Galériával

2020.07.25. 13:42

Európában egyedülálló lesz az M44-esnél épülő Tisza-híd

Az M44-es gyorsforgalmi út új hídjának szerkezetépítési munkálatai a Panama-csatorna rekonstrukciójakor is használt PERI rendszerekkel valósulnak meg. Az alépítményi munkarészek már több mint 70 százalékos készültségi szintnél tartanak, az útszakasz nem hétköznapi részét a tervek szerint 2021 szeptemberében adják át.

N. T.

Fotó: Bernát Benjámin László

Ahogy arról korábban beszámoltunk, Tisza-híd épül az M44-es egyik szakaszán: az Európában egyedülálló tiszaugi szerkezet deformált ellipszist formáz, így az 556 méter hosszú híd megjelenése az Alföld egyik jelképére, az ekhós szekérre emlékeztet. – A tavaly átadott Tiszakürt-Kondoros szakaszhoz kapcsolódó 10 kilométeres, Lakitelek és Tiszakürt közötti szakasz a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában, a Duna Aszfalt Kft. generálkivitelezésével jön létre. Az útszakaszon kialakítás alatt álló új Tisza-híd az A-Híd Zrt. alvállalkozásában és az Uvaterv Zrt. tervei alapján valósul meg. A híd kivitelezői rugalmas megoldásai és tapasztalt szakemberei miatt a PERI mellett döntöttek a zsaluzatok kiválasztásakor – írja a magyarepitok.hu.

A híd teljes hossza 566 méter lesz /Fotók: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu/

A projektben összesen 127 hídgerendát használnak fel, a hídpilonok végső magassága több mint 50 méter lesz.

A Lakitelek és Tiszakürt közötti új gyorsforgalmi útszakasz impozáns részét a hozzá tartozó keretműtárggyal együtt a tervek szerint 2021 szeptemberében adják át, az alépítményi munkarészek már több mint 70 %-os százalékos készültségi szintnél tartanak.

Háromnyílású híd születik meg a projektben

Nem csak Európában, a világon is mindössze néhány olyan szerkezet található, amelyhez hasonló – itthon úttörőnek számító – beruházás épül az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszán.

A híd teljes hossza 556 méter, amelyből a 307 méter hosszú mederhídszakasz biztosítja a folyó feletti közlekedést. Az új tiszaugi Tisza-híd háromnyílású hídként jön létre, legnagyobb szabadnyílása 152 méter lesz.

70 tonna zsaluanyagot használtak fel a kivitelezők

A parton összeépített acél tartószerkezet betolását segédjármokkal támogatják. A zsaluzási, vasszerelési és betonozási munkálatokat két toronydaru is segíti, a darupályák magassága közel 60 méter. Az acélszerkezetek gyártásán közel 40 ember dolgozik, az építés helyszínén pedig oldalanként 40-50 fő, munkafázistól függően. Az óriási méretek miatt több esetben 24 órás betonozásra is szükség van.

Az íves pilonok kivitelezésénél összességében mintegy 70 tonna zsaluanyagot használtak fel a kivitelezők. Külön kihívást jelentett a hullámtéri pillérek kivitelezése, ugyanis ezen a szakaszon 1,8 méter átmérőjű és 11,2 méter magas vasbeton pilléreket alakítottak ki.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!