Gazdaság

2009.07.28. 08:55

Húsz év után is csak terv marad a déli autópálya

Lassan húszéves a déli autópálya ötlete, amelyet a nyugati határszél megyei politikusai újra szorgalmaznak. A mintegy 700 kilométer hosszú sztráda Magyarország leghosszabb pályája lett volna, ha elkészül.

F. G. K.

Az út Nyíregyházát kötötte volna össze Sopronnal Kőszeget, Szombathelyet, Zalaegerszeget, Nagykanizsát, Kaposvárt, Pécset, Szekszárdot, Szegedet, Hódmezővásárhelyet, Orosházát, Békéscsabát, Berettyújfalut és Debrecent érintve.

Magántőkéből, állami segítséggel épült és koncessziós alapon működött volna. A déli autópálya miatt 1991-ben megalakult a Déli Autópálya (DAP) Kft. Az alapítók közé valamennyi érintett önkormányzat belépett, a befizetett összegek után pedig részvényeket kaptak az időközben rt.-vé alakult cégben.

A terv már akkor is megosztotta a szakértőket és a politikusokat. Két, általunk megkérdezett honatya most sem a déli autópálya megépítését szorgalmazná. A szocialista Molnár László szerint a déli autópálya helyett továbbra is sokkal fontosabb a sugaras irányú koncepció és ennek keretében az M44-es út. Mint az országgyűlési képviselő mondta, nem szabadna háromévente tíz évre szóló stratégiákat gyártani, helyette be kellene fejezni azt, amit elkezdtek.

Hasonlóan vélekedik Erdős Norbert. A fideszes országgyűlési képviselő szintén azt hangsúlyozta, előbb készüljön el az M44-es, utána gondolkozzunk csak újabb elképzelésben. Mint mondta, a déli autópálya visszatérő ötlet, amelyet apránként, egy-egy térség megerősödése életre hívhat. Hamarosan valószínűleg létrehozzák Hódmezővásárhely és Szeged, illetve Debrecen és Nyíregyháza között a jól járható utat, de a Pécs—Baja közti szakaszról is szó van.

Csupán apránként és később építhetik meg az utat

Tíz évvel ezelőtt a politikusok úgy vélték, a déli autópálya pótolja majd a veszteséget, hogy a Trianonnal a határon kívülre került a déli körút és körvasút. A terv nagyszabású volt, az út a szintén csak elméletileg létező M9-es autópálya mellett működött volna. A déli autópályából most sem lesz semmi, hiszen Szabó Pál korábbi közlekedési miniszter szerint legkorábban a 2014 és 2020 közötti időszakban a Szombathely és Vasvár szakasz jöhet létre belőle.

Tíz évvel ezelőtt a politikusok úgy vélték, a déli autópálya pótolja majd a veszteséget, hogy a Trianonnal a határon kívülre került a déli körút és körvasút. A terv nagyszabású volt, az út a szintén csak elméletileg létező M9-es autópálya mellett működött volna. A déli autópályából most sem lesz semmi, hiszen Szabó Pál korábbi közlekedési miniszter szerint legkorábban a 2014 és 2020 közötti időszakban a Szombathely és Vasvár szakasz jöhet létre belőle.

-->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!