Kultúra

2009.09.17. 17:00

Kerítésoszlopnak használták a világháborús gépágyút

Éveken át kerítésoszlopként használtak Lökösházán egy egyedülálló, második világháborús hadtörténeti értéket. Az 1944-ben lezuhant, német repülőgép páncéltörő gépágyúja csütörtökön a szolnoki repülőmúzeumba került.

Cs. Á.

Egy füstölgő, német Henschel-129 B2/R2 repülőgép érkezett Lökösháza közelébe, Arad-Világos irányából 1944. szeptember 21-én, 13 óra körül. A pilóta rádión segítséget kért, kiengedte a kerekeket, és megpróbálta letenni a gépet. Egy domb alján nádas, vizes terület volt, melyben a repülő enyhén megsüllyedt, majd keresztbe fordult és elakadt. A 20 év körüli német pilóta kisebb sérülésekkel úszta meg a leszállást. Nem sokkal később Békéscsabáról egy kétfedeles gépen német katonák érkeztek, kiszerelték a rádiót és elvitték magukkal a pilótát.

Így ért véget a repülőgép története, bár más szempontból ekkor kezdődött el igazán. A roncsok után ugyanis a közelmúltban Wittmann Attila, Domokos Ferenc és Jantyik Pál kezdett kutatni. Érdeklődtek a helybelieknél, korabeli szemtanúkkal beszéltek, levéltáraztak.

— A Henschelt másfél évig csak a helyi lakosság, legfőképpen a gyerekek látogatták. Egyes darabjait „újrahasznosították”. A kabintetőből szánkó lett, az üzemanyagot egyszerűen leszívták, mind a 200 litert. A háború után, már 1946 körül, egy nap lovas szekérrel munkások érkeztek. Szétvágták és elszállították a gépből megmaradt roncsot, hogy beolvasszák. A repülőgép a sáros, lágy területen megsüllyedt és a törzs aljára szerelt gépágyú elmerült a sárban. Amikor a háború végeztével szétdarabolták a roncsot, valószínűleg ezért nem szállították el. A cső végül egy szántás alkalmával került elő, és később kerítésoszlopként használták. Végül a repülőgép története után kutatva leltünk rá, és vásároltuk meg — mondta Wittmann Attila, a Magyar Roncskutató Egyesület tagja.

A Kétegyházán élő roncskutató Domokos Ferenccel felajánlotta az MK 103 típusú, 30 milliméteres, a harckocsik tetején lévő, vékonyabb páncéllemez átütésére alkalmas gépágyút a szolnoki repülőmúzeumnak, ahol örömmel éltek a lehetőséggel.

[caption id="" align="aligncenter" width="345"] Hs 129 B-2
[/caption]

— Hamarabb repül szembe egy fehér holló az ikertestvérével, minthogy ilyen gépágyúra bukkan valaki. Magyarországon ennek a repülőgépnek még a maradványaira se lehet rálelni, így egy ilyen, jó állapotban lévő darab felbecsülhetetlen ritkaságnak számít — értékelt a relikviát átvevő Magó Károly főtörzsőrmester.

A Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhely munkatársa tegnap látogatott Kétegyházára, hogy átvegye a leletet, amit majd Szolnokon tekinthet meg az érdeklődő közönség.

Egy magyar honvéd halála miatt maradt meg a gépágyú

Nem kis részt egy magyar katona halálának köszönhető, hogy a gépágyút nem szerelték le a hasznos részeket menteni igyekvő honvédek, így az elmerülhetett a sárban. Wittmann Attila roncskutató elmondta, a gép kényszerleszállása után pár nappal a visszavonuló magyar katonák is meglátogatták a helyet.

— Megnézték a repülőt, és igyekeztek menteni belőle a még használható eszközöket. Ekkor véletlenül a pilótafülkében ülő magyar katona megnyomta a fedélzeti géppuska elsütő gombját. A repülő géppuskája tüzelni kezdett és az előtte álló bajtársát a sorozat eltalálta. A közeli tanyába szaladtak lepedőért, majd a vasútállomásra vitték, de a szerencsétlenül járt honvéden ez már nem segíthetett. Valószínűleg ennek a balesetnek is köszönhető, hogy a gépben megmaradt az ágyú, ami a gép aljára, a testre volt erősítve — mondta Wittmann Attila.

— Megnézték a repülőt, és igyekeztek menteni belőle a még használható eszközöket. Ekkor véletlenül a pilótafülkében ülő magyar katona megnyomta a fedélzeti géppuska elsütő gombját. A repülő géppuskája tüzelni kezdett és az előtte álló bajtársát a sorozat eltalálta. A közeli tanyába szaladtak lepedőért, majd a vasútállomásra vitték, de a szerencsétlenül járt honvéden ez már nem segíthetett. Valószínűleg ennek a balesetnek is köszönhető, hogy a gépben megmaradt az ágyú, ami a gép aljára, a testre volt erősítve — mondta Wittmann Attila. Fotó: Kiss Zoltán Hs 129 B-2 -->

Ezek is érdekelhetik