedvencek közé, ahonnan már újragépelés nélkül, biztonságosan előhívható a hivatalos banki oldal. Ha a felhasználó az internetes keresőoldalakon írja be a bank nevét, fennáll a veszély, hogy a valódi felület helyett a keresés során a lista elején szereplő hamis linkekre kattint.

Ne használják ugyanazt a jelszót!

Annak érdekében, hogy megelőzzék a bajt, ne használják több helyen ugyanazt a jelszót, ha pedig újat kell létrehozni, legyen legalább 12 karakteres, legyenek benne nagybetűk, számok és különleges írásjelek is. Nem ajánlott a könnyen kitalálható jelszavak használata, mint például a háziállat neve és születési éve. Jó megoldás lehet, ha jelszóként például egy közmondás kezdőbetűit használják az emberek, számokkal és speciális karakterekkel kiegészítve. Javasolt a kétlépcsős hitelesítés használata és vírusirtó beállítása.

A gyanúsan hangzatos online-befektetés, ami túl szép, hogy igaz legyen, az valószínűleg átverés, még akkor is, ha ismert emberek vagy cégek nevében hirdetik. A tapasztalatlanabb internetezőket könnyen félrevezethetik a kecsegtető, szokatlanul magas hozamot ígérő befektetéssel, vagy éppen a mesés kriptovaluta-vásárlási lehetőségekkel csalogató kiberbűnözők.

A sajtóreferens kitért arra, senki ne töltsön le ismeretlen szoftvert a számítógépére, különösen akkor ne, ha ezt egy cég vagy hatóság nevében, telefonon kérik. Egyes pénzintézeteknél kérvényezhető, hogy más is kapjon a számlatulajdonos fiókjáról kártya- vagy számlafigyelő SMS-szolgáltatást, és ha a családtagok ilyet igényelnek, gyorsan közbe tudnak lépni, ha valami gyanúsat tapasztalnak.

A megelőzés érdekében érdemes beszélni a családdal

Az internetes banki csalók nem mindig az interneten keresztül szedik áldozataikat, gyakori módszer, hogy telefonon keresztül próbálnak meg áldozatokat csalni a hamis online-felületekre és alkalmazásokra. Emellett az sem ritka, hogy egyszerűen egy telefonhíváson keresztül próbálják kicsalni a gyanútlan emberek személyes és banki adatait. Érdemes végigbeszélni a családdal, melyek azok a tipikus mondatok, amelyek azonnal elárulják a csalókat.

Egy valódi banki ügyintéző ugyanis soha nem kéri, hogy adjuk meg a nevünket, hiszen pontosan tudja, kit keres, nem ijesztget vagy sürget, és nem mond olyat, hogy azonnal döntenünk kell. Nem „kapcsol egy másik bankot”, hiszen ez a banktitok súlyos megsértése lenne. Nem kérdezi meg, hogy melyik banknál van számlánk, hiszen pontosan tudja, mert egy valódi bank csak a saját ügyfeleit keresi fel. A valódi banki ügyintéző soha nem kér netbankos felhasználónevet, jelszót, CVC-kódot, a bankkártya lejárati dátumát, vagy egy SMS-ben kapott jóváhagyó kódot. Nem kéri, hogy segítsünk átutalni a pénzünket egy biztonságos számlára, mert a jelenlegi veszélyben van, mivel nem utalhatnak pénzt senki nevében.

Mi a teendő, ha megtörtént a baj?

Deményné Tűri Zsanett beszélt arról, mi a teendő, ha megtörtént a baj. Csalás gyanúja esetén mindig a banki ügyfélszolgálatot kell először hívni, a legtöbb pénzintézet telefonos menüjében külön menüpont van a visszaéléseknek. Az ügyintézők gyakran javasolják, hogy a segítségükkel haladéktalanul tiltsuk le a bankkártyát, illetve szükség esetén az elektronikus csatornákhoz való hozzáférést. Ez azért fontos, mert a limitek nullára állításával átmenetileg ugyan megakadályozhatjuk a következő kártyás tranzakciót, de teljes biztonságot a kártya – szükség esetén az elektronikus csatornák – tiltása jelent. Miután az érintett beszélt a banki ügyfélszolgálattal, ne felejtse el megtenni a rendőrségi feljelentést sem!

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában