Hírek

2010.01.15. 11:25

Egyre több minőségi pálinkát iszunk

A kereskedelmi főzésű pálinkák aránya évi 10 százalékkal nő, ám a jelenlegi évi 1,5-2 milliós termelés jócskán alatta marad az ugyancsak 10 százalékkal csökkenő, de még mindig 5 millió litert produkáló bérfőzésnek.

Világgazdaság Online

Egy év alatt 3,5 liter tiszta szeszt iszik meg egy átlagos magyar ember. A kereskedelmi főzésű pálinkák aránya évi 10%-kal nő, de még mindig alul marad a bérfőzéshez képest. A fogyasztói szokások is változnak: egyre többen választják a pálinkát a minőségi italok közül, ami főleg a fiatalok körében, évről-évre népszerűbb.

Még mindig több pálinkát állítanak elő bérfőzés keretében, mint kereskedelmi célból: az előbbi nagyjából 5 millió liter évente, utóbbi pedig folyamatosan növekszik, most kb. 1,5-2 millió liter. A kereskedelmi főzésű pálinkák fogyasztása évente mintegy 10 százalékkal nő, ezzel párhuzamosan, a bérfőzés volumene évente 10 százalékkal csökken – derül ki a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Élelmiszerlánc-elemzési Főosztályának adataiból.

Az utóbbi években egyértelműen népszerűbbé vált a pálinkafogyasztás.  Az egy főre eső hazai szeszesital-fogyasztás tiszta szeszre vetítve, évente 3-3,5 liter körül mozog. A kereskedelmi forgalomba kerülő pálinkákból az egy főre jutó éves fogyasztás 1,5 deciliter.

„A pálinkatermelés 2008-ban mintegy 20 százalékkal nőtt az előző évekhez képest. Úgy tűnik, sikerült a pálinkából jó értelemben vett "divatot" csinálni, egyre többen értékelik, élvezik olyan ínyenc módon, ahogy a borokat. Azt reméljük, hogy a pálinka, a szeszes italok prémium szegmensében tovább tudja erősíteni pozícióit.” – nyilatkozta Kasza Gyula a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Élelmiszerlánc-elemzési Főosztály Közkapcsolati Osztályának vezetője.

A szakemberek szerint a növekedés egyik oka, hogy a pálinka szót az Európai Uniós csatlakozást követően levédette Magyarország, ezzel olyan nemzeti itallá lépett elő, mint a görögöknél az Ouzo vagy az olaszoknál a Grappa.

A pálinkaágazat 2008-ban és 2009-ben kiemelkedő mértékű marketingtámogatásban részesült. A kiemelt támogatás célja a pálinkához kapcsolódó pozitív imázs kialakítása, a pálinka magas minőségi színvonalat képviselő nemzeti itallá történő pozícionálása, és ennek a fogyasztókban való tudatosítása. 2009 tavaszán megalakult a Pálinka Nemzeti Tanács, amelynek legfontosabb feladata a pálinkával kapcsolatos érdekek egyeztetése, a pálinka minőségének megőrzése, s hírnevének gondozása.

 

Ezek is érdekelhetik