Közélet

2009.12.13. 19:36

Elment az utolsó vonat két szárnyvonalon

Békés megyében két vasúti szárnyvonalat szüntettek meg december 12-ével. A Körösnagyharsány—Vésztő, illetve a Kondoros—Kisszénás vonal vált nálunk a MÁV-megszorítások áldozatává.

B. I. - K. E.

Fotó:

1891. június 29-én zakatolt be az első vonat Vésztőre Kótpuszta irányából. Kótpusztát már 1887-ben meg lehetett közelíteni vasúton. A Nagyvárad—Kótpuszta vonal ugyanis 122 esztendeje épült ki.

Körösnagyharsány és Vésztő között valószínűleg 2009. december 12-én este közlekedett utoljára menetrendszerű személyvonat. Vésztőn szombaton kétszer: délelőtt és a Harsányba 18.40-kor, utoljára induló „piroskától” is búcsúztak a környékbeliek.

Kaszai János polgármester szombaton este fájó szívvel érkezett az állomásra. Csatlakozott hozzá Máté Pál, Körösnagyharsány polgármestere és Farkas Zoltán, a megyei közgyűlés alelnöke is.

A vezetőállásban, a tősgyökeres vésztői Fehér Sándor mellett tettük meg a Harsányba vezető 31,6 kilométeres Vésztő—Körösnagyharsány utat.
— Mintha temetésre mennék — öntötte szavakba érzéseit a mozdonyvezetőként 1977. május 1-jén, ugyanezen a szakaszon kezdett Fehér Sándor. Szavaiból az is kiderült, minden bizonnyal az év végével szögre akasztja a mundért.

Kondorosról szombaton 16.45-kor indult az utolsó vonat Kisszénásra, a hét tanyából álló „kis szigetre”. A hasonlat ugyan sántít, mert nem víz, hanem jelenleg hatalmas sár veszi körül a tanyacsoportot. Kondoroson is elbúcsúztatták az utolsó járatot. Gyertyát gyújtottak, a vonat hosszasan dudált. A hivatalos verzió a személyszállítás szüneteltetéséről szól, de mindenki úgy érzi, a 6 kilométeres nyílegyenes vonalon valószínűleg soha nem áll vissza a rend...

— A helyiek pénzéből épült meg Kisszénásig a vasútvonal — mondta dr. Kalhammer Mátyásné, a Kondorosi Helytörténeti Baráti Kör elnöke. — 1891-ben 20 ezer forint törzsrészvényt kellett a községnek jegyeznie. Rövid lejáratú kölcsönt vettek fel, amit úgy fizettek ki, hogy az állami adókon túl két évig pótlékot szedett az elöljáróság a lakosságtól. A szárnyvonal 116 évig működött.

— Szerettünk volna utoljára végigmenni a pályán, de hintókkal sem vállalták, hogy visszahozzanak bennünket Kondorosra, akkora a sár — nyilatkozta Paluska Zoltán kondorosi alpolgármester. Kisszénásra ugyanis nem vezet semerről sem kövesút. A jövőben a tanyákban élők sáros időben Nagyszénás vagy Szarvas felé, jelentős kerülővel juthatnak el Kondorosra.

A kisszénási vasútállomás továbbra is működik, mivel az Orosháza—Szarvas vonal áthalad a tanyacsoporton. Szentes-Bíró Ferenc, a MÁV dél-alföldi sajtószóvivője elmondta, a pályát szükség szerint karbantartják. A személyszállítást szüneteltetik, de időnként egy-egy tehervonat végighalad majd a kisszénási vonalon — ha addig el nem lopják a síneket. Utóbbi nem a MÁV, hanem a vasútért aggódó emberek véleménye.

A térség vasúttörténetének fekete szombatja

— A hatalmon levő kormányzat szégyene, hogy a térség vasúttörténetének fekete szombatjaként jegyzik a mai napot a krónikák — mondta az utolsóként közlekedő BZ motorvonaton, Körösnagyharsány és Vésztő között szombaton este Farkas Zoltán. A megyei közgyűlés alelnöke azt is nyomatékosította: egy halmozottan hátrányos helyzetű térségben újabb közlekedési köldökzsinórt vágott el döntésével a kormány.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!